![]() |
|
||||||||||||||||
Štvrtok 3.Apríla 2003 |
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diaľnice do Ostravy ináčVláda vypovedala spornú zmluvu Izraelčanom Premiér ČR Vladimír Špidla oznámil, že po plánovanej diaľnici D 47 z Lipníka nad Bečvou cez Ostravu k poľským hraniciam sa bude jazdiť už v roku 2008, čo je o rok skôr, než sľúbila izraelská spoločnosť Housing&Construction (H&C). Stalo sa tak po tom, čo kabinet vypovedal necelý rok starú zmluvu o výstavbe 80-kilometrovej diaľnice, uzatvorenú Zemanovou vládou s H&C bez výberového konania. Minister dopravy Milan Šimonovský, ktorý návrh predložil, bezvýsledne od novembra rokoval s investorskou firmou o znížení rizika projektu, ktorý nebol územne zaistený. Diaľnica, ktorá mala stáť 125 mld. Kč, bola podľa vlády nielen predražená, ale i jej uvedenie do prevádzky časovo nevýhodné. Navyše podľa ministra vznikalo riziko, že v skutočnosti D 47 mohla stáť nakoniec aj vyše 200 mld. Kč. Podľa nového projektu by mala byť o 30 až 40 mld. Kč lacnejšia a financovaná z programu dlhopisov v rozsahu 47,6 mld. Kč. Ďalších 600 mil. Kč bolo presunutých z Fondu národného majetku do Fondu dopravy, aby mohli pokračovať už pripravované stavby, ktoré sa rozbehnú okolo Ostravy už v lete. Rozhodnutie vlády nebolo jednomyseľné a unionistický minister Vladimír Mlynář ho označil za zlé rozhodnutie z niekoľkých možných zlých riešení. Predseda dozornej rady H&C, bývalý náčelník generálneho štábu Českej armády Jiří Šedivý oznámil, že firma dostala oficiálne rozhodnutie o odstúpení od zmluvy a teraz analyzuje, aké z toho vyvodí dôsledky. Pôvodná zmluva obsahuje sankčnú doložku, podľa ktorej bude musieť ČR zaplatiť H&C 25 mil. eur, vyše trištvrte miliardy Kč. Firme budú musieť byť uhradené i náklady, ktoré na projekt doteraz vynaložila. Šedivý upozornil, že ak by sa tak nestalo, potom jeho firma pristúpi k medzinárodnej arbitráži. Podľa neho by seriózny partner nemal odstúpiť od zmluvy, pretože tým vysiela zahraničným investorom zlý signál. Rozhodnutie vlády však vítajú politici vo všetkých stranách a kritizujú fakt, že dohoda s firmou H&C bola vôbec uzatvorená. Severomoravské odbory však vyjadrujú nespokojnosť, lebo podľa ich názoru nemôže byť diaľnica dokončená už v roku 2008, keď nebude budovaná na základe výberových konaní. Odhadujú, že sa tak stavba predĺži o tri roky a nepomôže regiónu s nezamestnanosťou 20 %, pretože dovtedy Slovensko postaví diaľnicu v rovnakej oblasti k poľskej hranici. Obavy vyjadril aj moravskosliezsky hajtman Evžen Tošenovský a žiada vládu, aby predložila garantovaný postup výstavby s reálnymi termínmi. Riaditeľstvo ciest a diaľnic však považuje urýchlenie výstavby za reálne, ak vlastníci pozemkov a občianske združenia nebudú blokovať výstavbu. S tým majú negatívne skúsenosti, keď už v roku 1997 bola dobudovaná diaľnica z Prahy k nemeckým hraniciam, ale dodnes sa nepodarilo sprevádzkovať obchvat okolo Plzne. Richard Seemann Praha |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |