Hospodársky denník
USD37,858 Sk
EUR40,991 Sk
CHF27,649 Sk
CZK1,281 Sk
  Štvrtok  3.Apríla 2003

Diaľnice do Ostravy ináč

Vláda vypovedala spornú zmluvu Izraelčanom

Premiér ČR Vladimír Špidla oznámil, že po plánovanej diaľnici D 47 z Lipníka nad Bečvou cez Ostravu k poľským hraniciam sa bude jazdiť už v roku 2008, čo je o rok skôr, než sľúbila izraelská spoločnosť Housing&Construction (H&C). Stalo sa tak po tom, čo kabinet vypovedal necelý rok starú zmluvu o výstavbe 80-kilometrovej diaľnice, uzatvorenú Zemanovou vládou s H&C bez výberového konania. Minister dopravy Milan Šimonovský, ktorý návrh predložil, bezvýsledne od novembra rokoval s investorskou firmou o znížení rizika projektu, ktorý nebol územne zaistený. Diaľnica, ktorá mala stáť 125 mld. Kč, bola podľa vlády nielen predražená, ale i jej uvedenie do prevádzky časovo nevýhodné. Navyše podľa ministra vznikalo riziko, že v skutočnosti D 47 mohla stáť nakoniec aj vyše 200 mld. Kč.

Podľa nového projektu by mala byť o 30 až 40 mld. Kč lacnejšia a financovaná z programu dlhopisov v rozsahu 47,6 mld. Kč. Ďalších 600 mil. Kč bolo presunutých z Fondu národného majetku do Fondu dopravy, aby mohli pokračovať už pripravované stavby, ktoré sa rozbehnú okolo Ostravy už v lete. Rozhodnutie vlády nebolo jednomyseľné a unionistický minister Vladimír Mlynář ho označil „za zlé rozhodnutie z niekoľkých možných zlých riešení“.

Predseda dozornej rady H&C, bývalý náčelník generálneho štábu Českej armády Jiří Šedivý oznámil, že firma dostala oficiálne rozhodnutie o odstúpení od zmluvy a teraz analyzuje, aké z toho vyvodí dôsledky. Pôvodná zmluva obsahuje sankčnú doložku, podľa ktorej bude musieť ČR zaplatiť H&C 25 mil. eur, vyše trištvrte miliardy Kč. Firme budú musieť byť uhradené i náklady, ktoré na projekt doteraz vynaložila. Šedivý upozornil, že ak by sa tak nestalo, potom jeho firma pristúpi k medzinárodnej arbitráži. Podľa neho by seriózny partner nemal odstúpiť od zmluvy, pretože tým vysiela zahraničným investorom zlý signál.

Rozhodnutie vlády však vítajú politici vo všetkých stranách a kritizujú fakt, že dohoda s firmou H&C bola vôbec uzatvorená. Severomoravské odbory však vyjadrujú nespokojnosť, lebo podľa ich názoru nemôže byť diaľnica dokončená už v roku 2008, keď nebude budovaná na základe výberových konaní. Odhadujú, že sa tak stavba predĺži o tri roky a nepomôže regiónu s nezamestnanosťou 20 %, pretože dovtedy Slovensko postaví diaľnicu v rovnakej oblasti k poľskej hranici. Obavy vyjadril aj moravskosliezsky hajtman Evžen Tošenovský a žiada vládu, aby predložila garantovaný postup výstavby s reálnymi termínmi. Riaditeľstvo ciest a diaľnic však považuje urýchlenie výstavby za reálne, ak vlastníci pozemkov a občianske združenia nebudú blokovať výstavbu. S tým majú negatívne skúsenosti, keď už v roku 1997 bola dobudovaná diaľnica z Prahy k nemeckým hraniciam, ale dodnes sa nepodarilo sprevádzkovať obchvat okolo Plzne.

Richard Seemann

Praha

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.