Hospodársky denník
USD37,858 Sk
EUR40,991 Sk
CHF27,649 Sk
CZK1,281 Sk
  Štvrtok  3.Apríla 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes očakávame u meteosenzitívnych ľudí pretrvávanie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä u reumatikov. Častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy, jaziev, prípadne fantómové bolesti. Znížená je tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosť koncentrácie. Vyššia je náchylnosť na nervozitu, podráždenosť, depresívne stavy, únavu. Zvýšiť sa môžu zdravotné ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho a dýchacieho systému (anginózne bolesti, dýchavičnosť, astmatické záchvaty). Väčší je sklon k výskytu tráviacich ťažkostí a kolík (žlčníkové, obličkové).Zajtra predpokladáme čiastočný ústup uvedených ťažkostí.

(zč)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené. Miestami, najmä v západnej polovici územia dážď alebo prehánky, od 1300 m snehové. Najvyššia teplota 8 až 12, na severe miestami okolo 6 stupňov, na horách vo výške 1500 m okolo nuly. Severozápadný až severný vietor 5 až 8, na západe miestami nárazy 12 až 15, na východe spočiatku južný vietor 2 až 5 m/s.n V piatok bude oblačno, cez deň časom až polooblačno a lokálne prehánky, asi od 700 m snehové. Veterno. Nočná teplota 1 až -3, v dolinách okolo -5, denná 6 až 10, na severe okolo 3 stupňov. V sobotu bude polooblačno, na severe a východe časom oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach okolo -5, denná 6 až 10, na severe okolo 3 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.25 a zapadne o 19.25 hod.

Amsterdamprehánky7
Aténypolojasno17
Belehradoblačno15
Berlíndážď6
Bratislavaprehánky9
Bruselprehánky7
Budapešťzamračené11
Bukurešťzamračené9
Frankfurtdážď7
Helsinkiprehánky1
Istanbuldážď7
Kodaňoblačno6
Kyjevpolooblačno12
Lisabonjasno21 
Londýnoblačno10
Madridpolojasno18
Moskvaoblačno2
Osloprehánky2
Parížpolooblačno8
Prahadážď7
Rímdážď13
Sofiajasno12
Štokholmoblačno3
Varšavaprehánky6
Viedeňprehánky7
Záhrebdážď7
Ženevadážď6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.