Hospodársky denník
USD37,858 Sk
EUR40,991 Sk
CHF27,649 Sk
CZK1,281 Sk
  Štvrtok  3.Apríla 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vzostupy a pády Concordu


1961: British Aircraft Corporation (teraz súčasť BAE Systems) po vypracovaní projektovej štúdie za 350 000 libier navrhla vyrábať nadzvukové civilné dopravné lietadlo spolu s francúzskou firmou Sud Aviation of France (teraz je súčasťou EADS). Francúzska spoločnosť mala už vypracovaný model takéhoto lietadla s názvom Super Caravelle.

1962: Britská a francúzska vláda súhlasila s výrobou týchto lietadiel, rovnako aj priemysel na princípe výrobné náklady a zisk (ak nejaký bude) sa bude deliť na polovicu.

1969, 1. marec: Prvý prototyp Concordu (001) vzlietol z letiska vo francúzskom Toulouse.

1969: Vzlietol druhý prototyp Concordu (001)z anglického letiska vo Filtone pri Bristole.

1969, 1. október: 45-minútový skúšobný let. Francúzsky Concorde 001 prekonal zvukovú bariéru.

1970, 13. september: Britský prototyp Concorde 001 pristál na letisku Heathrow. Miestni obyvatelia sa sťažovali na jeho hlučnosť.

1971, 24. máj: USA oznámili, že zastavujú svoj program vývoja a výroby nadzvukových civilných dopravných lietadiel.

1971, 25. máj: prvý medzinárodný let concordu na trase Toulouse-Dakar-Le Bourget.

1973, 3. jún: Sovietske nadzvukové lietadlo TU 144 - v tlači nazývané Concordskij - havarovalo počas prehliadkového letu pri letisku Le Bourget.

1973: 20. septembra: Concorde 002 priletel do amerického Dallasu.

1974: Francúzsky prezident Valery Giscard d´Estaing a britský premiér Harold Wilson sa zhodli na pokračovaní programu Concorde.

1975: 9. október - concorde dostáva vo Francúzsku súhlas na jeho využívanie v komerčnej preprave osôb.

1975: 5. decembra: Britské úrady súhlasia s komerčnou prevádzkou concordov.

1976: Prvé dva komerčné lety concordov. British Airways leteli do Bahrajnu, Air France letela do brazílskeho Rio de Janeiro. Mnohé letecké spoločnosti, ktoré spočiatku prejavili veľký záujem o kúpu concordov, napokon od svojho zámeru odstúpili. Medzi nimi boli American Airlines, Lufthansa, Japan Airlines, Qantas a pod.

1978, 1. júna: Rusi zastavili prevádzkovanie svojich nadzvukových TU-144 po havárii jedného z nich.

1979, 21. september: Britský a francúzsky ministri dopravy sa dohodli, že sa už ďalšie concordy vyrábať nebudú. Séria sa skončila číslom 216. Znamená to, že sa vyrobilo 16 týchto strojov.

1982, 1. apríl: Francúzi prestali lietať concordom do Rio de Janeiro a Caracasu.

1982, 29. október: Francúzi prestali concordom lietať do Washingtonu. Zostalo im už len jediné cieľové letisko - New York.

2000, 24. júl: Air France a British Airways informovali o mikrotrhlinách na krídlach 11 z 13 concordov.

2000, 25. júl: Havária concordu spoločnosti Air France neďaleko Paríža.

Concorde v číslach:

- Prevádzkovaných strojov - 13 (7 v Británii, 6 vo Francúzsku)

- Letová bezpečnosť: Bez havárie do 25. 7. 2000., najväčšie poškodenie - veľké poškodenie pneumatiky na podvozku počas nevydareného pristátia v roku 1979.

- Prvý nadzvukový let - 1969

- Priemerný vek lietadiel - 21,3 roka

- Využitie lietadiel - 2,34 hodiny denne

- Kapacita: 100 cestujúcich

Posádka: 9-členná (dvaja piloti, palubný inžinier, šesť stevardov)

- Dolet: 6 880 km

- Cestovná rýchlosť: 2 150 km/h (Mach 2)

- Dĺžka 62,1 metra (zvyšuje sa pri nadzvukovom lete o 15,2 až 25,4 cm)

- Čas letu: New York - Londýn - menej ako štyri hodiny

- Celková preprava cestujúcich na britských Concordoch : viac ako 2,5 milióna

- Najrýchlejší let: 7. 2. 1996: New York - Londýn 2:53:59.

- Letenky: na jednu cestu z Londýna do New Yorku 3 520 libier plus dane,

spiatočná letenka v ten istý deň 6 045 libier plus dane. Bežná spiatočná letenka 6 290 libier plus dane.


Financial Times, medzinárodné vydanie Wall Street Journal Europe/mm

Počasie

Dnes očakávame u meteosenzitívnych ľudí pretrvávanie zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä u reumatikov. Častejšie sa môžu vyskytnúť bolesti hlavy, jaziev, prípadne fantómové bolesti. Znížená je tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosť koncentrácie. Vyššia je náchylnosť na nervozitu, podráždenosť, depresívne stavy, únavu. Zvýšiť sa môžu zdravotné ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho a dýchacieho systému (anginózne bolesti, dýchavičnosť, astmatické záchvaty). Väčší je sklon k výskytu tráviacich ťažkostí a kolík (žlčníkové, obličkové).Zajtra predpokladáme čiastočný ústup uvedených ťažkostí.

(zč)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené. Miestami, najmä v západnej polovici územia dážď alebo prehánky, od 1300 m snehové. Najvyššia teplota 8 až 12, na severe miestami okolo 6 stupňov, na horách vo výške 1500 m okolo nuly. Severozápadný až severný vietor 5 až 8, na západe miestami nárazy 12 až 15, na východe spočiatku južný vietor 2 až 5 m/s.n V piatok bude oblačno, cez deň časom až polooblačno a lokálne prehánky, asi od 700 m snehové. Veterno. Nočná teplota 1 až -3, v dolinách okolo -5, denná 6 až 10, na severe okolo 3 stupňov. V sobotu bude polooblačno, na severe a východe časom oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach okolo -5, denná 6 až 10, na severe okolo 3 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.25 a zapadne o 19.25 hod.

Amsterdamprehánky7
Aténypolojasno17
Belehradoblačno15
Berlíndážď6
Bratislavaprehánky9
Bruselprehánky7
Budapešťzamračené11
Bukurešťzamračené9
Frankfurtdážď7
Helsinkiprehánky1
Istanbuldážď7
Kodaňoblačno6
Kyjevpolooblačno12
Lisabonjasno21 
Londýnoblačno10
Madridpolojasno18
Moskvaoblačno2
Osloprehánky2
Parížpolooblačno8
Prahadážď7
Rímdážď13
Sofiajasno12
Štokholmoblačno3
Varšavaprehánky6
Viedeňprehánky7
Záhrebdážď7
Ženevadážď6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.