|
|||||||||||||||||
Piatok 4.Apríla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Šance a hrozby vstupu do EÚ + foto Zuzana ŠediváHotelieri sa starostlivo pripravujú, aby zvládli konkurenčný boj Čo so sebou prinesie vstup Slovenska do Európskej únie, sa dostalo aj do centra pozornosti Zväzu hotelov a reštaurácií SR (ZHR SR). V Tatranskej Lomnici sa konala konferencia Smerujeme do Európskej únie pripravení? Z diskusie, ktorá sa točila okolo zabezpečenia efektívneho fungovania ekonomiky ubytovacích a gastronomických zariadení aj po vstupe do únie, uverejňujeme výňatok z vystúpenia Ing. Zuzany Šedivej, prezidentky ZHR SR. Európsky parlament považuje cestovný ruch za významný faktor rozvoja zamestnanosti s pozitívnym vplyvom na ekonomiku, sociálnu oblasť i na ochranu životného prostredia. Za nevyhnutné považuje spojenie cestovného ruchu s ostatnými politikami v únii. Predpokladá nevyhnutnosť spolupráce medzi všetkými členskými krajinami, medzi jednotlivými odvetviami hospodárstva, ba aj v rámci konkrétneho regiónu. O regionálnej spolupráci sa hovorí už dlhšie, ale prax je taká, že do spoločnej spolupráce v regiónoch sa ešte stále nehrnieme. Európsky parlament odporučil cestovný ruch do programu štrukturálnych fondov EÚ. Vo svojej rezolúcii osobitnú pozornosť venuje otázke kvality služieb. Treba počítať s tým, že sociálne rozdiely sa prehĺbia a ekonomický prínos cestovného ruchu bude charakterizovaný rastom produktivity práce a rastom zamestnanosti. Cestovný ruch bude vplývať na rozvoj regiónu a v nemalej miere na celkový rozvoj malého a stredného podnikania. Všetci sa budeme musieť sústrediť na implementáciu zásad HACCP - správnej výrobnej praxe, na otázky súvisiace s ochranou spotrebiteľa a na otázky súvisiace s etikou v podnikaní. Predpokladaným dôsledkom, obavou a nádejou môže byť pohyb pracovnej sily. Treba rátať s tým, že naši pracovníci môžu za prácou smerovať do západnej Európy a treba myslieť aj na to, kto ich miesto zaplní. Ďalším blokom otázok, ktoré sú spojené so vstupom do únie, je vzťah ekológie a turizmu, predovšetkým otázky súvisiace s ekonomizáciou prevádzky a s problematikou, ako je odpad, emisie a úspory energií všetkých druhov. Viac pozornosti treba venovať otázkam zdravého životného štýlu, využitia voľného času, aktivitám spojeným s prevenciou a udržaním zdravia, so zdravým stravovaním. Sú to témy, ktoré budú musieť prejsť zásadnou inováciou, a s ktorými sa bude musieť zaoberať každé ubytovacie a gastronomické zariadenie. Treba si uvedomiť, že spolu s inováciou dôjde aj k cenovej diferenciácii. V konkurencii, ktorá sa vstupom do EÚ značne rozšíri, zohrá významnú úlohu práve cenová diferenciácia. V dennej praxi môžeme očakávať, že sa určite stretneme s hlbšou a dôkladnejšou kontrolou - daňovou i finančnou, čo na druhej strane vyvolá prehĺbenie a zvýšenie ekonomického a právneho povedomia, právnej disciplíny. Dôležitou otázkou v únii je jednotná legislatíva, možnosť využívania rozšíreného trhu cestovného ruchu, odstránenie mnohých prekážok, ktoré súvisia s podnikaním v cestovnom ruchu, uplatňovanie jednotných politík rozvoja. Zmeny v legislatívnej oblasti budú vplývať na podnikovú ekonomiku. Je potrebné počítať s jednotnou sadzbou DPH, aj keď členom ZHR SR by viac vyhovoval systém dvoch úrovní DPH, z toho jednej zvýhodnenej. Jednotná sadzba DPH vo výške medzi 17 - 18 % je pre ubytovacie a gastronomické zariadenia málo priateľská. Treba počítať aj s tým, že dôjde k obmedzeniu pohybu hotovostí. Zvyšuje sa objem platieb platobnými a úverovými kartami, ktorý je výhodný pre úverové systémy a banky a nie pre poskytovateľov služieb. Priemerné percento provízií, ktoré si účtuje úverový systém, sa pohybuje okolo 3 %, čo jednoznačne znižuje objem tržieb. V súčasnosti platby úverovými kartami predstavujú tretinu z celkového objemu platieb a tento podiel sa bude naďalej zvyšovať. Vstupom do EÚ sa na jednej strane prehĺbi konkurencia, na druhej sa rozvinie spolupráca, čo je významným faktorom rozvoja odboru. Vzrastú ceny vstupov, čím sa zvýši tlak na efektívnosť hospodárenia hotelov. Vzrastie význam outsourcingu. Z titulu zvýšenia motivácie interných pracovníkov sa niektoré činnosti stanú pre ubytovacie a gastronomické zariadenia neefektívne a výhodnejšie bude zaobstarávať ich dodávateľsky, ako napríklad prenajatím ochranného oblečenia, objednávkou upratovacích služieb atď. Uvedený proces bude úzko súvisieť s problematikou zamestnanosti a s otázkou nákladovosti. Vzrastie význam brandžových spojení, pričom na trh bude vstupovať čoraz väčší počet cenovo náročných poradenských organizácií, bez služieb ktorých sa zariadenie nezaobíde. V konečnom dôsledku vstupom do únie vzrastie aj cena práce. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |