|
|||||||||||||||||
Piatok 4.Apríla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Život hudbou naplnenýPerfekcionista s dušou fanatika Emil Culinka (18. mája 1950 ) po absolvovaní VHŠ VN v Roudnici nad Labem v roku 1969, nastúpil do funkcie zástupca sólistu do Vojenskej hudby v Topoľčanoch. Od roku 1982 pokračoval vo svojej profesionálnej umeleckej dráhe ako slobodný umelec - hudobník. Pre STV a SRo, OPUS a rôzne štúdiá nahral niekoľko sólových nahrávok v rôznych hudobných a štýlových žánroch. Je ženatý, má dve deti, starší syn skončil štúdium na VŠVU odbor autodesing a stal sa členom skupiny, ktorá pripravuje a realizuje výrobu nového auta v SR, dcéra v súčasnosti študuje na vysokej škole UK v Bratislave. Vždy sa zaujímal o dianie okolo koncertnej a komornej hudby pre dychové nástroje. Bol spoluzakladateľom prvého komorného dychového telesa zloženého výlučne z plechových dychových nástrojov na Slovensku - BRASS QUINTET BRATISLAVA - BQB rok 1983. S týmto súborom začal novú éru etablovania sa dychových plechových nástrojov v komornej hudbe. (Notovým materiálom pomohli k vzniku BQ v Košiciach, B. Bystrici, Žiline, v Česku v Pardubiciach, Ostrave, Brne a pod.) V roku 1984 sa zúčastnil s BQB na medzinárodnom seminári spojeného s festivalom v maďarskom kúpeľnom meste Barcs. V tom istom roku získal s BQB 2. miesto v interpretačnej súťaži Slovenska v B. Bystrici. V roku 1986 absolvoval trojmesačné turné po nemecky hovoriacich krajinách a po regiónoch v Európe (Nemecko, Rakúsko, Luxembursko, Švajčiarsko, Holandsko). V tomto období s rôznymi symfonickými orchestrami koncertuje a nahráva doma aj v zahraničí (Taliansko, Francúzsko, Rakúsko). Účinkoval aj s rôznymi dychovými hudbami, s ktorými nahrával pre TV a rozhlas a koncertoval po bývalej spoločnej republike ČSSR. Boli to známe kapely, ako napr. STUPAVANKA Ladislava Jurču, DYCHOVÁ SEDMIČKA Františka Hudečka, ZÁHORANKA kapelníčky Márie Šefčíkovej, TATRANKA Jána Tomeka, MALOKARPATSKÁ KAPELA Adama Hudeca a pod. Cesta uznaniami lemovaná V marci 1992 založil umeleckú agentúru AKORD. Jej hlavným cieľom je propagácia hry na dychové nástroje predovšetkým plechové, dychovej hudby doma i v zahraničí od jednotlivých sólistov na dychové nástroje, komorné súbory až po veľké dychové. Verí, že i týmto spôsobom sa kvalitná slovenská dychová hudba môže prezentovať a rozvíjať nielen doma, ale aj v zahraničí. Kniha jeho účinkovania v tejto oblasti je bohatá. Z dobrovoľného pracovníka - metodika Združenia dychových hudieb Slovenska (ZDHS) sa v roku 1991 zrodil profesionál. Neustal na dráhe, ďalej vymýšľal... A tak v auguste 1992 vzniká hudobný festival SLOVENSKÉ TANGO v Bardejovských Kúpeľoch a následne nová autorská súťaž. V nej Emil Culinka boduje aj ako hudobný skladateľ. V prvom ročníku obsadil 2. miesto s tangom Mám ja chlapca spod Karpát spolu s autorom textu spisovateľom, hudobníkom a textárom Viliamom Šikulom. V 5. jubilejnom ročníku získal spolu s textárom Jozefom Longauerom 1. miesto s tangom pod názvom Charlieho tango, kde Charlieho Chaplina v pantomimicko-tanečno-stepovej scénke za sprievodu DH KĽUŠOVANKA z rovnomennej obce pri Bardejove stvárnila svetoznámeho komika jeho (17-ročná) dcéra Monika. Pevne sa v kalendári hodnotných kultúrnych podujatí usadil aj jedinečný festival DYCHFEST, ktorého organizátorom je jeho agentúra AKORD. Od roku 1992, keď sa po prvý raz uskutočnil tento medzinárodný festival, sa na jednotlivých ročníkoch zúčastňovalo okolo 350 - 420 účinkujúcich (DH, mažoretky, speváci, humoristi a pod.) z mnohých európskych krajín a návštevnosť sa vyšplhala na 3500 - 4000 divákov. Nie je tuba ako tuba Emil Culinka je profesionálnym hráčom na tubu. Hráva v rôznych zoskupeniach, ako je napr. UNIKUM, RAGTIME DUO, BRASS QUINTET BRATISLAVA, ktoré sú ojedinelé a sú jedinečné svojím zložením na Slovensku. Ich výnimočnosť spočíva v jedinečnosti hudobného cítenia a umeleckej výpovede, v ktorých je zároveň aj autorom a spolutvorcom tak nových kompozícií, ako aj aranžmánu. Súčasne je kapelníkom malého inštrumentálneho súboru SLOVAKIA. V roku 1997 sa zaslúžil o ďalší historicky prvý vznik TUBOVÉHO QUARTETA na Slovensku. Na Bratislavskom konzervatóriu vyučuje hru na tubu a komornú hru. Neúnavne propaguje dosiaľ neobjavené a nedocenené možnosti hry na tubu. Ako pedagóg a odborník na tubu vyrobil na požiadanie MŠ SR metodiku pre ZŠ na Slovensku - vydaná v roku 1996. Najväčšie pedagogické úspechy dosiahol so svojím absolventom Andrejom Smolinským, s ktorým sa v roku 1996 zúčastnil na medzinárodnej súťaži v hre na tubu v nemeckom Markneukirchene a s Kristiánom Kadlečíkom, ktorý sa v roku 1999 dostal do finálového kola súťaže TALENT ROKA pre mladých ľudí z Česka a zo Slovenska medzi vybraných 5 hráčov na dychové plechové nástroje ako jediný tubista. Zo svojimi študentmi sa zúčastnil aj na rôznych medzinárodných seminároch. (V júni 1996 v maďarskom Zsámbéku, v júli 1997 v talianskom Riva del Garda - ktorý bol najväčším stretnutím hráčov z celého sveta na tubové nástroje - tenor, barytón, Es, F, C a B tuba, pozauna, serpent a rôzne tubové zoskupenia od sólových koncertov spojených so súťažou, nových so syntetizátorom, až po 28-členný tubový orchester z Japonska. Koncerty ingredenciou delikatesnou Počas svojej umeleckej činnosti hral s rôznymi orchestrami doma (napr. SF, SOSRo, Orchester SND v Bratislave) aj v zahraničí. Nahral množstvo nahrávok pre SRo a STV. Je umeleckým vedúcim BRASS QUINTETA BRATISLAVA, SLOVAKIA. Je zakladateľom už spomínaného mimoriadneho a excelentného dua RAGTIME DUO, kde originálnym spôsobom spolu s klaviristom Maxo Menšíkom vytvorili koncertnú dvojicu, ktorá jedinečným spôsobom interpretovala ragtimovú a bluesovú hudbu zo začiatku 20. rokov 20. storočia. Ich nahrávky sú dodnes považované za unikát v celosvetovom meradle. Je aj umeleckým vedúcim umeleckého združenia UNIKUM, s ktorým sa snaží o syntézu hudby, tanca, pantomímy a spevu. Okrem sólového hrania spolupracuje aj s rôznymi hudobníkmi, s ktorými realizuje spoločné a aj vlastné kompozície. Ako majiteľ agentúry AKORD je odborným garantom pre mnohé inštitúcie a firmy pri tvorbe rôznych koncertných a komerčných projektov, prostredníctvom ktorých predstavuje zaujímavých hudobníkov, spevákov a aj hercov a zároveň je iniciátorom nezvyčajných originálnych hudobných kombinácií a projektov. V cykle Generačných koncertov (od roku 1996 v Zičiho paláci v Bratislave, Ventúrska 9 - pod názvom TÓNY NA DUNAJI) pravidelne predstavuje mladé koncertné nádeje. Krása, ladnosť, dokonalosť V novembri roku 1997 sa spolu s manželkou rozhodol predstaviť verejnosti príťažlivé umenie mažoretiek, a tak sa zrodila myšlienka zorganizovať Majstrovstvá mažoretiek SR. Tie prvé s medzinárodnou účasťou boli 20. júna 1998 v Hlohovci. Konštituovala sa aj Asociácia mažoretiek Slovenska (AMS) a v roku 1999 zvolili Emila Culinku za generálneho sekretára Európskej asociácie mažoretiek - EMA. V tom istom roku spoločnými silami pripravili 1. majstrovstvá Európy mažoretiek v Záhrebe - Chorvátsku. Odvtedy sú šikovné dievčatá pravidelnou súčasťou rôznych kultúrno-spoločenských podujatí. A vždy žnú ovácie... Je zaujímavé, že novodobá história mažoretiek sa začala vytvárať na popud zahraničných festivalov najmä v Holandsku a v strednej Európe túto tradíciu prevzali a ďalej rozvíjali v domoch kultúry popri existujúcich dychových hudbách v bývalej Československej republike koncom šesťdesiatych rokov. Vo veľmi dobre prepracovanom systéme práce s mládežou, ktorú, mimochodom, na západe vôbec nepoznali ani dodnes nepoznajú, sa dala nová kvalita samotným mažoretkám, lebo tie, ktoré prišli ako prvé zo západnej Európy, boli a aj dodnes sú na veľmi nízkej úrovni. Systematickým rozvíjaním a pravidelnými tréningami 3- až 5-krát týždenne sa dosiahla vynikajúca úroveň i nové aktivity pre mažoretky, ktoré sa stiahli z výlučne pôvodnej funkcie pochodu na uliciach na pódiá. Týmto sa stala naša republika prvou na svete, keď sa u nás začali robiť pódiové zostavy, a tak hnutie mažoretiek dostalo novú nevídanú dimenziu. Z iniciatívy EMA sa rozvíja toto hnutie nielen po strednej, južnej a východnej Európe, ale sa znova ako novoobjavená kvalita prezentuje i v materskej pôvodnej krajine vo Francúzku a v celej západnej Európe ako nový kvalitatívne náročný spôsob prezentácie atraktivity, krásy a estetiky vo vystúpeniach mažoretiek, čo paradoxne ovplyvňuje tieto krajiny na znovuobrodenie.
Neúnavný organizátor, tvorca... V roku 2000 ukázal verejnosti svoju ďalšiu tvár - zrodil sa medzinárodný hudobný festival, špecializovaný na hru na dychové nástroje vyrobené z kovu, BRASS SEANS. Bratislava sa stala hlavným centrom skvelej muziky a do hudobného kalendára pribudlo príťažlivé podujatie, ktoré si zakrátko vyslúžilo uznanie doma i za hranicami. Dokumentuje to celý rad skvelých muzikantov, ktorí na festivale vystúpili. V Bratislave sa stretol výkvet kvalitných umelcov z Maďarska, Česka a zo Slovenska, ktorí sa špeciálne a profesionálne zaoberajú predovšetkým interpretáciou rôznych hudobných žánrov na dychových nástrojoch, ktoré sú vyrobené z ušľachtilého kovu. Bratislava sa stala skutočnou mekkou a zároveň aj ekumenickým festivalom, na ktorom si každý prišiel na svoje v kontexte žánrovej pestrosti od 14. storočia až cez všetky hudobné obdobia, nevynímajúc džez a modernú súčasnú hudbu spojenú s možnosťou porozprávať sa s účinkujúcimi na seminároch a aj s kolegami. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |