Hospodársky denník
USD38,445 Sk
EUR41,177 Sk
CHF27,744 Sk
CZK1,292 Sk
  Piatok  4.Apríla 2003

INVESTÍCIE PRICHÁDZAJÚ

Od budúceho roka by sa mala výstavba diaľnic financovať aj zo súkromných zdrojov. O spoluúčasť pri výstavbe slovenských diaľnic totiž prejavili záujem silné investičné skupiny z Francúzska a Talianska, ktoré v týchto aktivitách podporuje aj ich vláda. Do konca tohto roka plánuje ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií určiť podmienky na vypísanie tendra, samotné výberové konanie by sa malo vyhlásiť začiatkom budúceho roka. Ak chceme splniť cieľ ukončiť diaľnicu D1 do roku 2010 až 2011, na ich výstavbu potrebujeme ročne približne 25 mld. Sk. Keďže zo štátneho rozpočtu môže na tento účel smerovať najviac 8 -10 mld. Sk ročne, zvyšných 10 až 13 mld. Sk musí podľa ministra P. Prokopoviča pochádzať zo súkromného kapitálu. Prevažná časť vynaloženej investície by sa mala súkromným spoločnostiam vrátiť v podobe poplatkov za užívanie diaľnic, zvyšok by mali predstavovať poplatky zo štátneho rozpočtu. Je to nepochybne dobrá perspektíva, aj keď odborníci by nemali zabúdať ani na zadné kolieska, pretože superproces, ktorý Prahu čaká v súvislosti s izraelskou firmou Housing & Construction, ktorá mala stavať 80 km diaľnice z Lipníka do Ostravy, nabáda najmä k finančnej k ostražitosti. Niečo sa začína diať aj na tejto scéne, naznačil to nedávny seminár, ktorý zorganizoval Zväz priemyselných podnikateľov a Výskumný ústav dopravný Žilina, na ktorom sa diskutovalo o alternatívnom spôsobe financovania diaľnic. Prezident Zväzu priemyselných podnikateľov Ivan Čarnogurský je členom ministerskej skupiny, ktorá už konkrétne rieši technické záležitosti. Na okraj možností okrem iného uviedol: „Štúdiu o možnosti alternatívne financovať diaľnice už oponovali odborníci a dá sa povedať, že ju v plnom rozsahu schválili. Ide o to, že financovanie diaľnic nie je možné v súčasnosti riešiť iba z rozpočtu, ani z licencií a koncesií, ale je možné, aj keď nie jednoduché, financovať ich napríklad z európskych fondov. V tomto prípade je totiž viazané na tzv. projektové financovanie. Čiže musia byť spracované perfektné projekty na

konkrétne úseky

s dokumentáciou technicko-ekonomických podmienok, aj vo väzbe na región. Čiže to nie je jeden projekt, ale desiatky a desiatky projektov. Pričom na Slovensku zatiaľ nie sme schopní vypracovať také kvalitné projekty, aby sme zabezpečili financovanie z EÚ. Momentálne je podstatné, že štúdia financovania bola prijatá a financovanie by malo byť kumulované, tým pádom by sa mohla celá trasa Bratislava - Košice aj so svojimi nadväznosťami do roku 2010 sprevádzkovať. Štúdia Výskumného ústavu dopravy dokazuje, že je to možné, avšak potrebuje to jednotnú koordináciu a réžiu. Názory niektorých politikov, že celé úseky diaľnic je schopný postaviť niektorý súkromný investor, nie sú reálne. To sa nedá finančne zvládnuť, pretože návratnosť prostriedkov len cez mýto by bola veľmi dlhá, a tým už ekonomicky nie je zaujímavá. Súkromný kapitál môže v harmónii s ďalšími zdrojmi financovania, pomôcť pri výstavbe, môže byť účinnou súčasťou procesu výstavby.“ Podľa posledných informácií z hľadiska alternatívneho financovania diaľnic, nasleduje ďalšia etapa. Minister P. Prokopovič menoval riadiacu komisiu, ktorá by mala už celý proces koordinovať. K financovaniu výstavby takýmto spôsobom sa prihlásili všetci zainteresovaní ministri a náš hlavný vyjednávač v EÚ Ján Figel pomôže svojimi kontaktmi v Európskej únii kooperovať s kompetentnými, aby sme

všetky prekážky

dokázali zvládnuť. Podľa prezidenta Zväzu priemyselných podnikateľov Ivana Čarnogurského, ešte v tomto roku by sa mali vybaviť približne 4 mld. Sk, aby sa mohlo začať s výstavbou diaľnic rýchlejším tempom. V budúcom roku by malo ísť na ich výstavbu okolo 30 mld. Sk, čo by už výrazne pomohlo. Aká však bude realita, na to si ešte musíme počkať.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.