|
|||||||||||||||||
Pondelok 7.Apríla 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úspech potvrdí tvrdá prácaSlužba SIIX štartuje s ambíciami stať sa jednotkou v strednej Európe Podľa pôvodného zámeru mala byť väčšinovým vlastníkom spoločného slovensko-japonského podniku podielom 70 ku 30 naša firma Služba VD Nitra. Keďže Japonci prišli na to, že by sa mohli využiť daňové prázdniny, ktoré boli v tom čase podmienené presne opačným podielom, hoci následne sa to modifikovalo na 40 ku 60 a platí to dodnes, tak sme museli pristúpiť na ich majoritu. Z tohto dôvodu sme sa prispôsobili podmienkam, ktoré určila vláda. Podarilo sa nám však dohodnúť rovnaké rozhodovacie práva, povedal nám predseda predstavenstva Služby VD Nitra Ján Fülöp. Dodal však, že takto limitovať domácich podnikateľov je diskriminačné. Otvorene hovorí, že majoritný podiel japonského koncernu SIIX je výsledkom nezmyselného rozhodnutia vlády SR, podľa ktorého je na získanie daňových prázdnin potrebná majorita zahraničného spoluvlastníka. Na dvore nového spoločného podniku Služba SIIX Electronics, ktorý minulý týždeň uviedli do prevádzky, zasadili Strom úspechu (lipu). No teraz, ako pripomenul J. Fülöp, už nastupuje každodenná tvrdá práca, lebo Služba SIIX má ambíciu stať sa vo svojej kategórii jednotkou v strednej Európe. Spoločný podnik vznikol ako prvá výrobná firma japonského koncernu SIIX Corp. v Európe. Tento holding má v Ázii 17 rôznych podnikov a patrí k najväčším svetovým dodávateľom komponentov pre elektrotechniku, automobilový priemysel, domáce spotrebiče a kancelársku techniku. Výstavba nového závodu s rozlohou 4800 štvorcových metrov s antistatickou podlahou a klimatizáciou sa začala minulý rok v júli. Nosným výrobným programom je montáž dosiek plošných spojov. Počas nasledujúceho obdobia začne s produkciou pre Panasonic, Sony a ďalšie firmy, ale zabezpečí aj niektoré druhy elektronických výrobkov pre automobilový priemysel, ktorý je na Slovensku najdynamickejšie sa rozvíjajúcim segmentom ekonomiky. Súčasná výška investícií do technologického zariadenia predstavuje asi tretinu plánovaných, pričom niektoré automaty na osadzovanie elektrosúčiastok patria k absolútnej svetovej špičke (98-tisíc komponentov za hodinu). Záujem o investovanie najmä v oblasti elektrotechnického priemyslu prejavili aj ďalší japonskí podnikatelia, čo nám potvrdil aj japonský veľvyslanec v SR Toyojiro Soejima. Skutočnosť, že Slovensko má vstúpiť do Európskej únie a NATO, pozitívne vplýva na povedomie v Japonsku, konštatoval. Hlavne v strednej Európe je veľká súťaž o investície medzi Českom, Poľskom, Maďarskom a Slovenskom. Približne v polovici minulého desaťročia bolo podľa neho za topkrajinu pre takéto investície považované Maďarsko, ale v posledných troch až štyroch rokoch Česko. No v úplne poslednom období sa takou stáva Slovensko. Veľvyslanec hovorí, že našou hlavnou výhodou je nízka cena práce. Máme si však dávať pozor na Ukrajinu, kde je ešte nižšia. Avšak dôležitú úlohu zohráva kvalita našich ľudí. Stabilná vláda, ambícia vstupu do EÚ a NATO znamenajú pre Slovensko veľké možnosti na ďalšie zahraničné investície, pripomína veľvyslanec. Prezident združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík v rozhovore pre Hospodársky denník označil otvorenie novej spoločnej prevádzky za sympatickú príležitosť, pri ktorej sa rodina subdodávateľov pre automobilový priemysel opäť rozšírila. Je to o to príjemnejšie, že ide o perspektívny segment, oblasť elektroniky a ovládacej techniky pre osobné a nákladné automobily. VD Služba označil za slovenskú subdodávateľskú stálicu. Tento podnik pokročil tak ďaleko, že patrí k renomovaným dodávateľom, o čom svedčí rad ocenení. Automobilový priemysel na Slovensku, tak ako bol koncipovaný na začiatku deväťdesiatych rokov, však teraz pri realizácii oveľa presahuje tie najoptimistickejšie predstavy. Vtedy to bola skôr odvaha a intuícia, že automobilový priemysel by mohol plniť konverznú funkciu celého slovenského strojárstva, ale aj elektrotechniky. Združenie automobilového priemyslu považovalo za dôležité, aby sa rozvíjali aj subdodávatelia pre automobilky. Úspech v tejto oblasti pomohol tomu, že popri firme Volkswagen aj ďalší veľký hráč v Európe, spoločnosť Peugeot, sa rozhodol pre Slovensko. Myslím si, že v roku 2010 dôjde k prezentácii malého zázraku. V malej krajine sa usalašil veľký automobilový priemysel tak, že zásadne ovplyvňuje výsledky celého hospodárstva. Automobilový priemysel je lákavý odbor, ale zároveň podriadený najsilnejšej konkurencii a súťaži možno najviac zo všetkých odvetví priemyslu. Nič nie je však stále, každý deň treba bojovať o existenciu. V tejto súvislosti treba povedať, že automobilový priemysel má dobrý základ. Ak sa neurobí zásadná chyba, tento základ môže byť predpokladom na ďalší rozvoj. V tom som optimista a verím, že tí, ktorí budú ďalej riadiť automobilový priemysel, sa zásadných chýb nedopustia. Musíme však vedieť, čo sa deje od nás na západ i na východ, v čom musíme splniť podmienky súťaže, aby výsledky boli také, že v nej zaujmeme pozície, ktoré sú dané doterajšími úspechmi, zdôraznil J. Uhrík. Zámerom ministerstva hospodárstva je optimalizovať podmienky pre zahraničných investorov, ktorí majú záujem u nás podnikať, konštatoval minister Robert Nemcsics. Súčasťou zlepšovania podmienok sú zmeny v legislatíve, odstránenie administratívnych bariér a prezentácia možností štátnej pomoci, ktorú môžu zahraniční investori na Slovensku získať. R. Nemcsics nám povedal, že v záujme slovenských podnikateľov je aj vytvorenie klubu japonských investorov, ktorí majú záujem angažovať sa na Slovensku. Úlohou klubu by bolo informovanie investorov o možnostiach na Slovensku. Administratívnu náročnosť by mal znížiť balík zákonov, týkajúci sa odbyrokratizovania vstupu do podnikateľského prostredia. Malo by existovať jedno registračné miesto na vstup do podnikania, kde podnikateľ uvedie všetky potrebné údaje. Toto miesto by malo potom komunikovať s ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy a v konečnej etape si podnikateľ z neho vyzdvihne potrebné náležitosti. Vladimír Turanský |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |