|
|||||||||||||||||
Pondelok 7.Apríla 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dôležitý právny aktKeď jeden čihí, druhý hota Pod titulkom Pokrútené paragrafy sme 31. marca uverejnili informáciu Ing. Michala Ševčíka, riaditeľa odboru cestovného ruchu MH SR, že návrh zákona o zriaďovaní a financovaní združení cestovného ruchu bude v dôsledku negatívneho vyjadrenia MF SR stiahnutý z legislatívneho konania a pre stratu opodstatnenia zákona Robert Nemcsics, minister hospodárstva, požiada vládu o zrušenie úlohy. Pretože ide o jeden zo základných zákonov pre oblasť cestovného ruchu, Hd požiadal o názor zástupcov profesijných zväzov pôsobiacich v cestovnom ruchu a predstaviteľov ďalších orgánov a organizácií s rozhodujúcim vplyvom pre cestovný ruch. Dnes odpovedá Michal Sýkora, predseda ZMOS-u. Ako vnímate zámer stiahnuť návrh tohto zákona, potreba ktorého bola dokonca stanovená v Národnom programe pre cestovný ruch v SR? - Návrh zákona bol spracovaný počas predchádzajúcej vlády a bol v súlade s Koncepciou rozvoja cestovného ruchu, ktorú schválila vláda SR. Aj štátna správa súhlasila s tým, že cestovný ruch treba rozhýbať vytváraním združení. Jediná možná odpoveď je - negatívne. O schválenie zákona sme sa usilovali dlhší čas a považovali sme ho za dôležitý právny akt, ktorý by mohol ovplyvniť podmienky na rozvoj cestovného ruchu. Bez účasti štátu sú však združenia cestovného ruchu nemysliteľné. Mrzí ma, že podpora cestovného ruchu ostáva až príliš často v polohe deklarácií, na ktoré nenadväzujú praktické kroky. Tak je to aj v tomto prípade. Na samosprávu (ani na jej druhý stupeň) dosiaľ reálne neprešli kompetencie v cestovnom ruchu. Tak ako vláda doteraz proklamovala pozornosť cestovnému ruchu, tak sa dosiaľ ústne proklamuje, že za podporu rozvoja cestovného ruchu v regiónoch je zodpovedná samospráva. Ako za daného stavu pociťuje ZMOS zodpovednosť za rozvoj cestovného ruchu v regióne? - Na mestá a obce k 1. januáru 2002 presunuli aj kompetencie v oblasti cestovného ruchu. Stalo sa tak s charakteristikou originálnej kompetencie, avšak bez presunu jedinej koruny. Pritom pred začiatkom reformy a do decentralizácie finančných tokov sa hovorilo o tom, že v prechodnom období budú z decentralizačnej dotácie financované tak originálne kompetencie, ako aj kompetencie s charakterom preneseného výkonu štátnej správy. Za takýchto podmienok nemožno hovoriť o zásadnom posune v tejto oblasti a domnievam sa, že na úrovni vyšších územných celkov je situácia podobne zlá. Avšak za regionálnu úroveň sa môžu vyjadrovať len ich legitímne volení predstavitelia. Stiahnutiu návrhu zákona o zriaďovaní a financovaní združení cestovného ruchu predchádzalo stiahnutie návrhu zákona o zriadení Národného úradu pre cestovný ruch, pričom minister hospodárstva zrušil svoj poradný orgán, Radu pre cestovný ruch. To nepriamo potvrdzuje zmätok v sektorovom riadení. Ako táto skutočnosť vplýva na prácu samospráv? - Spolu s ďalšími predstaviteľmi subjektov cestovného ruchu s celoslovenskou pôsobnosťou a ďalšími osobnosťami sme vyjadrili svoj nesúhlas a písomne sme informovali o ňom aj predsedu vlády. Ak cestovný ruch ponímame ako celok a ak má priniesť osoh ako samostatné a silné odvetvie hospodárstva, musí sa k nemu aj tak pristupovať. Jeho súčasťou musí byť sústava riadiacich a poradných orgánov. Ak ich nemáme, alebo ak ich nie sme schopní vytvoriť, potom nemôžeme očakávať celkové prínosy. Je to jednoduchá matematika, ale na Slovensku ako keby sme to nedokázali pochopiť. Rudolfa Vallová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |