Hospodársky denník
USD38,469 Sk
EUR41,156 Sk
CHF27,701 Sk
CZK1,301 Sk
  Streda  9.Apríla 2003

TINA zatiaľ netuší

Odborníci považujú za cieľový rok na dobudovanie diaľničnej siete u nás rok 2010. Minister Pavol Prokopovič uviedol, že na dobudovanie diaľničnej siete severnou trasou je potrebné investovať ešte 200 mld. Sk, to znamená 23 mld. Sk ročne. Pri súčasnej dotácii zo štátneho rozpočtu, ktorá predstavuje približne 8,5 mld. Sk ročne, je to dosť nereálny cieľ. Minister predpokladá, že ak by do procesu dofinancovania diaľnic nevstúpil alternatívny kapitál, celý proces dostavby by sa tak predĺžil o ďalších desať rokov. MDPT nedávno schválilo stratégiu Kohézneho fondu pre sektor dopravy, ktorá predpokladá čerpať financie na podporu rozvoja dopravy a infraštruktúry európskeho významu v rokoch 2004 až 2006 v celkovom objeme 193 mil. EUR. Popritom budeme čerpať v rokoch 2004 až 2006 z európskeho fondu regionálneho rozvoja na podporu modernizácie dopravnej infraštruktúry 120 mil. EUR. Okrem zdrojov z rozpočtu a z Európskej únie prejavili záujem podieľať sa na financovaní výstavby diaľnic u nás aj firmy s Izraela, Talianska, Francúzska, Nemecka a Rakúska.

V posledných týždňoch sa veľa diskutuje aj o výstavbe diaľnice južnou vetvou. Podľa ministra P. Prokopoviča južná trasa nemôže byť v žiadnom prípade alternatívou severnej vzhľadom na to, že nejde o diaľnicu, ale o rýchlostnú komunikáciu. Dokončenie južného cestného ťahu Nitra - Zvolen a Zvolen - Košice, na ktorom sa už dohodli zástupcovia samosprávnych krajov s rezortným ministrom, znamená možnosť prístupu rezortu k spomínaným európskym fondom. Zatiaľ ešte výstavba južného rýchlostného ťahu nie je ukončená, preto ministerstvo nevie odhadnúť, kedy sa európske medzinárodné dopravné koridory doplnia o tieto cestné komunikácie. Zatiaľ ministerstvo ani nepožiadalo o ich zaradenie do sietí TINA.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.