Hospodársky denník
USD35,515 Sk
EUR41,167 Sk
CHF27,218 Sk
CZK1,31 Sk
  Utorok  13.Mája 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CESTY DOSLUHUJÚ

Jamy, rolety na križovatkách, výmole a hromženie šoférov. To je smutná realita slovenských ciest nielen po zime. Odborníci tvrdia, že asi tretina ciest druhej a tretej triedy je v nevyhovujúcom alebo dokonca v havarijnom stave. V uplynulom roku sa na Slovensku opravilo iba 280 km ciest. Opravy ciest a mostov u nás dlhodobo zanedbávane s neakceptovateľnou výhovorkou, že na to niet financií. V tomto roku chce rezort dopravy v rámci pripravovanej koncepcie navrhnúť výrazne zvýšenie objemu finančných prostriedkov tak, aby sa ročne opravilo približne 1000 kilometrov ciest. Samozrejme, takýmto utopistickým víziám uverí iba ten, kto to politicky chce. Z rozpočtu nedávame na opravy dosť peňazí, a tak sa situácia naďalej zhoršuje. Väčšinu z tej nedostatočnej sumy, ktorú vyčleňujeme na investície do cestnej infraštruktúry, dávame na výstavbu a opravy diaľnic. V minulom roku sme uviedli do prevádzky 6,5 km nových diaľnic, čo je žalostne málo aj pre rozvojový štát a v tomto roku, podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča, rezort plánuje otvoriť diaľničný úsek D1 Behárovce - Branisko v dĺžke 7,8 km a úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Hronským Beňadikom a Rudnom nad Hronom v dĺžke 12,5 km. V roku 2003 plánuje rezort dopravy na prípravu a výstavbu diaľnic investície vo výške 9,5 mld. Sk. V minulom roku pritom objem investícií dosiahol 7,96 mld. Sk. Investície na výstavbu ciest sa na tento rok plánujú vo výške 970 mil. Sk. Vlani sa na výstavbe a opravách ciest preinvestovalo 1,01 mld. Sk. Na to, aby cesty boli u nás skutočne na poriadku, by bolo potrebné túto sumu až strojnásobiť.

Diaľnic máme na Slovensku 296 km, ciest prvej triedy 3220 km, ciest druhej triedy je u nás 3829 km a ciest tretej triedy je približne 10 396 km. Najhoršia situácia je na východe Slovenska. Takmer 35 % ciest II. triedy je napríklad v Prešovskom kraji v nevyhovujúcom stave a neraz pripomínajú doslova tankodrómy Situácia však nie je dobrá ani v Bratislave. Napríklad len na asfalty by mesto ročne potrebovalo vyše 200 mil. Sk, avšak realitou je približne 40 mil. Sk. Na druhej strane treba uznať, že opravy a údržba ciest nie sú lacnou záležitosťou. Napríklad náklady na jeden kilometer nového asfaltového koberca s hrúbkou tri centimetre sú približne 1,5 mil. Sk. Určite by pomohlo pri financovaní údržby ciest, keby výnosy z cestnej dane zostávali obciam a mestám. Žiaľ, štát aj tu kraľuje, a tak väčšina výnosov zo spomínanej dane ide do štátnej pokladnice, podobne ako miliardy z daní za motorové paliva. Samozrejme, na neúnosný stav ciest doplácajú naše automobily tým, že sa poškodzujú najmä prevodovky, tlmiče, kolesá, disky a nápravy. Pritom stav ciest sa zrejme nezlepší ani v budúcich rokoch, pretože v rámci reformy verejnej správy majú starostlivosť o cesty II. a III. triedy prevziať územné samosprávy. Pôvodným termínom mal byť 1. január budúceho roka, avšak dnes sa už uvažuje s júlom roku 2004. Dá sa s určitosťou predpokladať, že ani samosprávy nebudú mať dostatok peňazí na údržbu a opravy ciest, takže zlý stav vozoviek bude škodiť nielen našim automobilom, ale aj rozvoju turizmu. Stačí sa previezť po viacerých cestách východoslovenského regiónu a človek okamžite pochopí, prečo tam málo chodia nielen turisti, ale aj zahraniční investori. Situácia v kvalite ciest je však nevyhovujúca aj v perle našej turistiky, vo Vysokých Tatrách. Vozovka druhej triedy z Popradu do Starého Smokovca pripomína skôr tréningovú cestu pre rely pretekárov, než príjemný vstup do našich veľhôr.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes očakávame na väčšine Slovenska prevládanie mierne nepriaznivých účinkov počasia. Zvýšené sú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Zhoršiť sa môže priebeh ochorení dýchacích ciest. Zvýšená je náchylnosť na reumatické ťažkosti, ako aj na nervozitu, predráždenosť, únavu až depresiu a na celkové nepríjemné telesné a duševné pocity. Nižšia je výkonnosť a koncentrácia. Zajtra predpokladáme pretrvávanie zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude predpoludním polojasno, popoludní od západu postupne veľká oblačnosť a v západnej polovici územia k večeru občasný dážď, miestami aj búrky. Najvyššia teplota 22 až 26, na východe okolo 28 stupňov. Slabý vietor.n V stredu bude veľká, na západe časom zmenšená oblačnosť a na mnohých miestach prehánky a búrky. Nočná teplota 14 až 10, v dolinách okolo 7, denná teplota 19 až 23, na severe okolo 17 stupňov. Vo štvrtok bude oblačno, na západe až polooblačno, miestami prehánky, na horách asi od 1500 m snehové. Nočná teplota 10 až 5, v horských dolinách okolo 3, denná teplota 15 až 20, na severe okolo 13 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 5.15 a zapadne o 20.22 hod.

Amsterdamprehánky15
Atényslnečno31
Belehradpolooblačno31
Berlínprehánky16
Bratislavaprehánky22
Bruseloblačno14
Budapešťoblačno25
Bukurešťpolooblačno32
Frankfurtoblačno20
Helsinkipolooblačno18
Istanbuljasno28
Kodaňprehánky14
Kyjevdážď23
Lisabonslnečno25
Londýnoblačno14
Madridslnečno28
Moskvaoblačno25
Osloprehánky11
Paríždážď15
Prahadážď17
Rímpolooblačno26
Sofiapolojasno30
Štokholmprehánky12
Varšavaoblačno21
Viedeňprehánky23
Záhrebpolooblačno26
Ženevaoblačno19

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.