|
|||||||||||||||||
Streda 14.Mája 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Remeselník, ale tiež manažérO strechách viem veľmi veľa, ale stále sa ešte musím učiť Milan Kleiman z Hlohovca 24 rokov pôsobil profesionálne v stavebníctve, a tak sa rozhodol využiť svoje schopnosti v oblasti strešných systémov aj vo vlastnej firme, ktorú založil v roku 1991. Moja koncepcia prípravy vychádzala z filozofie, že každý má robiť to, čomu rozumie. Podarilo sa to v tom smere, že sme v súčasnosti stabilným podnikateľským prvkom medzi malými podnikateľmi regiónu. Z tohto faktu vyplýva zásadný moment, ktorým je kvalita poskytovaných služieb. Otvárame sa Európe a bez kvality v nej neuspejeme. Vďaka strechám som prešiel celú Európu, navštívil som popredných výrobcov strešných komponentov, prešiel som výrobou, zúčastnil som sa sympózií a kongresov. Viem o strechách veľmi veľa, môžem povedať, že som odborníkom, ale ešte stále sa musím učiť. Ak chceme byť v Európe konkurencieschopní, musíme byť nielen dobrými remeselníkmi, ale hlavne dobrými manažérmi. Môžeme byť šikovnejší v remeselných prácach, ale manažérsky zlyháme. Systém účinného podnikania spočíva v neustálom vzdelávaní seba i svojich spolupracovníkov. Máme medzi sebou takých, ktorí majú titul strechársky majster, máme osvedčenia od renomovaných európskych firiem, ovládame špecifikácie jednotlivých materiálov a technológií, napriek tomu nám stále chýba veľa poznatkov, konštatuje Milan Kleiman. Firmu TPK - tesárstvo, pokrývačstvo, klampiarstvo založil so svojím spoločníkom. Začínali teda dvaja, dnes firma, orientujúca sa na strechy, podkrovia a drobné stavebné práce má pätnásť zamestnancov. V najbližšej budúcnosti sa chce vyprofilovať na tú úroveň, že zákazník pochopí, o čom sú kvalitné služby. Milan Kleiman tvrdí, že v podnikaní je len na polceste. Prvých desať rokov sa venovali poznávaniu problematiky, technológií a samotnej orientácii firmy, teraz nastáva čas dobudovania objektov. Jeho predstavou je vybudovanie plne mechanizovanej malej firmy s komplexom služieb a predajňou, ponúkajúcou plný sortiment výrobkov, kde zákazník pochopí, že danej problematike rozumejú. Tvrdí, že práce je v regióne dosť, preto by mala stúpať aj zamestnanosť. Zákazky však získava nielen v okruhu Hlohovca, ale v celom západnom Slovensku až po Bratislavu. Konkurenciu považuje za potrebnú, inšpiratívnu a zdravú. Keby neexistovala, firmy by vo svojom vývoji stagnovali. Často si kladiem otázku, kam smerujem. Stále sa však držím pôvodnej koncepcie. Podnikanie je v prvom rade o tom, že vás práca musí baviť. A mňa baví. Beriem ju ako koníčka. Cieľavedomého podnikateľa trápi nezáujem štátu o podporu malých podnikateľov a živnostníkov, ktorí sú základom každej ekonomiky. Verí však, že pripravovaná novela zákonov zmení tento postoj aj na Slovensku, veď 330-tisíc podnikateľských subjektov nie je zanedbateľné množstvo, keď si uvážime, aké je to množstvo pracovných miest. Pritom sa niekto s nami stále zahráva. Rád si o tejto problematike pohovorím s kýmkoľvek, pretože si svoju prácu vážim a viem, čo som preskákal za tých dvanásť rokov. Aj Milan Kleiman bol jedným zo zakladajúcich členov Cechu strechárov Slovenska, ktorý sídli v Bratislave a združuje takmer 130 subjektov z radov remesiel tesár, pokrývač, klampiar, izolatér. Členstvo považuje za výsostnú záležitosť. Podobne ako v minulosti sa členmi cechov mohli stať len skutočne profesionálni, kvalitní odborníci, ktorí boli následne aj spoločensky uznávaní a oceňovaní. A práve táto zásadná idea je aj mottom a filozofiou podnikateľa Milana Kleimana. Je tiež jedným z malých podnikateľov, ktorý má záujem o znovuoživenie a budovanie mesta Hlohovec. Každý primátor či starosta si musí uvedomiť, že živnostníci a malí podnikatelia sú určitým stabilizujúcim prvkom v regiónoch. Stačí, že jeden zamestnáva dvoch - troch, ďalší piatich - šiestich ľudí, keď sa to spočíta, zistíme, že sme to práve my, ktorí tvoríme určitú klímu rodinnej pohody a podieľame sa na samotnom rozvoji miest a obcí. Ak sú zamestnané rodiny, nevzniká nervozita, je menej rozvodov, ožíva obchodná sieť, nastáva potreba riešenia bytovej otázky, mesto žije športom, kultúrou. Preto treba naštartovať spoluprácu formou komunikácie. My potrebujeme poznať koncepciu vedenia miestnej samosprávy, vieme a máme záujem pomôcť. Primátor musí poznať naše možnosti i ochotu. Ak sa táto myšlienka pochopí, problém by sme mali zvládnuť. Sme totiž občania tohto mesta a ako bude fungovať, záleží na nás všetkých, konštatuje Milan Kleiman. Zora Petrášová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |