Hospodársky denník
USD35,769 Sk
EUR41,141 Sk
CHF27,188 Sk
CZK1,306 Sk
  Streda  14.Mája 2003

Pokladnicu naplní len kvalita

Zahraniční turisti hodnotia kvalitu poskytovaných služieb

Štatistické ukazovatele potvrdzujú, že využitie ubytovacích zariadení má klesajúci trend. V posledných rokoch klesol tento ukazovateľ v ročnom priemere pod 30 %. Do popredia preto vystupuje potreba riešenia otázky sezónnosti, lebo do značnej miery ovplyvňuje stav využitia kapacity, ale aj otázku kvality služieb, ktoré zabezpečujú šírenie dobrého chýru a návratnosť hostí. Ako sú spokojní k kvalitou poskytovaných služieb zahraniční hostia, zisťuje pre ministerstvo hospodárstva Ústav turizmu. Vďaka jeho niekoľkonásobnému víťazstvu vo verejnom obstarávaní má podnikateľská verejnosť možnosť oboznámiť sa s výsledkami prieskumu, ktorý pravidelne robí v letnej sezóne medzi zahraničnými návštevníkmi. Hodnotí sa spravidla celý balík služieb, nielen ubytovacie a stravovacie, ale všetky služby, s ktorými sa zahraničný návštevník na našom území stretne. Podľa očakávania sú veľmi nízko hodnotené služby spojené s dopravou. Na dopravu sa najviac sťažujú českí turisti, pričom Nemci by očakávali lepšie jazykové znalosti pracovníkov, ktorí služby poskytujú. Rakúšanom chýba prívetivosť, ktorá by sa dala očakávať od príslovečnej slovenskej pohostinnosti. Turisti zo západnej Európy sa sťažujú aj na hygienu. Čistota získala v bodovom hodnotení 71,4 - 88,2 %, prívetivosť personálu 70,3 - 90,3 %. Ubytovanie spomedzi čerpaných služieb má tiež svoje medzery v kvalite. Menej spokojní so službami boli zahraniční turisti pri ubytovaní v turistickej kategórii, hoteloch s jednou a dvoma hviezdičkami a v karavaningu. Sklamala ich aj kvalita ubytovania v hoteloch kat. ***, ktorý v bodovom ohodnotení získal len 85,5 %.

Hovorí sa „nízka kvalita za nízku cenu“. Nie je to však vždy pravda. Zahraniční turisti vnímajú cenovú hladinu príliš vysoko vzhľadom na poskytovanú kvalitu. Spokojnosť s cenou je hodnotená v rozpätí 73,7 - 94,6 %. Ďalšia osvedčená múdrosť hovorí, že najlacnejšia a najrýchlejšia reklama je od ucha k uchu. Získava však len ten, kto cieľavedome pracuje na šírení dobrej správy a teda spokojnosť zákazníka sa dostáva do centra pozornosti. Spokojnejší sú netranzitujúci turisti, ktorí sú viac náchylní k jednoznačnému odporúčaniu návštevy Slovenska svojim známym. Pozitívne je zistenie, že v prípade tranzitujúcich turistov sa ich váhavosť v priebehu posledných rokov stráca v prospech jednoznačného odporúčania. Je dokonca menej tých, ktorý váhajú, či vôbec cestu na Slovensku svojim známym odporučia.

Pokiaľ by sme mali kvalitu známkovať systémom, čo je pod 70 %, je na prepadnutie, ťažko by sme dostali známku lepšiu ako trojku. Stať sa pre kvalitu služieb, napriek toľkej turistickej príťažlivosti, niekedy až svetového významu, treťoradou krajinou, neteší.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.