|
|||||||||||||||||
Štvrtok 15.Mája 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kamióny jasne ovládajú trhAutomobilová cestná doprava je v súčasnosti ešte stále flexibilnejšia než vlaková doprava, pretože kamióny dokážu prepraviť tovar doslova z domu do domu. Železnica zatiaľ nedokáže poskytnúť takéto služby, ktoré zákazníci požadujú. Avšak do vstupu Slovenska do EÚ je potrebné odstrániť diskrimináciu železničnej dopravy na dopravnom trhu. Zhodli sa na tom účastníci prvého medzinárodného stretnutia odborníkov na kombinovanú prepravu, ktoré sa konalo v utorok vo Vysokých Tatrách. Doterajší vývoj ukázal, že nebolo v silách štátu zabezpečiť široko koncipovaný rozvoj kombinovanej dopravy. Pritom aj na úrovni expertov EÚ sa uznáva, že železnica je ekologicky aj ekonomicky výhodnejšia než cestná kamiónová doprava, pretože nedevastuje cesty a nespôsobuje dopravné nehody. Účelom stretnutia bola vzájomná výmena názorov na rozvoj, realizáciu a možnosti zabezpečenia kombinovanej prepravy a spolupráce jednotlivých účastníkov pri jej zabezpečení. Na stretnutí sa zúčastnili odborníci Železničnej spoločnosti (ZSSK), zahraničných železničných správ, operátori kombinovanej dopravy, zástupcovia špedičných organizácií. Železničná doprava je v nevýhode najmä z hľadiska nákladov na použitie dopravnej cesty. Odborníci očakávajú zrovnoprávnenie podmienok pri používaní železnice a dopravnej cesty. Výhľady železničnej dopravy do ďalších rokov závisia od štátnej dopravnej politiky. Za všetko hovorí údaj, ktorým je cena za dopravnú cestu na Slovensku. Tá je v nákladnej doprave momentálne najvyššia v celej Európe, až 8,7 eura na jeden vlakový kilometer. To podstatne sťažuje podnikanie na železničnej dopravnej ceste. Údržba dopravnej cesty je hradená z prostriedkov ŽSR, čo spôsobuje, že železničnej preprave sa neúmerne zvyšujú náklady oproti ostatným druhom dopráv. Pričom cestnú sieť buduje a opravuje štát. Napriek týmto problémom vzrástli v minulom roku tranzitné železničné prepravy o vyše dve percentá, pričom kombinovaná preprava stúpla o takmer 18 %. Najvyšší podiel na tranzitnej preprave bol z Ukrajiny a Ruska do Česka (49,5 %) a z Česka do Maďarska (24,8 %). Ministerstvo pripravuje aktualizáciu rozvoja kombinovanej dopravy. Bude okrem iného hľadať možnosť odstránenia deformácie pri stanovovaní a účtovaní nákladov tak, aby v súťaži na dopravnom trhu nebola uprednostňovaná cestná doprava na úkor kombinovanej. Odborníci predpokladajú, že v súvislosti s reštrukturalizáciou priemyslu a budovaním otvorených priemyselných zón bude kombinovaná doprava postupne rásť. Železničná spoločnosť ráta s nárastom podielu kombinovaných prepráv na celkovej nákladnej preprave zo súčasných 1,64 % na 5 % v roku 2010. Doteraz spracované a vládou schválené materiály predpokladajú jej posilnenie formou nepriamej podpory rozvoja infraštruktúry kombinovanej dopravy a mobilných prostriedkov. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |