|
|||||||||||||||||
Štvrtok 15.Mája 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diskont a akcie hrajú prím
Bumerang zvyšovania cien energií a DPH dopadol i na obchod S výnimkou predaja motorových vozidiel, pohonných látok a použitého tovaru v prvom štvrťroku výrazne klesli výkony a tržby maloobchodu i veľkoobchodu v SR. A to nielen v porovnaní so záverečnými mesiacmi minulého roka, čo je vzhľadom na to, ako konzumujeme vianočné sviatky vcelku pochopiteľné, ale aj v porovnaní s týmito mesiacmi roku 2002. Ing. Tadeusz Frackowiak, viceprezident Zväzu obchodu SR, to vidí ako dôsledok prerozdelenia štruktúry výdavkov domácností, ktoré spôsobilo zdražovanie energií, komunálnych služieb a pod. Zdôrazňuje však, že nedošlo k rastu cien potravín, naopak. Pôsobenie obchodných reťazcov tieto ceny stláčalo, čo globálne prispelo k relatívnemu zníženiu tržieb, prízvukuje. Samozrejme, tieto poklesy sú regionálne diferencované v nadväznosti na zloženie obyvateľov a hustotu výstavby veľkoplošných obchodných jednotiek, dodal. Na otázku Hd, ako sa obchod vyrovná s ďalším rastom energií a DPH v budúcom roku, odpovedal, že každé zvýšenie cien vstupov má za následok zvyšovanie cien výstupov, teda predajných cien pre konečného spotrebiteľa. Preto budú priemerné marže obchodov v SR vyjadrené v percentách nevyhnutne stúpať, čo sa v konečnom dôsledku prejaví na ďalšom znižovaní výdavkov, najmä na potraviny. Obchodné firmy, pokiaľ nechcú skrachovať, musia zaznamenávať pozitívne hospodárske výsledky, a preto sa musia úmerne svojim nákladom prispôsobovať predajné ceny, odporučil svojim kolegom viceprezident Zväzu obchodu. V maloobchode s potravinami predstavovali tržby prvého štvrťroka v bežných cenách bez DPH 4,537 mld. Sk, kým za prvý štvrťrok roku 2002 to bolo 5,335 mld. Sk. Pritom v niektorých lokalitách, predajniach či reťazcoch sú veľké rozdiely. Veď ak systém družstevného obchodu COOP Jednota Slovensko hovorí o raste svojho obratu, inde musí byť pokles oveľa väčší ako priemerný. Ako však pre Hd povedal jeho riaditeľ pre maloobchodné reťazce Vladimír Kocúrek, tiež zaznamenali príklon spotrebiteľov k diskontnému tovaru a vyhľadávanie tovaru v akcii. Drahšie potraviny mali odbyt akurát pred Veľkou nocou, inak je evidentný posun zákazníka k tovaru ekonomicky prijateľnému, ktorý však uspokojí jeho potreby. V sortimente máme rovnako štandardný, diskontný, ako aj luxusný tovar, poukazuje V. Kocúrek na možnosť výberu pre zákazníka. Za devízu družstevných reťazcov považuje predovšetkým fakt, že v nich čoraz viac dominuje predaj čerstvých potravín, čo kupujúcich láka. Pokles v predaji textilu a odevných výrobkov predstavuje za prvý štvrťrok oproti rovnakému obdobiu roku 2002 asi 11 %. Vyplýva to z prieskumu agentúry Terno, ktorá dlhodobo sleduje vývoj slovenského maloobchodu a veľkoobchodu. Vývoj obratu v tejto komodite sleduje na reprezentatívnej vzorke sto predajní v rôzne veľkých sídlach celého Slovenska, pričom sú medzi nimi rovnako hypermarkety ako malé špecializované predajne. Ponovoročný útlm sa dal očakávať, komentuje pokles Oľga Drahovská z agentúry Terno, a to aj preto, že sezónne zľavy, ktoré pomáhajú držať odbyt v januári, sa tentoraz začali už pred Vianocami. Predaj odevov a textilu na západnom Slovensku ovplyvnili aj mohutné výpredaje v susednom Rakúsku, v severných okresoch zasa dlhá zima. Tá totiž zabrzdila predaj jarného tovaru. Podotýka, že ide o komoditu, ktorú ľudia odsúvajú vzhľadom na zníženú kúpyschopnosť až na koniec svojich nákupných preferencií. Kdesi na chvoste nákupných preferencií sú evidentne knihy. Ako pre Hd potvrdil Alex Aust, prezident Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR, pokles predaja za tento štvrťrok predstavuje asi 25 %. Za hlavnú príčinu považujú nielen vydavatelia a kníhkupci, ale rovnako aj predstavitelia Zväzu polygrafie na Slovensku zvýšenie DPH z 10 na 14 %. V skutočnosti totiž nejde iba o štyri percentá. Ako vysvetľuje A. Aust, nabaľuje sa to od tlačiarne až k zákazníkovi, a tak knižka nakoniec zdražela aj o 25 %. Preto na svojom spoločnom seminári, ktorý sa konal predvčerom na tému Polygrafia, vydavateľstvá a EÚ, prijali jeho účastníci vyhlásenie, v ktorom zdôraznili, že prístupový proces do EÚ môžu úspešne zvládnuť iba ľudia na vysokej vzdelanostnej a kultúrnej úrovni. Upozorňujú v ňom na to, že ďalšie navrhované zvýšenie DPH zo 14 na 20 % podstatne utlmí vydávanie pôvodnej, vedeckej a prekladovej literatúry s následným utlmením tlačiarenskej produkcie polygrafického priemyslu. Stačí sa nám porovnať hoci so susedným Českom. Česi viac čítajú a predaj sa tam neutlmil, lenže DPH je 5 %. Takže sa tam predáva trikrát toľko kníh ako v SR, podotkol ešte prezident Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |