Hospodársky denník
USD35,73 Sk
EUR41,088 Sk
CHF27,142 Sk
CZK1,306 Sk
  Štvrtok  15.Mája 2003

Diskont a akcie hrajú prím

Bumerang zvyšovania cien energií a DPH dopadol i na obchod

S výnimkou predaja motorových vozidiel, pohonných látok a použitého tovaru v prvom štvrťroku výrazne klesli výkony a tržby maloobchodu i veľkoobchodu v SR. A to nielen v porovnaní so záverečnými mesiacmi minulého roka, čo je vzhľadom na to, ako „konzumujeme“ vianočné sviatky vcelku pochopiteľné, ale aj v porovnaní s týmito mesiacmi roku 2002. Ing. Tadeusz Frackowiak, viceprezident Zväzu obchodu SR, to vidí ako dôsledok prerozdelenia štruktúry výdavkov domácností, ktoré spôsobilo zdražovanie energií, komunálnych služieb a pod. Zdôrazňuje však, že nedošlo k rastu cien potravín, naopak. „Pôsobenie obchodných reťazcov tieto ceny stláčalo, čo globálne prispelo k relatívnemu zníženiu tržieb,“ prízvukuje. „Samozrejme, tieto poklesy sú regionálne diferencované v nadväznosti na zloženie obyvateľov a hustotu výstavby veľkoplošných obchodných jednotiek,“ dodal. Na otázku Hd, ako sa obchod vyrovná s ďalším rastom energií a DPH v budúcom roku, odpovedal, že každé zvýšenie cien vstupov má za následok zvyšovanie cien výstupov, teda predajných cien pre konečného spotrebiteľa. Preto budú priemerné marže obchodov v SR vyjadrené v percentách nevyhnutne stúpať, čo sa v konečnom dôsledku prejaví na ďalšom znižovaní výdavkov, najmä na potraviny. „Obchodné firmy, pokiaľ nechcú skrachovať, musia zaznamenávať pozitívne hospodárske výsledky, a preto sa musia úmerne svojim nákladom prispôsobovať predajné ceny,“ odporučil svojim kolegom viceprezident Zväzu obchodu. V maloobchode s potravinami predstavovali tržby prvého štvrťroka v bežných cenách bez DPH 4,537 mld. Sk, kým za prvý štvrťrok roku 2002 to bolo 5,335 mld. Sk. Pritom v niektorých lokalitách, predajniach či reťazcoch sú veľké rozdiely. Veď ak systém družstevného obchodu COOP Jednota Slovensko hovorí o raste svojho obratu, inde musí byť pokles oveľa väčší ako priemerný. Ako však pre Hd povedal jeho riaditeľ pre maloobchodné reťazce Vladimír Kocúrek, tiež zaznamenali príklon spotrebiteľov k diskontnému tovaru a vyhľadávanie tovaru v akcii. Drahšie potraviny mali odbyt akurát pred Veľkou nocou, inak je evidentný posun zákazníka k tovaru ekonomicky prijateľnému, ktorý však uspokojí jeho potreby. „V sortimente máme rovnako štandardný, diskontný, ako aj luxusný tovar,“ poukazuje V. Kocúrek na možnosť výberu pre zákazníka. Za devízu družstevných reťazcov považuje predovšetkým fakt, že v nich čoraz viac dominuje predaj čerstvých potravín, čo kupujúcich láka.

Pokles v predaji textilu a odevných výrobkov predstavuje za prvý štvrťrok oproti rovnakému obdobiu roku 2002 asi 11 %. Vyplýva to z prieskumu agentúry Terno, ktorá dlhodobo sleduje vývoj slovenského maloobchodu a veľkoobchodu. Vývoj obratu v tejto komodite sleduje na reprezentatívnej vzorke sto predajní v rôzne veľkých sídlach celého Slovenska, pričom sú medzi nimi rovnako hypermarkety ako malé špecializované predajne. „Ponovoročný útlm sa dal očakávať,“ komentuje pokles Oľga Drahovská z agentúry Terno, „a to aj preto, že sezónne zľavy, ktoré pomáhajú držať odbyt v januári, sa tentoraz začali už pred Vianocami. Predaj odevov a textilu na západnom Slovensku ovplyvnili aj mohutné výpredaje v susednom Rakúsku, v severných okresoch zasa dlhá zima. Tá totiž zabrzdila predaj jarného tovaru.“ Podotýka, že ide o komoditu, ktorú ľudia odsúvajú vzhľadom na zníženú kúpyschopnosť až na koniec svojich nákupných preferencií. Kdesi na chvoste nákupných preferencií sú evidentne knihy. Ako pre Hd potvrdil Alex Aust, prezident Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR, pokles predaja za tento štvrťrok predstavuje asi 25 %. Za hlavnú príčinu považujú nielen vydavatelia a kníhkupci, ale rovnako aj predstavitelia Zväzu polygrafie na Slovensku zvýšenie DPH z 10 na 14 %. V skutočnosti totiž nejde iba o štyri percentá. Ako vysvetľuje A. Aust, nabaľuje sa to od tlačiarne až k zákazníkovi, a tak knižka nakoniec zdražela aj o 25 %. Preto na svojom spoločnom seminári, ktorý sa konal predvčerom na tému „Polygrafia, vydavateľstvá a Eړ, prijali jeho účastníci vyhlásenie, v ktorom zdôraznili, že prístupový proces do EÚ môžu úspešne zvládnuť iba ľudia na vysokej vzdelanostnej a kultúrnej úrovni. Upozorňujú v ňom na to, že ďalšie navrhované zvýšenie DPH zo 14 na 20 % podstatne utlmí vydávanie pôvodnej, vedeckej a prekladovej literatúry s následným utlmením tlačiarenskej produkcie polygrafického priemyslu. Stačí sa nám porovnať hoci so susedným Českom. „Česi viac čítajú a predaj sa tam neutlmil, lenže DPH je 5 %. Takže sa tam predáva trikrát toľko kníh ako v SR,“ podotkol ešte prezident Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR.

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.