|
|||||||||||||||||
Pondelok 19.Mája 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Čo nevidieť sú tu prázdniny
Organizovaný domáci cestovný ruch je ešte stále na chvoste Čo nevidieť sú tu prázdniny, ktoré so sebou nesú problémy, kam s deťmi. Pri hľadaní letných dobrodružstiev je azda najjednoduchšie vojsť do cestovnej kancelárie alebo do cestovnej agentúry a vybrať si z ponuky služieb. Popri bohatej ponuke zahraničných zájazdov by človek očakával rovnako pestrú ponuku služieb na Slovensku, ale opak je pravdou. Prečo je situácia taká a čo sa skrýva za zúženou ponukou domácich služieb? Objemy organizovaného cestovného ruchu, v rámci ktorého cestovné kancelárie pripravujú hotové balíky služieb pre cestovateľov, z roka na rok stúpajú. V roku 2001 dosiahli tržby cestovných kancelárií 8,1 mld. Sk, z toho v domácom cestovnom ruchu (DCR) len 455,7 mil. Sk. Takže nie je to DCR, ale pasívny zahraničný cestovný ruch, teda predaj balíkov zahraničných zájazdov, ktorý spôsobil boom cestovných kancelárií, neuveriteľný rast ich počtu a následne aj rast výkonnosti niektorých z nich. Podiel DCR už roky zotrváva pod úrovňou desať percent z celkových výkonov cestovných kancelárií, a nie je to len relatívne nízkou cenou balíkov domácich služieb v porovnaní so zahraničnými zájazdmi. Napríklad kým v roku 1993 cestovné kancelárie obslúžili v DCR 53 473 účastníkov, v roku 2001 to bolo 199 048 účastníkov. V rámci takmer desaťročnej histórie najlepšie výsledky dosiahli cestovné kancelárie v rokoch 1999 a 2000, teda v rokoch, ktoré boli veľmi priaznivé pre Európu ako takú, ale aj pre celý svet. Ale ani v tých rokoch podiel DCR v cestovných kanceláriách neprekročil 10 %. S poklesom záujmu obyvateľstva po službách organizovaného DCR treba hľadať príčiny prejavujúce sa tak vo svetových, ako aj v národných trendoch. Podiel organizovaného DCR v porovnaní s praxou v ostatných krajinách je na Slovensku veľmi nízky, venuje sa mu len veľmi málo cestovných kancelárií. V rebríčkoch organizátorov DCR na prvých miestach zriedkakedy vidieť iné cestovné kancelárie, ako je Satur, Limba, Ferrotour, Pressburg, Globtour či S-tours. Len uvedeným cestovným kanceláriám sa podarilo v predaji DCR presiahnuť objem desať miliónov korún. Negatívne je, že objemy tržieb DCR v uvedených kanceláriách skôr klesajú. Jedine Globtour zaznamenal nárast objemov a ako tvrdí Ing. Pavol Gašparík, riaditeľ, nárast dopytu zaznamenávajú aj v tomto roku. V ponuke majú 31 objektov, z toho 19 pri vode, dva pri vode v horách a desať v horských oblastiach - v cenovej relácii 2490 Sk/týždeň za ubytovanie a 3490 Sk/týždeň za polpenziu. Tomáš Hasala, konateľ v CK Limba, očakáva len mierne zvýšenie dopytu po domácich balíkoch a hovorí, že oveľa dynamickejšie rastie záujem klientely zo zahraničia. Limba je jednou z mála cestovných kancelárií, ktorá stavila na internetový predaj a v ponuke má v súčasnosti 1300 ubytovacích zariadení po celom území Slovenska, z toho až 80 % z nich v horskom prostredí. Je známa ponukou lacných ubytovacích zariadení, pričom cena ubytovania sa pohybuje od 180 do 300 Sk/osobu a noc. Poniektoré cestovné kancelárie stavili na predaj kúpeľných pobytov, ale ani CK Satur, ktorá má najširšiu a najpestrejšiu ponuku, neriskuje, že neuspokojí svojho klienta. Mnoho ubytovacích zariadení nie je zahrnutých do cestovného ruchu organizovaných cestovnými kanceláriami. Spolieha sa na vlastný predaj, prípadne má záujem o sprostredkovacie služby cestovných kancelárií len v prípade zahraničných návštevníkov. Ich predaj nie je organizovaný, až na ubytovacie zariadenia, ktoré patria do siete, ako je hotelová spoločnosť Sorea. Dosiaľ však žiadna z hotelových sietí si nezriadila vlastné rezervačné systémy ubytovania, takže organizovaný DCR zatiaľ plne leží na pleciach cestovných kancelárií. Na otázku, čo by mohlo výšiť záujem domácich turistov o trávenie dovolenky na Slovensku, Pavol Gašparík odpovedá: Zlepšenie služieb, rozšírenie ponuky služieb, zníženie cien hotelov pre organizovanú turistiku, veď za rovnakú alebo podobnú cenu sú ponuky k moru. Chýba viac možností na zábavu, šport a oddych a čo je dôležité aj služby bankovníctva. Tomáš Hasala si sťažuje na nedostatok reálnej podpory podnikateľov v tejto oblasti a na nedostatočné využívanie daňovej politiky na podporu domácej dovolenky. Zatiaľ daňový zákon uznáva tisíc korún na tento účel ako nedaňový výdavok, ale v niektorých krajinách je to oveľa viac. Je jednoznačné, že nová daňová politika, v ktorej sa presúva ťažisko z priamych daní na nepriame, postihne spotrebu vrátane služieb DCR. Dopyt po službách klesne, ceny na druhej strane vzrastú. Vstupom do EÚ niektoré vstupy ubytovacím zariadeniam vzrastú a na druhej strane sa ešte viac otvorí konkurenčný priestor, v ktorom musí v prvom rade obstáť domáce ubytovacie zariadenie, ktoré by malo mať záujem o distribučné kanály. Zatiaľ mnohé ubytovacie zariadenia nemajú jasnú politiku smerom k distribučným kanálom, či už cestovným kanceláriám alebo rezervačným systémom, pretože ináč by ich podporili svojou politikou zliav. Takže v DCR sa môžeme dožiť len toho, na čom sa sami dohodneme. Rudolfa Vallová graf Organizátori DCR, tržby (2002/mil. Sk) 1. Satur 62,4 2. Limba 28,5 3. Ferrotour 19,7 4. Globtour 12,0 5. Pressburg 11,0 6. Paxtour 6,6 Zdroj: Ročenka Trend 2003 Graf: Hd tabuľka Výkony organizovaného domáceho cestovného ruchu Rok Účastníci Pobyt. dní % podiel DCR 1993 53 473 310 448 5,7 1994 186 305 620 216 11,1 1995 86 275 478 962 7,6 1996 262 008 918 659 7,7 1997 276 059 1 020 991 9,3 1998 355 945 1 558 120 8,1 1999 284 351 902 433 9,7 2000 208 230 728 504 5,6 Zdroj: ŠÚ SR |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |