|
|||||||||||||||||
Piatok 2.Mája 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Platiť za stravu a ubytovanieKúpeľná starostlivosť prejde do kompetencií zdravotných poisťovní V súčasnosti sa veľmi nepriaznivo vyvíja financovanie kúpeľnej starostlivosti na Slovensku, hodnotí situáciu predsedníčka Slovenského zväzu kúpeľov a žriediel a lekárska riaditeľka SLK Trenčianske Teplice MUDr. Janka Zálešáková. Aká je súčasnosť a čo sa očakáva po schválení nového liečebného poriadku MZ SR? Momentálne existuje financovanie z dvoch zdrojov - na tzv. predvolánkovú starostlivosť, ktorú platia zdravotné poisťovne z výberu poistného tým pacientom, ktorí sú povolaní na kúpeľnú liečbu bezprostredne po nemocničnej liečbe, po úraze alebo závažnom ochorení. Predvolánková starostlivosť tvorí zo všetkých indikácií, ktoré môžu chodiť do kúpeľov, približne 20 %. Počty poukazov za posledné roky sa nezmenili, pretrváva vyrovnaný stav a výrazne sa nezmenila ani cena, čo znamená, že v týchto prípadoch už kúpele netvoria žiadny zisk. Treba podotknúť, že kritériá na plné hradenie kúpeľnej starostlivosti poisťovňou v rámci hospitalizácie sa sprísnia. Doteraz sa napríklad po úraze hradila do 24 mesiacov, teraz sa skráti na šesť. Súhlasím s tým, pretože ak má kúpeľná liečba podporiť výsledky operačného zákroku, rehabilitácia je potrebná v čo najkratšom čase. Pacient má pritom možnosť doplatiť si ním požadovaný komfort. Do pôsobnosti Sociálnej poisťovne sú zahrnuté všetky ostatné indikácie chronicky chorých pacientov, dlhodobé následky po úrazoch a operáciách. Financovanie týchto indikácií ide zo štátneho rozpočtu ako tzv. štátna nesystémová dávka, nejde z výberu do fondov dôchodkového poistenia. Štatistika hovorí, že za posledné tri roky sa výrazne znižovali počty poukazov nakúpených Sociálnou poisťovňou. Kým v roku 2000 do Trenčianskych Teplíc kúpila 7697 poukazov, v roku 2001 to bolo už len 5741 poukazov, vlani 4610 poukazov, pričom pre tento rok je plánovaný ďalší pokles, nákup dosiahne len 50 % roku 2000. V rámci Sociálnej poisťovne podľa pripravovaných zmien už nebude financovanie kúpeľnej starostlivosti zabezpečované zo štátneho rozpočtu nákupom poukazov alebo z výberu nemocenského či dôchodkového poistenia. Celá kúpeľná starostlivosť prejde do kompetencie zdravotných poisťovní. Kým predvolánková liečba by mala byť financovaná tak ako akákoľvek iná hospitalizácia v zdravotníckom zariadení, kúpeľná starostlivosť u chronicky chorých by mala byť hradená len časťou zdravotníckych výkonov, pričom stravu a ubytovanie si bude kompletne platiť občan. Pri súčasnom postavení štruktúry ceny by to znamenalo, že občan zaplatí 50 - 55 % z ceny ošetrovacieho dňa. Nákup poukazov zo Sociálnej poisťovne sa pravdepodobne zruší k 1. 1. 2004 a ja len verím, že legislatíva aj liečebný poriadok budú prijaté kontinuálne, na čo sa v súčasnosti snažíme aj prostredníctvom Zväzu slovenských kúpeľov a žriediel upozorniť kompetentných, pretože v opačnom prípade pre tie kúpele, ktoré majú len domácu klientelu, by to znamenalo doslova katastrofu. Slovenské kúpele majú zmluvy so všetkými zdravotnými poisťovňami, kúpeľná starostlivosť na Slovensku predstavuje pol miliardy korún vrátane kúpeľnej starostlivosti detí. Tá je totiž už aj teraz hradená zo zdravotných poisťovní, keď na deti sa vynakladá ročne 180 mil. Sk. Podľa slov J. Zálešákovej v budúcnosti osoba, ktorá bude chcieť absolvovať kúpeľnú liečbu, zájde do príslušnej zdravotnej poisťovne, kde revízny lekár vystaví poukaz so spoluúčasťou pacienta a dá mu na výber z troch kúpeľov, uvedených pre jeho diagnózu v indikačnom zozname. Považujem to za správne, pretože začne existovať trh a konkurencia medzi kúpeľmi. Zdravotná poisťovňa odošle návrh do kúpeľov, ktoré dajú pacientovi možnosť výberu z ubytovacích kapacít rôznych cenových relácií, kvality podávania produktov i atmosféry kúpeľného miesta. Tie kúpele, ktoré na to roky mysleli, investovali do vzdelávania pracovníkov, do zlepšenia procesov starostlivosti, sú dnes vo výhode. Ako bude vyzerať možnosť kúpeľnej liečby v zahraničí po vstupe Slovenska do EÚ? Európsky trh sa rozšíri a bude možné absolvovať kúpeľnú starostlivosť aj v iných krajinách. Napríklad nemecké poisťovne preplatia kúpeľnú starostlivosť v danej krajine len vtedy, ak v tej krajine sú kúpele uznané a sú tiež platené poisťovňou, teda z verejných zdrojov. Iná situácia je napríklad v Španielsku, kde poisťovne nepreplácajú ani nedávajú žiadny príspevok na kúpeľnú starostlivosť pre svojich občanov, tí však môžu ísť do kúpeľov do tých krajín, kde poisťovne na liečbu prispievajú. V tejto súvislosti sa vynorí otázka akreditácie pracovísk v zmysle medzinárodnej certifikácie kvality ISO a vlastná akreditácia jednotlivými poisťovňami. Predpokladám, že určitý čas budeme stále pre zahraničnú klientelu zaujímavým teritóriom z hľadiska ceny, čo bude našou výhodou. Našou ďalšou devízou je stále vysoká kvalita poskytovanej medicínskej starostlivosti v klasickom ponímaní vo väčšine slovenských kúpeľov, a to je dobré. Zdá sa, že aj tí, ktorí si zvykli na ambulantnú kúpeľnú liečbu, budú mať v novom systéme liečebného poriadku sťaženú situáciu. Optimálny čas na liečbu predstavuje 21 dní. Poisťovňa je ochotná zaplatiť liečbu na túto dĺžku, pretože ju považuje za efektívnu a komplexnú. Ambulantné pobyty, prichádzajúce na 21 dní, predstavujú len 2 % ľudí, ostatné sú kratšie. Nazývame ich rekondičné, rekreačné, dovolenkové pobyty a také určite nebudú v budúcnosti hradené z poisťovne. Týždenný pobyt môže prispieť k pocitu pohody, ale nezabezpečí dopracovanie sa k optimálnemu zdravotnému stavu. Jednoducho, preplatenie časti nákladov z verejných zdrojov musí mať medicínsky zdôvodniteľné opodstatnenie. Už som spomínala výrazný pokles pacientov zo Sociálnej poisťovne v kúpeľoch Trenčianske Teplice, naopak, o tisíc poukazov narástli počty samoplatcov. V roku 2000 ich bolo 2450, vlani 3528, pričom stúpol aj počet zahraničných hostí. Tých bolo v roku 2001 4700, vlani 5547, dobre sa rozbieha vo väčšine slovenských kúpeľov aj spolupráca s Českou republikou, kde poisťovne môžu preplácať kúpeľnú starostlivosť v SR. Naším prioritným úsilím bude aj naďalej udržanie si kvalitatívnych parametrov zdravotníckych služieb, ktorými sú naše kúpele známe a za ktoré právom získavame zahraničné ocenenia. Zora Petrášová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |