Hospodársky denník
USD34,89 Sk
EUR41,161 Sk
CHF27,073 Sk
CZK1,312 Sk
  Pondelok  26.Mája 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Terminál do vlády

Nespochybňuje sa jeho význam

Nevďačná a neľahká úloha čaká ministra dopravy Pavla Prokopoviča v najbližších troch až štyroch týždňoch. Bude musieť predložiť na rokovanie vlády materiál o preklasifikovaní stavby už rozostavaného košického letiskového terminálu, aby ju dodatočne schválila. V ňom zdôvodniť opodstatnenosť zvýšenia pôvodného investičného zámeru zo 160 mil. Sk na súčasný auditom zreálnený rozpočet 380 mil. Sk a čo bude vari najťažšie, požiadať kabinet, aby na dokončenie stavby, ktoré by za zodpovedného dodržania všetkých termínov a podmienok malo nastať v júli až auguste budúceho roka, prispel z rozpočtu na rok 2004 sumou až 100 mil. Sk, ostatok si rezort zabezpečí z vlastných zdrojov. Takmer každého, nevynímajúc členov vlády, mierne povedané prekvapuje priepastný, až 220-miliónový rozdiel, preto minister, keďže o výstavbe kolovali rôzne chýry, po nástupe do svojej funkcie dal preveriť skutkový stav veci. Výsledok auditu? Cena zodpovedá dnešným pomerom i bezpečnostným požiadavkám moderného letiskového terminálu. Kde teda nastala chyba? Minister ju bude zisťovať a sľúbil, že bude postupovať podľa zákona a kto ho porušil, ponesie zodpovednosť. Na piatkovom kontrolnom dni konkrétne mená nepadli, tie si minister nechal na rokovanie vlády.

Kriminalizácie prípadu sme sa nedočkali, hoci predraženie výstavby zvádza k tomu, aby padali konkrétne mená i hlavy. Na Slovensku vládne dosiaľ taká prax (minister sľúbil, že aspoň v jeho rezorte už odteraz nebude), že pri nedostatku finančných prostriedkov sa niečo naprojektuje so začiatočným investičným zámerom, v konkrétnom prípade letiskového terminálu silne podhodnoteným, aby nebol potrebný súhlas vlády a začne sa stavať. Prípad terminálu, ktorý sa určite bude v najbližších dňoch premieľať, nie je však ojedinelý, spomeňme si napríklad na tunel pod Braniskom, kde za taký stav projektu, aký je teraz, treba o dve miliardy viac, než si pýtal pôvodný projekt a o národnom divadle ani nehovoriac. Hoci keby sme z troch prípadov chceli vylúčiť ten najnepotrebnejší, ľahko by sme ho vedeli označiť. Treba však mať na pamäti, že medzitým sa stalo niekoľko tunelových požiarov i jedenásty september v USA a dodatočné posilnenie bezpečnosti tiež niečo stojí. Pôvodne sa nepočítalo so schengenským režimom, oddelenými priestormi pre prichádzajúcich i odlietajúcich pasažierov atď. Nech predošlé riadky nevyznejú ako obhajoba daného stavu, ktorý, treba povedať, nie je vonkoncom dobrý. Význam košického letiska narastá a chcú ho využívať aj subjekty v rámci Karpatského euroregiónu. Treba dodať aj to, že Letisko Košice za rok 2002 prepravilo takmer 162-tisíc cestujúcich, o 17 % viac ako predošlý rok, čo sa rovná o niečo menej ako polovici počtu prepravených osôb Letiska Bratislava (okolo 380-tisíc). Kým v hlavnom meste SR tento výkon dosiahli s dvoma budovami a terminálom na európskej úrovni už od roku 1970, druhé najväčšie mesto Slovenska, Košice, iba jediným zastaraným terminálom pre cestujúcich.

Ladislav Kulik

Amsterdampolooblačno17
Atényoblačno24
Belehradbúrky25
Berlínoblačno 20 
Bratislavapolooblačno26
Bruseljasno18
Budapešťpolooblačno26
Bukurešťbúrky21
Frankfurtoblačno19
Helsinkiprehánky21
Istanbuloblačno21
Kodaňoblačno17
Kyjevbúrky26
Lisabonslnečno25
Londýnoblačno18
Madridslnečno23
Moskvaslnečno22
Oslopolooblačno17
Parížpolooblačno18
Prahadážď 19
Rímprehánky23
Sofiadážď15
Štokholmoblačno21
Varšavaoblačno29
Viedeňpolooblačno25
Záhreboblačno25
Ženevabúrky15

Počasie

Na území Slovenska naďalej prevláda zväčša priaznivý a povzbudzujúci vplyv počasia. Pozitívne sú účinky najmä na telesnú a duševnú výkonnosť, schopnosť koncentrácie a pohotových reakcií. Len na niektorých miestach Slovenska možnosť zhoršenia rozptylových podmienok v ranných hodinách, čo môže podmieniť zvýšenie zdravotných ťažkostí u pacientov s ochoreniami dýchacieho systému. Osoby s kardiovaskulárnym postihnutím nemajú preceňovať svoje sily. Meteosenzitívni, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu trpieť migrénami a miernym pocitom závratu. Zajtra očakávame pretrvávanie priaznivých účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí.n Dnes bude malá, na niektorých miestach zväčšená oblačnosť. Miestami prehánky a búrky, najmä na strednom Slovensku. Najvyššia denná teplota 26 až 30 stupňov. Slabý premenlivý, popoludní postupne vietor severných smerov 2 až 5 m/s, pri búrkach zosilnie. Teplota na horách vo výške 1500 m 18 stupňov. n V utorok bude naďalej slnečno a cez deň veľmi teplo. Popoludní ojedinele búrky. Najnižšia nočná teplota 17 až 13, v horských dolinách miestami okolo 11, najvyššia denná teplota 27 až 31 stupňov. V stredu bude jasno až polojasno, v priebehu dňa pribúdanie oblačnosti a na viacerých miestach prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 17 až 13, v horských dolinách miestami okolo 11, najvyššia denná teplota 24 až 28 stupňov, na východnom Slovensku aj teplejšie. n Slnko vyjde zajtra o 5.01 a zapadne o 20.37 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 22. 5. 2003: Bratislava 100,50, Sliač 97,81, Košice 98,95, Poprad 93,76, za 23. 5. 2003: Bratislava 100,35, Sliač 97,11, Košice 99,03, Poprad 93,83, za 24. 5. 2003: Bratislava 99,90, Sliač 97,91, Košice 98,84, Poprad 93,61.Údaje poskytuje SPP.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.