|
|||||||||||||||||
Pondelok 26.Mája 2003 |
Neradi prezrádzajú výsledky
Mnohým zainteresovaným chýbajú skúsenosti s prácou v hotelovej sieti S tržbou 298,5 mil. Sk bratislavský hotel Radisson SAS Carlton ďaleko vedie pred ostatnými hotelmi. Najvyššie tržby dosiahol v mesiacoch typických pre kongresy, a to v júni a októbri, keď mesačné tržby presiahli 30 mil. Sk. Priemerné vyťaženie ubytovacích kapacít tohto luxusného štvorhviezdičkového hotela dosiahlo takmer 67 %. S takým percentom sa na Slovensku môže málokto chváliť. S chválou je to skutočne ťažké, pretože mnohé ubytovacie zariadenia zatajujú svoje hospodárske výsledky, nezúčastňujú sa na verejných ankiet a sú nanajvýš ochotné prezradiť svoje čísla Zväzu hotelov a reštaurácií SR (ZHR SR), pokiaľ sú jeho členom. Tak sa aj stalo, že v ročenke Trendtop v cestovnom ruchu nie sú niektoré, prípadne žiadne údaje o hoteloch, o ktorých je známe, že patria do skupiny trhových vodcov. Bolo by zaujímavé sa dozvedieť skutočné poradie. Z nemenovaných zdrojov máme informácie, že na Slovensku v minulom roku v objeme tržieb na izbu vedie hotel Holiday Inn Bratislava a v objeme tržieb na stoličku ďalší bratislavský hotel Dukla, ktorého gastronomické služby ho už nejeden ten rok držia na výslní. Porovnávanie, zhodnocovanie a jednoducho analýzy trhu sú základným nástrojom na prijímanie rozhodnutí a posilňovanie konkurenčného boja. Niet pochýb, že v súčasnosti niektoré z ubytovacích zariadení majú v medzinárodnej konkurencii preverené svoje ciele a ako sa hovorí, sú vykryštalizované, a tak môžu pokračovať v posilňovaní svojich trhových pozícií. Prvenstvo sa však ťažko ujde tomu, kto bojuje na trhu osamotene. Kooperácia a vzájomná podpora sa vyplácajú, potvrdzuje to aj napredovanie najväčšej domácej hotelovej siete Sorea. Jej ubytovacie zariadenia sa z hľadiska dosahovaných výkonov umiestňujú na popredných miestach. V roku 2002 prijali spolu 164 481 osôb, z toho 84 763 zo zahraničia, čím dosiahli priemernú ročnú vyťaženosť ubytovacích kapacít na 51,4 %. Najvyššia bola v júli (81,6 %), auguste (92,9 %) a septembri (71,2 %). Neoficiálny výnos za rok 2002 dosiahol 500 mil. Sk. Sorea z centrály organizuje predaj služieb a koordinuje marketingovú aj investičnú politiku. Blízky vstup na spoločný trh EÚ by mal ubytovacie zariadenia nútiť konečne zvažovať nevyhnutnosť kooperácie, či už vo forme hotelového reťazca závislých (majetkovo spojených) alebo nezávislých ubytovacích zariadení. Či sa nám to páči alebo nie, vstup do únie nás núti porovnávať kvalitu manažmentu (v hoteli či sieti) u nás doma a v zahraničí. Tí, ktorým je známa prax medzinárodných reťazcov, vedia, že naše domáce majú veľa čo doháňať. Uplynulé desaťročie preverilo, že len málo našich ubytovacích zariadení vyhovuje potrebám medzinárodných hotelových reťazcov, takže organizácia distribučnej siete pre ubytovacie zariadenia nezahrnuté do sietí nezostane na nikoho iného ako na cestovných kanceláriách a na vlastných schopnostiach ubytovacích zariadení dohodnúť sa a postaviť hotelovú sieť a v rámci nej vlastný rezervačný systém. Zatiaľ na jeho vybudovanie nikto nepristúpil. Azda preto, že mnohí sa spoliehajú na internetový predaj, ktorý je síce riešením, ale nie konečným. Predaj cez internet, tak ako každý iný predaj, totiž potrebuje podporu predaja, a ten je pre osamotený hotel veľmi nákladný. Na posilnenie vlastnej konkurencieschopnosti by sme preto nemali čakať až na termín vstupu do EÚ. Rudolfa Vallová graf Vývoj počtu návštevníkov ubytovacích zariadení 1997 2 201 000 1998 2 659 000 1999 2 798 426 2000 2 793 700 2001 3 160 748 2002 3 446 442 Zdroj: MH SR Graf: Hd tabuľka Počet hostí Radisson SAS Carlton Mesiac Kongresy Ubytovanie Obsadenosť v % 1/2002 1959 2632 54,39 2/2002 5826 3863 72,70 3/2002 1840 3263 56,43 4/2002 2439 3746 63,89 5/2002 2038 3770 60,91 6/2002 5668 4522 76,51 7/2002 2049 3964 62,19 8/2002 1758 4667 70,83 9/2002 3903 4829 79,78 10/2002 3922 4899 81,07 11/2002 4181 3928 69,68 12/2002 4506 3357 52,34 Spolu 42 091 47 640 66,63 Zdroj: Radisson SAS Carlton |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |