|
|||||||||||||||||
Utorok 27.Mája 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chýba hotovosť a mladíZákazník neodpustí žiadny výkyv v kvalite Históriu spoločnosti VSS Košice začal písať pred 118 rokmi ich zakladateľ Poledňák. Po novembri 1989 pokračovala bez zahraničného kapitálu, a tak dodnes má osud tých strojárskych podnikov, ktoré trápi podkapitalizácia a nedostatok hotovostných peňazí. Podľa predsedu predstavenstva Milana Sládečka fabrika prežila rozpad trhu, proces privatizácie i prerod v myslení zamestnancov, prešla reštrukturalizáciou, vyrovnala sa s podmienkami, ktoré na ňu čakajú v predvstupovom období do EÚ i po vstupe, čo znamená okrem fungovania byť aj schopný konkurovať. Každý takýto prerod je poznačený množstvom financií vyčlenených na tento proces, a tam najlepšie vidieť rozdiel medzi firmami so zahraničným kapitálom a bez neho. Firma, ktorej pomohla predovšetkým Eximbanka, sa dostala z pozície rizikového na pozíciu normálneho klienta v ostatných bankách, čo manažment vníma ako úspech. V súčasnosti trvalo zamestnáva asi tisícku ľudí, využíva však personálny lízing, aby zvládla nárazy vo výrobe, ktorej objem za rok 2002 predstavoval 920 mil. Sk, z toho 75 % znamenal export najmä do krajín tretieho sveta, ako je India, arabské štáty, Afrika, ale aj do Nemecka, Rakúska, Veľkej Británie a USA. Spoločnou požiadavkou týchto krajín je vysoká kvalita našej produkcie, lebo zákazník bez rozdielu pôvodu v súčasnosti neodpustí žiadny jej výkyv, zdôrazňuje M. Sládeček. Vo VSS sa zameriavajú hlavne na výrobu nadstavieb na nákladné vozidlá a cisternové prívesy, ešte však stále vyrábajú domiešavače, hoci menej ako pred rokmi, pretože trh sa nimi už nasycuje. Vyvinuli nové nadstavby, ktoré majú úspech najmä vo Veľkej Británii, a rátajú so zvýšením ich výroby v budúcom roku o 100 %. India má záujem o celý rad vyslobodzovacích vozidiel, najmä pre armádu, s predpokladom zvýšeného dopytu po nich predovšetkým na podvozkoch Tatra. Dôležité je plnenie zákaziek pre chemický a petrochemický priemysel, tam vyrábajú a dodávajú komplikované oceľové konštrukcie, kde sa vyžaduje tepelná úprava či dodatočné obrábanie. Snažia sa udržať na kotlárskom trhu, čiže produkujú kotly pre železnice, kam dodávajú aj prevodové zariadenia, síce v malých sériách, ale v slušných cenách. Práve malé série kladú vysoké nároky na kvalitu vývoja a konštruktérov, preto tomuto úseku spoločnosť pripisuje veľkú pozornosť. A tu cítiť nedostatok mladých a schopných školených odborníkov, ktorých odčerpali bohatšie firmy so zahraničnou účasťou, to je však problémom nielen vo VSS, ale zrejme po celom Slovensku. Košickí strojári však ešte dokážu konkurovať na zahraničnom trhu ťažkými a veľmi komplikovanými odliatkami zo sivej a z tvárnej liatiny, takých výrobkov až na 90 % dodávajú na nemecký trh, avšak množstvo dodávok je poznačené čiastočným útlmom automobilového priemyslu, pre ktorý sú ich výrobky určené. Spoločnosť VSS má v súčasnosti dostatok zákaziek. Za uplynulý rok vyprodukovala zisk na hranici 10 mil. Sk, objem tržieb dosiahol 870 mil. Sk a aj v tomto roku by sa chcela priblížiť k obratu 1 mld. Sk, ku ktorému nebola ďaleko ani v roku 2002. Ročne v priemere investuje do rozvoja výroby podľa možností 20 až 30 mil. Sk, vlaňajšie investície iba do zlievarne dosiahli 85 mil. Sk. V súčasnosti sa musí vyrovnať s posilňovaním slovenskej koruny, viac sa venovať vývoju a vyvarovať sa chybám v disciplíne zamestnancov, ktoré sa ešte, hoci už zriedkavo, prejavujú. Ladislav Kulik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |