Hospodársky denník
USD34,822 Sk
EUR41,151 Sk
CHF26,98 Sk
CZK1,311 Sk
  Utorok  27.Mája 2003

DANE SÚ V ROZPORE

Návrh ministerstva financií zaviesť už od začiatku júla tohto roka vyššie spotrebné dane z piva, vína a minerálnych olejov, vyvoláva celý rad protestov. Viaceré podnikateľské združenia a organizácie považujú toto opatrenie za nesystémové. Tvrdia, že bude mať negatívny dosah nielen na podnikateľskú sféru, ale najmä na radových občanov. V prípade zvýšenia spotrebnej dane z minerálnych olejov pribúda argumentov aj k celkovému prístupu k jej zvyšovaniu, ktorý je navyše v rozpore s trendom v EÚ. Prečo? Cieľom príslušnej smernice o jednotnom zdaňovaní palív, ktorá aj v krajinách EÚ vstúpi do platnosti až od budúceho roka, je jednak sprísniť normy z hľadiska ochrany životného prostredia, a tiež odbúrať daňové deformácie. Na Slovensku sa však ešte viac prehĺbia. Najmä pri spotrebnej dani na motorovú naftu. Kým v krajinách EÚ, ale i v krajinách V4 je spotrebná daň na motorovú naftu výrazne nižšia ako na benzín, v SR je tento rozdiel minimálny. Dokonca už v súčasnosti, pred avizovaným zvýšením, Slovensko spĺňa spodnú hranicu na jej stanovenie, ktorú zahŕňa spomínaná smernica. Návrh MF SR uvažuje konkrétne s tým, že spotrebná daň na liter benzínu sa zvýši z 12,40 Sk na liter benzínu na 13,90 Sk (s DPH to bude až o 1,80 Sk). Pokiaľ ide o motorovú naftu, tak spotrebná daň sa má zvýšiť z 11,80 Sk na 13,90 Sk za liter (s DPH to vychádza až o 2,52 Sk). Netreba pripomínať, že stanovovanie konečnej ceny pohonných látok nezávisí od ľubovôle výrobcov či predajcov pohonných látok. Spotrebná daň tvorí najväčšiu položku zo samotnej ceny, ktorú spotrebiteľ zaplatí pri tankovaní. Ak je napríklad cena benzínu 30 Sk, tak predajná cena výrobcu je približne 10 Sk. V nich je nákup ropy, ktorej cena sa odvíja od cien na svetových trhoch, plus náklady na spracovanie, obchodná marža. Približne 3 - 4 Sk tvorí obchodné rozpätie. To znamená náklady na prepravu, prevádzku čerpacej stanice a pod. Daňové zaťaženie je zvyšok z uvedenej ceny. Logicky z toho vychádza, že zvýšenie spotrebnej dane na motorovú naftu podľa predloženého návrhu môže prispieť k takému stavu, že motorová nafta bude v určitých obdobiach stáť viac ako benzín. Zvýšenie motorovej nafty sa teda v plnom rozsahu dotkne všetkých tých, ktorí ju používajú (autodopravcovia, poľnohospodári, železnice atď.) a následne sa ich rast nákladov odzrkadlí v raste cien za služby, výrobky a mestskú či verejnú dopravu. Summa summarum, na potrebu narýchlo „zohnať“ chýbajúce prostriedky do štátnej pokladnice doplatia zasa raz tí menej solventní. Pritom odborníci očakávali, že rast spotrebnej dane prinesie výraznejšie zvýšenie spotrebnej dane na benzíny. Aj podľa uvádzanej smernice Európskej komisie má v tomto smere Slovensko ešte čo doháňať. EÚ určila spodnú hranicu spotrebnej dane benzínov na 359 EUR na 1000 litrov, čiže 14,77 Sk na liter benzínu. Vysvetlenie zo strany kompetentných na otázku, prečo zvolili doslova opačný prístup s vývojom v EÚ pri zvyšovaní spotrebnej dane, zatiaľ nezaznelo. Rovnako ako zodpovedanie na otázku, prečo sa musí spotrebná daň na motorovú naftu zvyšovať, keď už dnes prekračuje minimálnu hranicu EÚ. Pápežskejší ako pápež nemáme byť prečo. Vari iba vtedy, keď aj platy občanov a ich životná úroveň bude taká ako v krajinách EÚ.

Zdena Rabayová

Graf:

Porovnanie sadzby spotrebnej dane v okolitých krajinách v Sk

(prepočítané kurzom zo včerajšieho dňa)

Štát Benzíny Motorová nafta

Česko 14,22 10,60

Maďarsko 17,30 14,21

Rakúsko 16,87 11,52

Poľsko 13,81 9,65

Slovensko 12,40 11,80

Zdroj: Slovnaft/Hd

Graf: Hd

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.