Hospodársky denník
USD34,822 Sk
EUR41,151 Sk
CHF26,98 Sk
CZK1,311 Sk
  Utorok  27.Mája 2003

Tvrdá konkurencia

Pýtať to, čo oni od nás

Počas uplynulého víkendu sa zišli vo Zvolene dopravcovia na 12. plenárnom zhromaždení Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia. Hodnotili doterajšiu činnosť a rozoberali skutočnosti, ktoré sa viažu so vstupom Slovenska do Európskej únie. Aj dopravcov čaká veľa zmien. V súvislosti so zhromaždením sme navštívili generálnu tajomníčku Česmadu Ing. Katarínu Vinceovú, ktorá okrem iného zdôraznila: „Na valnom zhromaždení sme viac priestoru nechali na načrtnutie problémov a možností ich riešenia. Dopravcov čaká skutočne tvrdá konkurencia, preto sa čoraz viac venujeme poradenskej službe v oblasti legislatívy, daní, rôznym ekologickým pravidlám a spolupráci s dopravnými združeniami krajín EÚ. Napríklad v kooperácii s holandskými partnermi sme zorganizovali 4-dňový seminár o kalkulácii nákladov v doprave.“ V uplynulých dňoch vedenie Česmadu rokovalo s predstaviteľmi Prezídia Policajného zboru SR a ministerstva financií. Napriek nie plnej spokojnosti boli obe rokovania veľmi potrebné. O čom diskutovali na stretnutiach, o tom už bližšie K. Vinceová: „Česmad chce zmeniť zákon o premávke na pozemných komunikáciách. Tým by sa dopravcom

umožnila jazda

s motorovými vozidlami s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 7,5 tony a nákladným automobilom s pripojeným vozidlom na diaľniciach a na iných cestách v sobotu v čase od polnoci do štvrtej hodiny ráno, tzv. dojazdy, pretože dopravca, ktorý sa vracia zo zahraničia v piatok po polnoci, musí zostať na parkovisku na hranici a nesmie ísť domov, hoci býva len niekoľko kilometrov za hranicou. Prezídium Policajného zboru však tento návrh neakceptovalo, pretože by sa takto umožnil vjazd na územie SR aj zahraničným dopravcom. Pre tých však nemáme vybudované pri hraniciach potrebné parkoviská a vhodné zariadenia.“ Vedenie Česmad Slovakia rokovalo aj s predstaviteľmi ministerstva financií. Diskutovali o návrhu Česmadu znížiť zdaňovanie nákladných vozidiel pri zohľadnení splnenia ekologických noriem. Združenie súčasne požiadalo nezvyšovať sadzby spotrebnej dane z motorovej nafty, pretože jej súčasná úroveň prevyšuje o takmer 15 % minimálne sadzby, ktoré odporúča EÚ. Zmyslom ich snaženia je pripraviť podmienky pre našich, aby sa predišlo krachovaniu firiem po vstupe do súťaže s kapitálovo silnejšími firmami krajín EÚ. K. Vinceová: „Rokovali sme aj o vrátení dane z pridanej hodnoty pri nákupe motorovej nafty v Nemecku, pretože približne 20 % všetkých prepráv sa realizuje do alebo cez Nemecko. Možnosť vrátenia DPH, ktorá v Nemecku dosahuje 16 %, by určite pomohla zmierniť

rast nákladov

v súvislosti so zavedením poplatkov za používanie nemeckých diaľnic vo výške 0,15 až 0,17 EUR za kilometer jazdy od septembra tohto roka.“ Česmad navrhol zrušiť aj správne poplatky za vydanie prepravného povolenia CEMT vo výške 20- až 30-tisíc korún a trvalého prepravného povolenia vo výške 5- až 10-tisíc korún. Česmad upozornil aj na potrebu zmeniť niektoré medzinárodné zmluvy, pretože slovenský dopravca musí napríklad pri tranzite cez Bielorusko zaplatiť poplatok 300 USD a cez Slovinsko 90 EUR, zatiaľ čo slovinskí a bieloruskí prepravcovia na Slovensku platia len alikvotnú časť cestnej dane, čo predstavuje asi 500 korún. O všetkých návrhoch budú predstavitelia Česmadu s ministerstvom financií ďalej rokovať. Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.