|
|||||||||||||||||
Utorok 27.Mája 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aj svetlé pivo nám stmavne
Zvýšenou daňou utrpia i štátne reprezentačné športové tímy Za nerešpektovanie národných tradícií, nehovoriac o ekonomických dôsledkoch na pivovarnícky priemysel a výrobu jačmeňa a sladu, považujú slovenskí pivovarníci predpokladané zvýšenie spotrebných daní piva od júla tohto roka. Národných preto, lebo pivo je ľudovým nápojom a menšie pivovary, ktoré budú najviac ohrozené, patria k regionálnym zvláštnostiam a obohacujú našu kultúru. Cena pol litra tohto moku by mala vzrásť podľa stupňovitosti približne o 5 až 6 Sk, čo je najväčšie zdraženie od roku 1990. To je neakceptovateľné, povedal nám nedávno generálny riaditeľ Heinekenu Slovensko Jean Paul van Hollebeke, keď sme sa ho spýtali, ako vníma daňové návrhy ministerstva financií. Bez okolkov a škrupúľ zdôraznil, že to, čo sa pripravuje v tejto oblasti, je nerešpektovanie spomínaných domácich tradícií. A to ešte nevedel, že táto cenová úprava nebude od nového roka, ale má byť už od júla. Pivo patrí aj u nás medzi cenovo citlivé komodity, a tak ani Heineken si nedovolí a ani nechce skokovo zvyšovať ceny. Ak k nim pristupoval, tak išlo vždy o halierové položky. Na Slovensku je približne 600-tisíc až 800-tisíc pravidelnejších konzumentov piva. Ide spravidla o ľudí s priemerným alebo nižším príjmom. Ak si ministerstvo financií myslí, že od tejto spoločenskej vrstvy získa minimálne dve miliardy korún na spotrebných daniach, tak sa mýli, tvrdia pivovarníci. Svoje argumenty zástupcom rezortu aj vysvetlili, ale ohlas nebol žiadny. Absentovala odborná diskusia, nikto nehovoril ani so zahraničnými investormi v tejto oblasti. Predstavitelia pivovarníckeho stavu sú pohoršení. Nikto s nimi poctivo nepreberá tému zvyšovania daní a najmä možných dôsledkov na ekonomiku pivovarov, poľnohospodárov a obchodu vôbec. V priebehu tohto roka totiž už po druhý raz má prísť k zmene metodiky výpočtu spotrebnej dane a jej zvýšeniu. V prípade daňovej úpravy (pivovarníci odmietajú hovoriť o reforme) sa úbytok značnej časti finančných príjmov od sponzorov z tohto odvetvia dotkne aj športovcov. Bolo by zaujímavé sa ich spýtať na názor. Keď to vládnej propagande vyhovuje, oslovuje aj našich majstrov sveta v hokeji. Pritom vieme, že majú napríklad veľmi dobrý vzťah s manažmentom pivovaru Topvar Topoľčany (mnohí však konzumujú len ich Topvarkolu), no v zámorí niektorým hokejistom naše pivo chýba. Medzi najväčších sponzorov slovenského športu patria pivovary Heineken, Topvar, Steiger či Horden. Úbytok peňazí v športe sa tak zrejme dotkne aj nášho reprezentačného hokejového tímu, futbalu a ďalších. Keď sme včera hovorili s predstaviteľmi Slovenského združenia výrobcov piva a sladu, jeho prezident Štefan Karšay nás uvítal vypožičaným názvom jedného úspešného filmu, keď v súvislosti s daňami vyhlásil, že bohovia sa museli zblázniť. To, čo sa odohráva v týchto dňoch, sa nám nezdá normálne, dodal. Odhady odborníkov hovoria, že spotreba piva na Slovensku klesne minimálne o 30 %. Keď bola na začiatku roka zvýšená cena pol litra o jednu korunu, spotreba klesla o deväť percent. Aj tento fakt dokumentuje, aký citlivý je slovenský trh z hľadiska zmeny cien. Vladimír Turanský Spotrebné dane na 1 hektoliter piva v Európe (Sk) 10 % 12 % Slovensko teraz 300 360 Česko 312 374 Španielsko 320 383 Nemecko 328 393 Francúzsko 430 537 Taliansko 581 697 Holandsko 662 883 Rakúsko 863 1038 SR po zvýšení 1000 1250 Zdroj: SZVPS Graf: Hd Graf: Produkcia piva na Slovensku (tis. hl) 1992 3970 1993 3918 1995 4380 1997 4393 1999 4411 2001 4574 2002 4850 2003 ? Zdroj: SZVPS Graf: Hd |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |