Hospodársky denník
USD34,582 Sk
EUR41,13 Sk
CHF26,914 Sk
CZK1,311 Sk
  Streda  28.Mája 2003

O veľkej jame

Výstavba novej budovy ŽSR v blízkosti hlavnej železničnej stanice v Bratislave nebola síce zastavená, ale viac-menej nepokračuje. Stalo sa tak po mediálnych obvineniach z nehospodárnosti či dokonca rozšafnosti minulých aj súčasných lídrov ŽSR. Viaceré z nich boli skreslené a v nejednom prípade tendenčné. Podľa našich informácií sa má lukratívny pozemok a doteraz vykonané dielo asi za 60 miliónov predať jednému z 9 záujemcov.

Ide o prvotriedny mantinelizmus a na tomto hodnotení nič nemôže zmeniť fakt, že ŽSR sú jednou z najproblematickejších firiem. Predovšetkým preto, že jej nerozumie či skôr nechce rozumieť rezort. Svedčí o tom aj to, že na budúci rok by mala z rozpočtu dostať iba 1/60 z toho, čo je nevyhnutné na normálny chod železníc. Na štandardnú údržbu, resp. opravy toho, čo je v kritickom stave, potrebuje asi tridsať miliárd slovenských korún.

Nekoncepčné a nezmyselné, ale aj trestuhodné a trestné riešenia v minulosti, ako aj situácii neadekvátne správanie sa rezortných ministrov bez výnimky majú za následok, že nedostatok zdrojov pre túto spoločnosť spôsobí čoskoro likvidáciu už aj tak decimovaného železničného staviteľstva a strojárstva. Čo tam po tom, že znesú porovnanie s vyspelým svetom, napríklad postavením trate Cífer - Trnava, potrebné sa bude objednávať v cudzine.

Nedostatok zdrojov, to je refrén, ktorý do nemoty počuť odvšadiaľ. Na nič nemáme podľa niektorých politikov, ktorí sa potom správajú najprv ako hasiči a potom ako sanačná jednotka. Akoby nepoznali princíp priorít a naďalej majú tendenciu riešiť všetko, najlepšie hneď a zaraz, ale bez ohľadu na to, či si na to zarobíme. Potom sa spustí v médiách a pomocou politikov-diletantov metajúcich hromy-blesky trebárs kampaň proti jednej stavbe.

Dnes už nie sú dôležité fakty, veď stavenisko čaká na nového majiteľa. Nepochybujme, že sa vyberie, keďže tých, čo vedia rátať do päť, je dosť. Verejnosti sa však vnucoval názor, že výstavba budovy ŽSR je vlastne nehoráznosť, ba priam kriminálna záležitosť. Inkriminovaná budova mala stáť v horšom prípade asi tristo miliónov, ale len z prenájmov kancelárskych priestorov a sto garážových miest (zo 150) by jej investor získal za päť rokov rovnakú sumu.

Bude to tak, že pod hlavnou železničnou stanicou našej metropoly je veľká - preveľká jama. Tak ako na iných miestach v centre a takpovediac v jej blízkosti. Všetky znamenajú nielen rozumnú, ba skôr prezieravú, ale aj rýchlonávratnú a neskôr výnosnú investíciu. Odísť z takej jamy či zbaviť sa jej ako zlatonosného majetku (síce za najvýhodnejšiu cenu z deviatich ponúknutých, ale v takých prípadoch vždy nízku!) pod tlakom „nikoho“, to je choré.

Karol Vlk

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.