|
|||||||||||||||||
Štvrtok 29.Mája 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Riziká a perspektívy trhu + foto Václav WicherKonkurencieschopnosť určí našu životaschopnosť Hlavným strategickým zámerom Železničnej spoločnosti v oblasti nákladnej prepravy je udržanie podielu na prepravnom trhu podľa doteraz užívanej metodiky na úrovni 54 - 60 %, podľa metodiky Európskej únie Eurostat 20 - 22 %. V oblasti osobnej prepravy predpokladáme mierny nárast v osobokm do roku 2007 na 25 %. Základným ukazovateľom rastu ekonomiky je HDP, čiže výkonnosť slovenskej ekonomiky. Rast objemu prepravy by mal približne kopírovať tento ukazovateľ. Opatrenia na konkurencieschopnosť železničnej dopravy oproti doprave sú externé (najmä v oblasti legislatívy) a interné. Medzi externé opatrenia patrí zrovnoprávnenie železničnej a cestnej dopravnej cesty, najmä jej ceny a opatrenia v oblasti ochrany životného prostredia. Medzi interné opatrenia patrí zvyšovanie kvality prepravy (logistické vlaky, vytvárať podmienky na získanie certifikátu kvality ISO 9002 na vybrané prepravy), ďalej komplexnosť ponúkaných služieb (vytváranie logistických reťazcov so zasielateľskými firmami, vytváranie účelových spoločností s našou účasťou na zabezpečovanie strategických prepráv a získavanie nových prepráv, zvyšovanie komfortu zabezpečovania služieb pre našich zákazníkov, dobudovať informačný systém na zabezpečenie čo najširšieho objemu informácií požadovaných zákazníkom. Musíme zabezpečovať aj optimálnu skladbu vozňového parku a zabezpečiť aj opatrenia v oblasti obchodnej politiky. Napríklad je možné ponúkať výrazné zľavy na prepravy z oblasti s prebytkom prázdnych vozňov (zvoz dreva z Oravy do Ružomberka a pod.). Obchodná politika susedných železníc potenciálne ohrozuje tranzitné prepravy a takisto môže skracovať prepravný úsek po ŽSR. Sieť ŽSR geograficky nie je taká rozsiahla, aby ju nebolo možné obísť, a to tak v smere sever - juh, ako aj východ - západ. Tu je ešte viac potrebné zamerať sa na spoluprácu s prepravcami, prípadne so susednými železnicami a na kvalitu prepráv. Dôležitá je aj spolupráca so ŽSR v oblasti poplatku za dopravnú cestu. Zachovanie prepráv alebo získanie nových sú prínosom nielen pre ZSSK, ale aj pre ŽSR. Od 1. júla 2003 je povolený vstup na dopravnú cestu aj iným dopravcom. Ďalším medzníkom bude vstup SR do EÚ. V súčasnosti sú vydané licencie prevažne pre spoločnosti zaoberajúce sa údržbou infraštruktúry, okrem týchto majú licenciu U. S. Steel a ďalšie dve spoločnosti. Niekoľko ďalších spoločnosti má podané žiadosti. Opatrenia na zachovanie podielu ZSSK na dopravnom trhu sú známe. Patrí medzi ne predovšetkým sledovanie zámerov iných dopravcov, využívanie výhod ZSSK, ako je kvalifikovaný a skúsený ľudský potenciál, operovanie na celej sieti ŽSR, zabehnuté organizačné väzby, informačná sieť, obchodná politika - nutnosť prehodnotenia cenovej politiky voči zákazníkom, ktorí si lukratívnu časť prepráv (pravidelne sa opakujúce ucelené prepravy) budú zabezpečovať sami alebo prostredníctvom iných dopravcov. Dôležitá je aj spolupráca s inými spoločnosťami zasielateľov a dopravcov pri zabezpečovaní logistiky, komplexnosť a kvalita služieb a prípadné strategické partnerstvo so silnou spoločnosťou poskytujúcou komplexné prepravné služby. V osobnej preprave je potrebné uvedomiť si nielen naše možnosti, ale aj nepriaznivé fakty. Prioritou vlády v oblasti dopravy pre východné Slovensko je prepojenie diaľničnou sieťou východ a západ krajiny. Vzhľadom na doterajšiu rozostavanosť a vybavenosť mostnými objektmi sa ako vhodnejšia javí severná trasa Košice - Žilina - Bratislava. Takisto sa uvažuje o rýchlodráhe Košice - Miškovec na slovensko-maďarskej hranici, kde z maďarskej strany dokončujú diaľnicu. Rastie aj význam cestného koridoru sever - juh. Táto skutočnosť môže spôsobiť odlev hlavne u skupín cestujúcich na väčšie vzdialenosti a navyše by išlo o cestujúcich zo sociálne silnejších vrstiev, ktorí majú možnosť používať osobný automobil. Táto hrozba sa výraznejšie prejaví v období 2 - 3 rokov pri relatívnom dobudovaní diaľničnej siete či ciest diaľničného typu. Toto obdobie je potrebné využiť na zvýšenie rýchlosti a kvality mobilných prostriedkov. Hoci sa v súčasnosti výstavba diaľničnej siete spomalila, aj napriek tomu môže dôjsť k poklesu cestujúcich hlavne na úseku Bratislava - Žilina. Ako už bolo naznačené, túto hrozbu je možné eliminovať zvýšením prepravnej rýchlosti, presnosti, bohatou ponukou spojov v dennom čase a vysokou kvalitou poskytovaných služieb, dokonca aj pri vyššej úrovni cien. Ďalším možným opatrením je nasadenie vlakov s naklápacími skriňami, ktoré umožnia výrazné skrátenie jazdného času. Zvýšenie cien vstupov sa dá ovplyvniť jedine dôslednou kontrolou nákladov a zavádzaním úsporných opatrení v prevádzke. Ďalšou možnosťou je zvýšenie objemu prepravovaných cestujúcich pri súčasnom objeme dopravných výkonov. To znamená zamerať sa na zvýšenie využitia kapacity málo vyťažených spojov, prehodnotenie nevyužívaných spojov a ich následné zrušenie s možnosťou využitia ušetrených vlakových kilometrov v reláciách a časoch so silnými prepravnými prúdmi cestujúcich. Migrácia obyvateľstva za prácou tiež ovplyvňuje železničnú prepravu. V dôsledku stagnácie ekonomiky došlo k obmedzeniu pracovných príležitostí, pričom sa prehĺbili rozdiely v ponuke pracovných príležitostí podľa regiónov. Táto skutočnosť sa potvrdila pri zvýšení cestovného, keď výrazne neklesol počet cestujúcich, ale došlo k poklesu priemernej prepravnej vzdialenosti, čo spôsobil nárast cestujúcich na kratšie vzdialenosti a pokles cestujúcich na väčšie vzdialenosti. Túto príležitosť môže železnica podporiť zavedením výhodnejších tarifných podmienok pre túto skupinu cestujúcich. V tejto oblasti je vhodné začať zabezpečovať dopravu pre priemyselné parky a zvážiť možnosť zabezpečenia tejto dopravy na zmluvnom základe. Je potrebné vo väčšej forme rozšíriť ponuku packingu nielen na akcie, ktoré doteraz prebiehali a kde železnica plnila funkciu oficiálneho prepravcu (ako napríklad koncerty), musíme sa snažiť nadviazať aj spoluprácu s regiónmi pri návšteve prírodných a historických zaujímavostí, ako i športových stredísk. Je potrebné sa orientovať na veľké akcie, kde je predpoklad cestovania na väčšie vzdialenosti. V súvislosti s týmto je potrebné zabezpečiť predaj vstupeniek na uvedené podujatia na železničných staniciach spolu s cestovnými dokladmi a v prípade potreby pripraviť zvýhodnené tarifné produkty. Načasovanie akcie je potrebné voliť do dní nízkej frekvencie cestujúcich. V oblasti Vysokých Tatier je potrebné pre zimnú sezónu nájsť variant, ktorý lyžiarom umožní prepravu medzi jednotlivými strediskami a zároveň im umožní denné využívanie služieb TLD, čo zároveň prispeje k zvýšeniu záujmu o využívanie zariadení na Skalnatom Plese. Pre jednotlivé segmenty z hľadiska účelu cesty je potrebné zvoliť individuálny prístup, nájsť a v praxi využiť vhodné spôsoby ako na jednej strane zvýšiť frekvenciu cestovania v tomto segmente alebo na druhej strane podnietiť ľudí cestovať a ukázať im, aké je to jednoduché a pohodlné cestovať železnicou. Všetky opatrenia v oblasti osobnej a nákladnej prepravy by neboli možné bez fungujúceho interného marketingu ZSSK. Je potrebné zvyšovať produktivitu práce, konkretizovať a stabilizovať organizačné väzby, trvať na osobnej zodpovednosti za plnenie úloh a pracovných povinnosti na všetkých úrovniach. Stotožnenie sa zamestnancov s firmou je zatiaľ u viacerých pracovníkov slabé, čo prináša nedostatočné plnenie si pracovných povinností a zlý imidž našej spoločnosti. Obrat môže priniesť len zvýšenie istôt zamestnancov, zlepšovanie pracovných podmienok a zainteresovanie na zámeroch firmy na všetkých úrovniach. Ing. Václav Wicher riaditeľ odboru ZSSK |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |