Hospodársky denník
USD34,84 Sk
EUR41,061 Sk
CHF26,988 Sk
CZK1,309 Sk
  Štvrtok  29.Mája 2003

Nestačí jedna karta

Stačí náznak a sú následky

Prvé roky v novom tisícročí neboli najšťastnejšie pre niekoľko východoslovenských podnikov zaoberajúcich sa elektrotechnickou výrobou. Napríklad stropkovskej Tesle či michalovskému Siemensu padali trhy, preto ich manažmenty museli hľadať spôsoby, ako zabezpečiť náhradné výrobné programy. Situácia ohrozovala aj zamestnanosť, a tak sa do riešenia problému zapojil aj Národný úrad práce (NÚP). Perspektívnou sa zdala byť práca vo mzde pre automobilový priemysel, konkrétnejšie výroba káblových zväzkov. Michalovský Siemens Automotive sa ešte v marci 2001 dohodol s japonskou Yazaki Corp. na joint venture S-Y Wiring Technologies Slovakia (SYS) so 75-percentným podielom Yazaki a 25 % Siemensu, ktorá začala produkovať a dodávať káblové zväzky najmä pre Ford. Do projektu zvanej B-cars bola zapojená okrem Siemensu aj Tesla v Stropkove, michalovská prevádzka sečovskej firmy SONaP a Jas-Elmont v Snine. NÚP na tento nadregionálny projekt, zabezpečujúci viac ako 1800 pracovných miest, schválil v auguste 2001 takmer 52 mil. Sk s podmienkou ich trvania aspoň na dva roky. Výroba sa postupne rozbehla naplno, generálny riaditeľ SYS Andreas Krans ešte nedávno vysoko hodnotil prosperovanie firmy, keď uviedol, že pod takmer 80-percentný medziročný nárast predaja produkcie michalovského výrobcu autokáblových zväzkov sa najväčšou mierou podpísali práve dodávky pre automobilku Ford a vďaka tomu dokázal zvýšiť predaj zo 44 mil. EUR v roku 2001 na vlaňajších 79 mil. EUR. Nezabudol pripomenúť, že dľa týchto výsledkov a najmä spolupráce s automobilkou Ford sa dá budovať závod s perspektívou na niekoľko rokov dopredu. Prišiel však zlom, Ford začal znižovať svoje objednávky pre SYS údajne pre recesiu v automobilovom priemysle, a to sa hneď prenieslo aj na ďalšie kooperujúce firmy. Výsledkom toho sú ich oznámenia o hromadnom prepúšťaní v Michalovciach, Snine, no najmä v Stropkove. Nedávno sa takmer celé Slovensko tešilo z toho, že pri Trnave vyrastie nový závod na výrobu Citroënov. Popri jasote však bolo počuť aj hlasy tých triezvejších, ktorí varovali: nevkladajme všetko na jednu kartu, diverzifikujme.

Ladislav Kulik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.