|
|||||||||||||||||
Pondelok 5.Mája 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V máji je aj sviatok mliekaNavštívte počas ovčiarskej nedele (25. máj) skanzen Pribylina Máj je vyhradený láske, preto ho aj nazývajú mesiacom lásky. Má však aj iný prívlastok. Hovoria o ňom, že je mesiacom mlieka. To preto, lebo dojnice, najmä v horských a podhorských oblastiach, začínajú spásať trávu, ktorá pridáva mlieku na kvalite. Slovenský mliekarenský zväz organizuje podujatia populárneho i odborného charakteru, ktoré vyvrcholia v závere mesiaca. Vtedy si totiž pripomenieme Medzinárodný deň mlieka. Na mliečnu tému sme hovorili s predsedom Slovenského mliekarenského zväzu Ing. Jánom Šimunkom. Kedy oslávite v tomto roku Medzinárodný deň mlieka? - Dvadsiateho siedmeho mája v budove Slovenského rozhlasu v Bratislave. Syrárske trhy budú 24. mája v Liptovskom Mikuláši a ovčiarska nedeľa o deň neskôr v skanzene Pribylina. S úsmevom alebo zarmútený? - Aj, aj... Všetky kroky v mliekarňach, do ktorých vstúpil zahraničný kapitál, chápeme ako pokračujúci proces intenzifikácie a zvyšovania efektívnosti výroby, ktorá rýchlejšie a flexibilnejšie reaguje na požiadavky trhu v inovácii, v zavedení nových výrobkov. Noví majitelia mliekarní si kladú za cieľ neustále zvyšovať kvalitu výrobkov a zlepšovať servis pre zákazníkov. Dá sa povedať, že sa im to darí. To druhé aj... - Obavy zo vstupu do EÚ. Tým myslím konkurencieschopnosť najmä na stredoeurópskom trhu. Musíme však dúfať, že nebudeme viac dovážať, ako vyvážať, aby sa neohrozila stabilita zamestnanosti, ktorá je v spracovateľskom priemysle na želateľnej úrovni. Slovenské mliekarne sú teda pripravené na otvorenie trhu? - Opäť môžem odpovedať diplomaticky: Aj, aj... Časť mliekarní vstup do EÚ víta normálne, časť nie. Čo myslím pod slovom normálne? Kvalita výrobkov a obalov. Obe veličiny otvárajú výrobkom dvere do sveta. Nuž a v tých mliekarňach, kde kvalitu výrobkov a obalov nedoceňujú, budú to mať ťažšie pri presadzovaní sa v konkurencieschopnom boji. Mnohí vás poznajú ako úspešného generálneho riaditeľa v novozámockom Mliekospole, čo potvrdzuje viac ako desať Zlatých medailí Slovak Gold, certifikátov i trikrát udelený titul najlepší exportér SR v mliekarenskom priemysle a mnohé ďalšie domáce i zahraničné ocenenia. A predsa vlaňajšok nebol tradičný, nenadviazal na predchádzajúce úspechy. Prečo? - Zhoršenie hospodárenia sme zaznamenali aj napriek nárastu objemu výroby o 23,6 milióna korún, dosiahli sme 1,315 miliardy. Čiže vlaňajšie výsledky nepotvrdili vaše očakávanie? - Rok sme plánovali ukončiť pri ziskovom hospodárení s obratom približne 1,4 mld. Sk. Vlani sme nakúpili viac ako 100 miliónov litrov mlieka. Z našej produkcie až 46 percent umiestňujeme na zahraničných trhoch, pričom z hľadiska komoditnej štruktúry vyvážame 3800 ton sušeného odstredeného mlieka, tisíc ton masla, 1400 ton syrov a tisíc ton plnotuku. Stratu spôsobili zvyšujúce sa vstupy do výroby. Predstavitelia spoločnosti sú presvedčení, že už v tomto roku slovo strata vygumujeme z nášho slovníka. Patríte do skupiny Sole Slovakia? - Spolu s Malokrtíšskou, Krupinskou a Trnavskou mliekarňou. Sole Slovakia, ktorá je súčasťou talianskeho koncernu, vlastní na Slovensku prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti päť prevádzok s vyše 650 zamestnancami. Ročné tržby podnikov skupiny Sole v SR by sa podľa odhadov mali pohybovať na úrovni 2,7 mld. Sk pri spracovaní až 180 miliónov litrov mlieka. Počet výrobkov za štyri mesiace bol vyšší ako za rovnaké obdobie vlani, čo naznačuje, že sa opäť stávajú stálou súčasťou našich domácností. Nebude to pre spracovateľov pri príležitosti Medzinárodného dňa mlieka dôvod k prípitku s pivom z mlieka? - U nás zatiaľ mliečne pivo nepoznáme. Hitom je v USA, Japonsku a Číne. Možno, ak budú starosti s odbytom mlieka u nás, budeme uvažovať o jeho výrobe. Mliečne pivo sa pripravuje z kvaseného mlieka. Charakterizuje ho nízky obsah alkoholu a bohatá pena, obsahuje vitamíny kyslomliečnych nápojov. Keďže zatiaľ nie je na našom trhu, pripime si mliekom. Vladimír Levický |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |