Hospodársky denník
USD36,348 Sk
EUR41,169 Sk
CHF27,161 Sk
CZK1,316 Sk
  Streda  7.Mája 2003

Hrozí spoplatnenie

V súčasnosti sa medzi odborníkmi veľa diskutuje o výstavbe diaľnic. Po roku 1998 sa ich výstavba prakticky utlmila. Napríklad v minulom roku sa na Slovensku postavilo iba 6,5 km diaľnic. Je to málo, pritom každý politik zdôrazňuje, že zahraničný kapitál príde k nám až po dobudovaní diaľničnej siete. Minister financií Ivan Mikloš to nemá ľahké - štátna pokladnica je pritenká, a tak na diaľnice peňazí niet. Zo štátneho rozpočtu je vyčlenených na ich výstavbu iba 8,5 mld. Sk, čo, samozrejme, nestačí. Podľa názoru ministra Pavla Prokopoviča „diaľničné“ rozmýšľanie sa (azda) začína meniť, rovnako aj financovanie. Medzi tohtoročné priority Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR patrí okrem iného aj zmena systému financovania výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií na Slovensku a spoplatnenie ich používania. Podľa ministra Prokopoviča ministerstvo už podniklo prvé kroky v oblasti zmeny systému financovania výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktoré boli doteraz financované prakticky len zo štátneho rozpočtu. V tomto roku pripravuje rezort legislatívne podmienky a podmienky tendra na možnosť účasti investorov, aj s finančnými prostriedkami mimo štátneho rozpočtu. „V súčasnosti už rokujeme so štyrmi vážnymi investormi. Tender by sa mal uskutočniť počas prvých týždňov budúceho roka a v nasledujúcich mesiacoch by mal byť aj vyhodnotený,“ dodal Prokopovič. Medzi štyroch záujemcov patrí združenie francúzskych podnikateľov, ktorí investujú a pracujú v oblasti výstavby diaľnic vo Francúzsku, ktorých garantom je vrchný inšpektor francúzskeho ministerstva financií a prezident združenia. Ďalším záujemcom je talianska skupina podnikateľov podporovaná ministrom dopravy Talianska, ktorá buduje diaľnice na severe Talianska a prejavili seriózny záujem o výstavbu diaľnic na Slovensku. Záujem deklarovala aj skupina nemeckých podnikateľov a izraelská spoločnosť, ktorá mala postaviť diaľnicu aj v Českej republike. Ako zdôraznil P. Prokopovič, každému záujemcovi však vopred avizujeme, že pokiaľ chcú na Slovensko prísť s možnosťou poskytnutia úveru vláde, tak to neprichádza do úvahy. Ten si dokážeme vybaviť z Európskej investičnej banky za podstatne výhodnejších podmienok. My potrebujeme a hľadáme investorov, ktorí budú výstavbu diaľnic financovať v prevažnej miere z poplatkov za používanie diaľnic s nepatrnou účasťou financií zo štátneho rozpočtu.

Systém spoplatňovania diaľnic bude podľa Prokopoviča predmetom rozhodnutia víťaza pripravovaného tendra. Minister okrem iného zdôraznil, že „nechceme predpisovať investorovi, ako má pristupovať k spoplatňovaniu diaľnic, je to jeho rozhodnutie a aj podľa neho budeme rozhodovať pri vyhodnocovaní tendra“. Rezort dopravy sa nebráni ani rokovaniu o možnosti presunu už existujúcich diaľnic na spoplatnenie z dôvodu odľahčenia rozpočtu z povinnosti splácania finančných prostriedkov za výstavbu diaľnic. Na výstavbu diaľnice spájajúcej Bratislavu a Košice tzv. severným ťahom je potrebné ročne vynaložiť vyše 20 miliárd korún, aby sa ukončila do roku 2010. Minister sa jednoznačne vyjadril aj k „diaľničnej vojne“ severu proti juhu. Zdôraznil, že jedinou alternatívou je diaľnica D-1 cez Žilinu a Poprad. Samozrejme, nik sa nebráni ani budovaniu rýchlostnej komunikácie južným ťahom. Okrem súkromného kapitálu a (chudobných) zdrojov štátneho rozpočtu, možno pri výstavbe diaľnic využívať aj zdroje z Kohézneho a zo štrukturálnych fondov Európskej únie.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.