|
|||||||||||||||||
Streda 11.Júna 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Využiť príležitosť expandovaťSlovenské firmy rátajú s využitím trhu krajín Európskej únie Čo prevažuje u slovenských výrobcov potravín a kozmetiky? Chuť využiť rozšírený vnútorný trh, ktorý nám bude k dispozícii od 1. mája budúceho roka alebo obavy z ešte silnejšej konkurencie? Predstavitelia firiem, ktorých sme oslovili počas minulotýždňového Dňa obchodu, jednoznačne zdôrazňovali to prvé, že využijú zvýšenú možnosť expandovať. Ing. Juraj Jankech, generálny riaditeľ Dobrý život, a. s., Bratislava, ktorej doménou je zdravá výživa - jej vývoj, produkcia a distribúcia: Rozšírenie priestoru berieme ako istý fakt. Myslíme si však, že príde už len málo konkurentov, pretože tá konkurencia, ktorá tu chcela byť, už je tu. A domáci trh poznáme najlepšie my. No a keď budeme vyrábať vo väčších objemoch, budeme konkurencieschopnejší aj na iných trhoch. Skôr nás sa môžu báť iní, než by sme sa my báli tých, ktorí sem prídu. Ing. Marián Studený, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ de Miclén, a. s., Levice, tradičného výrobcu kozmetiky: Rovnako sa pripravujeme na možnosť rozšírenia trhu, ako aj na väčšiu konkurenciu doma. Za ten krátky čas, ktorý nám dovtedy zostáva, nás čaká veľa roboty. Výrobky s našou značkou nájdete dnes vo všetkých obchodných reťazcoch a práve cez ne sa pokúšame dostať aj do iných krajín. V kozmetike je konkurencia zvlášť ostrá, iste aj preto formuluje M. Studený svoje očakávanie trochu opatrnejšie: Verím, že sa nám podarí zvýšiť predaj, a keď nie, tak aspoň udržať súčasné objemy. Marián Šefčovič, obchodný riaditeľ Kofola, a. s., Rajecká Lesná, výrobca chutných nealkoholických nápojov, medzi nimi obľúbenej kofoly: Považujeme to za akési spojené nádoby, na jednej strane sa nám zvýši konkurencia, kým na druhej sa nám otvoria dvere do sveta, takže firma môže podstatne viac a jednoduchšie expandovať. A firma expandovať chce a má na to predpoklady: Zakladáme si na kvalite a nikdy nevypustíme výrobok, ktorý nie je dostatočne kvalitný. To, čo máme na trhu, spĺňa špičkové svetové a európske normy, pritom za lepšiu cenu ako vo svete. Ing. Peter Malgot, konateľ Silurus, s. r. o., Bratislava, ktorá v Predmieri pri Bytči vyrába syrové špeciality, medzi nimi klasické slovenské syrové korbáčiky: Na vstup do EÚ sa veľmi intenzívne pripravujeme. Keby sme sa obmedzili iba na slovenský trh, stali by sme sa vyslovene regionálnym výrobcom a neprežili by sme. Slovenský trh je kapacitne obmedzený a konkurencia je tu veľmi silná. Tie peniaze, ktoré sme do výroby vložili v súvislosti so vstupom do únie, by sa nám nikdy nevrátili, keby sme zostali len doma. Preto musíme pokračovať v investíciách. Je pre nás prioritou získať od veterinárov povolenie na vývoz, tzv. exportné číslo. Osobne som dostal túto úlohu od majiteľov. Údajne sme prvým výrobcom korbáčikov v Žilinskom kraji, ktorý o to požiadal. Veríme si, pretože dodržiavame normu HCCP. Ako sme však zistili asi pred dvoma týždňami, budeme musieť splniť ešte nejaké ďalšie podmienky, čo neznamená nič iné, len ďalšie investície. Pretože na Slovensku sú drahé peniaze, nemôžeme ich získať ináč ako vlastnou podnikateľskou činnosťou. Bude však v zahraničí záujem o typicky slovenské špeciality? Aj dnes vyvážame asi 60 % našej produkcie do Česka. A keby sme v tejto chvíli mali exportné číslo, vyvážame aj do Maďarska, do ka, ba aj do Kanady, zdôrazňuje P. Malgot a dodáva: Do septembra chceme ešte požiadať ministerstvo pôdohospodárstva o udelenie certifikátu na tzv. originálny slovenský výrobok. Rátame s tým, že nám to pomôže z hľadiska reklamy. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |