|
|||||||||||||||||
Štvrtok 12.Júna 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠŠIE CENY ENERGIÍ
Tvorba štátnej energetickej koncepcie musí patriť k základným súčastiam hospodárskej stratégie a politiky každého štátu. Je výrazom jeho zodpovednosti za vytváranie podmienok pre spoľahlivé a bezpečné dodávky energie za prijateľné ceny a podmienok pre efektívne využívanie energií. Tak, aby sa neohrozilo životné prostredie a komplexne udržateľný rozvoj hospodárstva a spoločnosti, povedal prezident Združenia priemyselných zväzov SR Jozef Uhrík na ďalšom zo série odborných seminárov, ktoré organizuje ZPS SR v spolupráci s MH SR a ďalšími podnikateľskými organizáciami. Tentoraz jeho účastníci diskutovali na tému Aktuálne problémy formovania energetickej politiky SR, vrátane privatizácie elektrární. Zástupcovia podnikateľskej sféry poukázali na potrebu aktualizovať súčasne platnú energetickú politiku, ktorú v roku 2000 vláda SR neschválila, iba vzala na vedomie. Preto by aktualizovaná verzia mala obsahovať záväznú postupnosť krokov pri dosahovaní požiadaviek súvisiacich s potrebou uviesť do praxe príslušné smernice EÚ pre oblasť energetiky. Rovnako dôležité je, aby prijaté rozhodnutia kompetentných, aj pokiaľ ide o privatizáciu, zohľadňovali potrebu nezávislosti na cudzích zdrojoch energií či na zdrojoch z rizikových oblastí. Prioritou musí byť bezpečnosť zdrojov energií a spoľahlivosť dodávok pre všetkých potenciálnych odberateľov. Určitou inšpiráciou pri tvorbe aktualizovanej energetickej politiky môžu byť nielen podobné strategické dokumenty z viacerých krajín sveta, najmä EÚ, ale napríklad aj nedávno aktualizovaná energetická koncepcia ČR. V nej sa konkrétne uvádza, že energetická náročnosť na vytvorenú jednotku HDP má v Česku každoročne klesať najmenej o 3 %. Stanoviť jasné a najmä reálne ciele je podľa štátnej tajomníčky MH SR Evy Šimkovej veľmi náročná a zodpovedná úloha. Nevyhnutné je zohľadniť všetky ekonomické, ekologické a sociálne kritériá, ako aj predpoklady vývoja HDP. Vzhľadom na skutočnosť, že s témou racionálneho využitia energie, ako aj podpory obnoviteľných zdrojov energie sa v minulosti už zaoberali viaceré štúdie, na ktorých sa okrem MH SR podieľali aj odborníci z Kanady či z iných renomovaných zahraničných organizácií. Štátna tajomníčka prisľúbila, že ich závery pri tvorbe aktualizovanej koncepcie využijú. Z prijatého komuniké vyplýva, že zástupcovia podnikovej sféry by mali dosiahnuť adekvátnu účasť pri tvorbe aktualizovanej energetickej politiky, rovnako aj privatizácie elektrární. Pokiaľ ide o prípravu zákona o energetike, snaha implementovať doň aj nové smernice EÚ sa síce podpísala pod určitý časový sklz na jeho príprave, ale... Ale opäť bolo prioritou zakomponovať doň aj niekoľko odporúčaní a smerníc EÚ. V rámci diskusie viacerí účastníci seminára poukázali na potrebu riešiť tzv. zadný palivový cyklus pri jadrových elektrárňach a pri privatizácii a. s. Slovenské elektrárne zohľadniť skutočnosť, že v súčasnej situácii má Slovensko ideálnu zostavu zdrojov a ak sa privatizáciou táto zostava nepremyslene rozbije, dôsledky sa negatívne odzrkadlia na celom hospodárstve a pocítia ich všetci občania. Na seminári viackrát zaznelo, že zástupcovia priemyselnej sféry zastávali a dodnes zastávajú názor, že najskôr sa mala privatizovať a. s. SE a až potom distribučné podniky. Rovnako práve oni vyslovili rad pripomienok na adresu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Podľa ich vyjadrení vytvorenie tohto úradu nesplnilo očakávania priemyselných zväzov z toho dôvodu, že jeho činnosť je netransparentná a pri cenovej regulácii nevyužili skúsenosti z krajín EÚ. Za najväčšiu chybu v činnosti úradu považujeme absenciu všeobecne záväzného predpisu, ktorý by stanovil podrobnosti o regulácii a postupe pri stanovovaní oprávnených nákladov a primeraného zisku regulovaným subjektom. Tým, že pri stanovovaní ceny boli prioritou len oprávnené náklady a princíp porovnávania sa podcenil, dostali sa mnohé slovenské podniky do zložitej situácie. Dokonca, viacerí z nich argumentovali aj informáciami zo zahraničných štatistík, podľa ktorých už dnes majú veľkoodberatelia SR vyššie ceny ako v okolitých krajinách. Hoci informácie z domácich zdrojov (ÚRSO, SPP, SE atď) sú rozdielne, predsa len v cenovej politike treba väčšiu transparentnosť. Ceny energií nesmú prekročiť úroveň cien v okolitých krajinách, lebo tým si zlikvidujeme konkurenčné prostredie a od investovania v SR odradíme nielen zahraničných, ale aj domácich investorov, dodal J. Uhrík. Zdena Rabayová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |