CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasiePredpokladáme zintenzívnenie reumatických ťažkostí, bolesti jaziev a fantómové bolesti. Celkovo je mierne zvýšený nepriaznivý vplyv počasia, častejšie sa vyskytuje únava pri telesnej a duševnej námahe, nervozita, predráždenosť, prípadne depresia. Zvyšujú sa zdravotné ťažkosti pri niektorých ochoreniach dýchacieho a srdcovo-cievneho systému. Pozor na úrazy a nehody!Zajtra očakávame ústup zdravotných ťažkostí u citlivých ľudí. (zč)n Dnes bude polojasno až oblačno, miestami prehánky a búrky, najmä v popoludňajších hodinách. Stále veľmi teplo. Najvyššia denná teplota 28 až 33, na severe miestami okolo 26, na horách vo výške 1500 m okolo 19 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 6, na juhozápade a na východe prechodne až okolo 8 m/s.n V sobotu bude jasno až polojasno, ojedinele prehánky najmä v okolí hôr. Nočná teplota 16 až 12, v dolinách okolo 10, denná teplota 26 až 30, na severe okolo 23 stupňov. V nedeľu bude jasno až polojasno. Nočná teplota 15 až 11, v horských dolinách miestami okolo 9, denná teplota 28 až 32, na severe okolo 25 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 4.50 a zapadne o 20.53 hod.Amsterdam | jasno | 22 |
Atény | jasno | 31 |
Belehrad | polooblačno | 33 |
Berlín | jasno | 20 |
Bratislava | polooblačno | 27 |
Brusel | polooblačno | 23 |
Budapešť | oblačno | 34 |
Bukurešť | polooblačno | 30 |
Frankfurt | polooblačno | 29 |
Helsinki | prehánky | 18 |
Istanbul | jasno | 30 |
Kodaň | polooblačno | 18 |
Kyjev | dážď | 25 |
Lisabon | búrka | 28 |
Londýn | jasno | 23 |
Madrid | búrka | 31 |
Moskva | dážď | 20 |
Oslo | prehánky | 20 |
Paríž | oblačno | 24 |
Praha | oblačno | 22 |
Rím | oblačno | 33 |
Sofia | polooblačno | 26 |
Štokholm | prehánky | 20 |
Varšava | jasno | 23 |
Viedeň | dážď | 29 |
Záhreb | dážď | 31 |
Ženeva | dážď | 27 |
|
|
|