|
|||||||||||||||||
Utorok 17.Júna 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VÝCHODNÉ KASTRUM
Dnes sa premiér Mikuláš Dzurinda v lokalite Trnava - Juh zúčastní na slávnostnom akte položenia základného kameňa závodu PSA Peugeot Citroën. Zavŕšila sa tak jedna etapa investičného rozvoja na Slovensku . Vytváranie vhodných podmienok na získavanie dôležitých investícií ako významných stimulov pre rozvoj hospodárstva Slovenska a zvyšovanie jeho konkurencieschopnosti si premiér M. Dzurinda vytýčil ako jednu zo svojich osobných priorít. Rozhodnutie spoločnosti PSA Peugeot Citroën investovať na Slovensku je jednou z najvýznamnejších investícií v histórii Slovenskej republiky. Vedenie PSA vybralo lokalitu na Slovensku pre priemyselnú tradíciu krajiny, dobrú prípravu pracovnej sily, nízke pracovné náklady, možnosť vytvorenia parku dodávajúceho hlavnému závodu jednotlivé komponenty, existenciu terénu vhodného na výstavbu a dobrú prístupnosť železnicou, autostrádou a vodnou dopravou. Nový závod v Trnave posilní výrobné kapacity PSA, ktorý má v západnej Európe deväť vlastných montážnych tovární. V novom závode, ktorý si vyžiada investície v sume 700 mil. EUR a poskytne prácu 3500 ľuďom, sa budú vyrábať malé autá Peugeot 107 a Citroën C3. Celkovo investícia PSA prinesie Slovensku okolo 9000 pracovných miest tým, že vytvorí okrem primárnych miest ďalších viac ako 6000 sekundárnych pracovných príležitostí. Posilní aj balík slovenských verejných financií asi o 9,5 mld. Sk ročne. Nárast exportu, vyplývajúci z tejto investície, dosiahne asi 100 mld. Sk. Podľa ekonomického denníka Les Echos, skupina PSA sa zamerala na iný región so silným obchodným potenciálom Prienik smerom na východ možno vysvetliť dvoma hlavnými príčinami. Jedna spočíva v úsilí priblížiť výrobné kapacity k rozvíjajúcim sa trhom, na ktorých výrobcovia automobilov s malými špeciálne upravenými autami dosahujú pozoruhodný ukazovateľ nárastu. Okrem toho tieto krajiny zohrávajú aj úlohu odrazového mostíka pre prienik na zrelé trhy. Denník pripomína, že ďalším príťažlivým faktorom v strednej Európe sú nepochybne i výrobné náklady. Takáto v našich podmienkach a v tomto časovom horizonte gigantická investícia na zelenej lúke bude mať pozitívny dosah tak na hrubý domáci produkt, ako aj na zahraničný obchod Slovenska. Je aj dôkazom toho, že potenciálni investori majú dôveru v schopnosti Slovenskej republiky a veria v ekonomický rozvoj krajiny. Celkové náklady SR na investíciu francúzskej automobilky by sa mali pohybovať okolo 6,5 mld. Sk. a z toho asi 2,2 mld. Sk budú prostriedky na výkup pozemkov a vybudovanie infraštruktúry. V celkovej sume sú započítané i daňové úľavy a príspevky na novovytvorené pracovné miesta a rekvalifikáciu. Návratnosť týchto prostriedkov sa očakáva v polovici roku 2006. Eleonóra Bujačková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |