|
|||||||||||||||||
Štvrtok 19.Júna 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pašeráci môžu nabúrať daneNevyhovujúca legislatíva bráni efektívne vyšetriť prípady Všade, kde je veľká daň a vysoká cena tovaru, existujú príležitosti na veľké zisky pre ľudí, ktorí sa zaoberajú jeho pašovaním. V roku 2002 colníci zadržali v 2309 prípadoch nelegálnej prepravy 17,374 mil. kusov cigariet. Za prvý štvrťrok 2003 odhalili 418 takýchto skutkov a s nimi 1,030 mil. kusov cigariet. Najdrahšie sú vo Veľkej Británii, ale aj v škandinávskych krajinách, takže Slovensko je v mnohých prípadoch ešte stále len tranzitným územím, čo sa však zrejme zmení. Čím sú cigarety drahšie, tým viac môže pašerák zarobiť. Najzákladnejšou formou je individuálne pašovanie. Ďalšou je spôsob, za ktorým sú už organizácie. Priemerná organizovaná skupina v našich podmienkach získa na každej škatuľke približne 10 Sk. V jednom kartóne je desať škatuliek, to znamená, že zisk predstavuje 100 Sk za kartón. To je však len minimálna hodnota a uvádzame ju skôr len pre názornosť. Ak týždenne priemerná skupina prepraví zo zahraničia 2500 kartónov, má zisk 250-tisíc Sk. Za mesiac je to jeden milión a za rok 12 mil. Sk. Čo však v takomto prípade stratí štát? Za 2500 kartónov neodvedená spotrebná daň predstavuje 475-tisíc Sk. Mesačne je to však už 1,9 mil. Sk a ročná strata 22,8 mil. Sk. Ak predpokladáme, že nelegálnych cigariet je v priebehu roka na trhu 700 až 800 miliónov, strata z neodvedenej dane predstavuje 700 mil. Sk pri súčasnom daňovom zaťažení, ktoré predstavuje 0,95 Sk za jednu cigaretu. Keď sa však daň zvýši na 1,40 Sk za kus, strata už bude predstavovať 1,1 mld. Sk. Tieto počty približujú ekonomiku priemernej pašeráckej skupiny, ktorá zásobuje prevažne trh na Slovensku a len občas niečo vyvezie ďalej. Okrem takto organizovaných skupín existujú podľa riaditeľa Colného kriminálneho útvaru Colného riaditeľstva SR Jozefa Luterána i silnejšie, ktoré pôsobia na vyššej úrovni. Tie pracujú naraz vo viacerých krajinách Európy. Po očakávanom zvýšení dane z cigariet od 1. júla sa ešte viac stane nelegálny trh s cigaretami atraktívny. Doteraz nemalo zmysel umiestňovať na našom trhu ešte väčšie množstvo cigariet, lebo keď ich dodali do Rakúska, Česka, Nemecka alebo ešte ďalej, zarobili viac. Dá sa preto očakávať, že významné organizácie, u ktorých sú zadržiavané desaťtisícové zásielky kartónov cigariet, prehodnotia situáciu a zrejme zvážia, či by ich nemali umiestňovať u nás. J. Luterán vyslovil predpoklad, že z tohto dôvodu sa čoraz viac ľudí bude zapájať do tejto trestnej činnosti. Pritom však nejde o jednoduchú vec, veď spravidla nie je možné zastaviť na parkovisku s autom a niekomu len tak ponúkať stovky kartónov. V tejto súvislosti treba pripomenúť, že colníci nie vždy zadržia kontajnery alebo kamióny s kontrabandom na našom území, ale až tam, kde je možné spolu s tovarom zadržať zároveň čo najviac páchateľov. V takomto prípade sa akcia na prekazenie obchodu urobí až v krajine konečného príjemcu pašovaného tovaru. Legislatíva u nás nie je ideálna a nepomáha v plnej miere colníkom pri každodennom riešení takýchto a podobných prípadov. Podľa množstva pokútne dovezeného tovaru a ďalších znakov sa zistí, či prípad ostane pridelený colnému kriminálnemu útvaru, alebo ho bude riešiť polícia. Colníci majú momentálne všetky operatívne kompetencie. Môžu odpočúvať telefóny, čítať faxy, sledovať osoby a veci, pracovať s informátormi atď. Stále však nemajú jednu zásadnú. Keď zadržia ľudí s cigaretami, drogami či iným pašovaným tovarom a podľa povahy činu ide o sadzbu nad tri roky väzenia, musia prípad odstúpiť polícii. Tak dochádza k tomu, že hoci tímy colníkov na špecializovanom útvare sa venujú istým prípadom aj niekoľko mesiacov, napokon ich nemôžu ukončiť. Musia ich odovzdať iným tímom, ktoré nemajú o daných prípadoch žiadne informácie. Tým je prerušená kontinuita a znižuje to efektívnosť vyšetrovania. Keby sa v tomto zmenili kompetencie, podstatne by vzrástli šance na dosiahnutie lepších výsledkov. Aj preto Colné riaditeľstvo SR navrhlo ministerstvu financií viaceré legislatívne zmeny. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |