Hospodársky denník
USD36,33 Sk
EUR41,674 Sk
CHF27,054 Sk
CZK1,323 Sk
  Piatok  27.Júna 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Počítač opravárom

Nahrádzajú drahú prevádzku

Správa železničných koľajových vozidiel Zvolen nepatrí rozsahom, ani objemom výkonov k najväčším. Doménou správy boli a sú dieselovo-elektrické hnacie vozidlá, lokomotívy. V ostatnom čase je práve táto správa skúšobným miestom viacerých nových hnacích vozidiel. Domovské právo tu bude mať aj nová motorová jednotka série 840, ktorá vznikla vďaka projektu novej električky pre TEŽ. V rámci tohto projektu bolo možné získať ďalších šesť jednotiek, ktoré miesto elektrického hnacieho kontajnera vybavili motorovým. Rozhodnutie vedenia Divízie železničných koľajových vozidiel (DŽKV) rozhodlo jednoznačne: nové súpravy pôjdu do Zvolena. „V rámci Správy železničných koľajových vozidiel Zvolen (SŽKV) by mali

nové jednotky

zabezpečovať náhradu vozby, ktorú vykonávame sériou rušňov 754 a vozbu zrýchlených vlakov a rýchlikov na tratiach Zvolen – Košice, Zvolen - Vrútky, Zvolen - Žilina a medzimestskej dopravy Zvolen - Banská Bystrica,“ informoval námestník prednostu SŽKV Zvolen pre hnacie vozidlá a prípojné vozne Ing. Juraj Sorád. Jednotky série 840 sa nedajú rozpájať ako bežné súpravy vozňov a ich prevádzka a údržba je podmienená technickými možnosťami depa. Našťastie Rušňové depo Zvolen takýmito technickými možnosťami disponuje. Najlepšie vyhovuje Hala cyklických opráv (HCO) a prevádzkové koľaje 1 až 4, ktoré sú priebežné. Podstatným momentom pre výber RD Zvolen ako domovského depa novej jednotky bola však skutočnosť, že depo disponuje „presuvňou“. Tá umožňuje aj dlhšeju motorovej jednotke prejsť na všetky štyri opravárenské kanály.

„ A či nám do haly vojde celé vozidlo? Nielen jedno, ale všetkých šesť, a dovolím si povedať, že v HCO RD Zvolen je ich možné umiestniť ďalších 15. Práve teraz dokončujeme ešte drobné úpravy v hale, aby sme na príchod novej jednotky boli dokonale pripravení. Navyše chceme priestory údržby týchto súprav skultúrniť a technicky vylepšiť. Je samozrejmé, že pripravíme aj personál na poskytovanie kvalitných služieb,“ zdôraznil J. Sorád. Podstatné je, že sa u týchto vozidiel predpokladá jednoduchá údržba. Ich klasické prevádzkové ošetrenie trvá päť hodín a klasická MM prehliadka iba 14 hodín. Taká istá prehliadka u rušňa 754 predstavuje 114 hodín. Vozidlo je technicky

usporiadané tak,

že všetky rozhodujúce parametre podliehajú prevádzkovej diagnostike. V tomto prípade teda údržbár, ako ho poznáme, prestáva existovať. Nastupuje nová technológia - diagnostika pomocou počítača. Údržbár sa stáva operátorom. Rušňové depo Zvolen, aj napriek ukončenej elektrifikácii trate Zvolen – Bratislava, ostáva centrom dieselovo-elektrickej trakcie, ako povedal J. Sorád. Pritom si uvedomujú aj to, že táto trakcia znamená veľké prevádzkové náklady. Je preto rozumné a múdre, že je ochota a chuť drahú prevádzku veľkých rušňov nahradzovať ucelenými jednotkami. Vo Zvolene po zavedení vozidiel série 840 očakávajú zníženie prevádzkovej údržby a prevádzkových nákladov. Priemerná spotreba sa u tohto vozidla pohybuje na hranici 1 liter na 1 km. Teda na trase Zvolen - Košice a späť sa dokáže „otočiť“ za 440 litrov. Rušeň série 754 len do Košíc spotrebuje podľa záťaže aj 600 litrov nafty. Nové jednotky by mali mať zabezpečený minimálny kilometrický prebeh 500 - 600 km denne.

Stranu pripravil Jozef Kunik

Počasie

Na juhozápadnom Slovensku predpokladáme prevládanie zväčša priaznivých účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí - nie je podstatnejšia psychická ani fyzická záťaž, iba mierna podráždenosť vplyvom počasia, ktoré pôsobí skôr pozitívne na telesnú a duševnú výkonnosť a koncentráciu. Spánok je hlboký a pokojný a prispieva k dobrej regenerácii síl organizmu. Vegetatívne labilné osoby s nízkym tlakom krvi reagujúce na počasie môžu trpieť častejšími migrénami a pocitom závratu. Je sklon k zvýšenej pulzovej frekvencii. Na ostatnom území je možnosť intenzívnejších ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, najmä u reumatikov. Zvýšená je náchylnosť na bolesti hlavy a depresívne Zajtra na celom území Slovenska predpokladáme prevládanie všeobecne priaznivého počasia s pozitívnym vplyvom najmä na telesnú a duševnú výkonnosť a koncentráciu. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa však majú vyhýbať nezvyčajnej námahe a stresovým situáciám. Je tendencia k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať miernymi bolesťami hlavy, často migrenózneho pôvodu a pocitom závratu.(zč)

n Dnes bude polooblačno. Na severe a východe oblačno. Ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 17 až 22, na západe a juhu stredného Slovenska 23 až 27, na horách vo výške 1500 m okolo 10 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7 m/s.n V sobotu bude jasno až polooblačno. Nočná teplota 16 až 12, v dolinách okolo 10, denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. V nedeľu bude prevažne polooblačno, v okolí hôr ojedinele prehánky a búrky. Nočná teplota 16 až 12, denná teplota 26 až 30, na severe okolo 23 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 4.42 a zapadne o 20.57 hod.

Amsterdamoblačno23
Aténypolojasno33
Belehradoblačno29
Berlínoblačno20
Bratislavapolooblačno26
Bruselzamračené22
Budapešťpolooblačno26
Bukurešťoblačno29
Frankfurtpolooblačno27
Helsinkipolojasno22
Istanbulpolooblačno29
Kodaňpolooblačno20
Kyjevprehánky21
Lisabonslnečno27
Londýndážď19
Madridslnečno32
Moskvaoblačno20
Oslopolojasno21
Paríždážď23
Prahadážď22
Rímoblačno34
Sofiapolooblačno29
Štokholmpolojasno22
Varšavaprehánky16
Viedeňpolooblačno26
Záhreboblačno31
Ženevaoblačno24

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.