|
|||||||||||||||||
Piatok 27.Júna 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počítač opraváromNahrádzajú drahú prevádzku Správa železničných koľajových vozidiel Zvolen nepatrí rozsahom, ani objemom výkonov k najväčším. Doménou správy boli a sú dieselovo-elektrické hnacie vozidlá, lokomotívy. V ostatnom čase je práve táto správa skúšobným miestom viacerých nových hnacích vozidiel. Domovské právo tu bude mať aj nová motorová jednotka série 840, ktorá vznikla vďaka projektu novej električky pre TEŽ. V rámci tohto projektu bolo možné získať ďalších šesť jednotiek, ktoré miesto elektrického hnacieho kontajnera vybavili motorovým. Rozhodnutie vedenia Divízie železničných koľajových vozidiel (DŽKV) rozhodlo jednoznačne: nové súpravy pôjdu do Zvolena. V rámci Správy železničných koľajových vozidiel Zvolen (SŽKV) by mali nové jednotky zabezpečovať náhradu vozby, ktorú vykonávame sériou rušňov 754 a vozbu zrýchlených vlakov a rýchlikov na tratiach Zvolen Košice, Zvolen - Vrútky, Zvolen - Žilina a medzimestskej dopravy Zvolen - Banská Bystrica, informoval námestník prednostu SŽKV Zvolen pre hnacie vozidlá a prípojné vozne Ing. Juraj Sorád. Jednotky série 840 sa nedajú rozpájať ako bežné súpravy vozňov a ich prevádzka a údržba je podmienená technickými možnosťami depa. Našťastie Rušňové depo Zvolen takýmito technickými možnosťami disponuje. Najlepšie vyhovuje Hala cyklických opráv (HCO) a prevádzkové koľaje 1 až 4, ktoré sú priebežné. Podstatným momentom pre výber RD Zvolen ako domovského depa novej jednotky bola však skutočnosť, že depo disponuje presuvňou. Tá umožňuje aj dlhšeju motorovej jednotke prejsť na všetky štyri opravárenské kanály. A či nám do haly vojde celé vozidlo? Nielen jedno, ale všetkých šesť, a dovolím si povedať, že v HCO RD Zvolen je ich možné umiestniť ďalších 15. Práve teraz dokončujeme ešte drobné úpravy v hale, aby sme na príchod novej jednotky boli dokonale pripravení. Navyše chceme priestory údržby týchto súprav skultúrniť a technicky vylepšiť. Je samozrejmé, že pripravíme aj personál na poskytovanie kvalitných služieb, zdôraznil J. Sorád. Podstatné je, že sa u týchto vozidiel predpokladá jednoduchá údržba. Ich klasické prevádzkové ošetrenie trvá päť hodín a klasická MM prehliadka iba 14 hodín. Taká istá prehliadka u rušňa 754 predstavuje 114 hodín. Vozidlo je technicky usporiadané tak, že všetky rozhodujúce parametre podliehajú prevádzkovej diagnostike. V tomto prípade teda údržbár, ako ho poznáme, prestáva existovať. Nastupuje nová technológia - diagnostika pomocou počítača. Údržbár sa stáva operátorom. Rušňové depo Zvolen, aj napriek ukončenej elektrifikácii trate Zvolen Bratislava, ostáva centrom dieselovo-elektrickej trakcie, ako povedal J. Sorád. Pritom si uvedomujú aj to, že táto trakcia znamená veľké prevádzkové náklady. Je preto rozumné a múdre, že je ochota a chuť drahú prevádzku veľkých rušňov nahradzovať ucelenými jednotkami. Vo Zvolene po zavedení vozidiel série 840 očakávajú zníženie prevádzkovej údržby a prevádzkových nákladov. Priemerná spotreba sa u tohto vozidla pohybuje na hranici 1 liter na 1 km. Teda na trase Zvolen - Košice a späť sa dokáže otočiť za 440 litrov. Rušeň série 754 len do Košíc spotrebuje podľa záťaže aj 600 litrov nafty. Nové jednotky by mali mať zabezpečený minimálny kilometrický prebeh 500 - 600 km denne. Stranu pripravil Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |