|
|||||||||||||||||
Piatok 27.Júna 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obdivovaný exteriér aj interiérVideli sme na jubilejnom medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre Na jubilejnom desiatom ročníku Medzinárodného strojárskeho veľtrhu, ktorý sa konal v závere mája 2003 vo výstavnom areáli Agrokomplex Nitra, sa prvýkrát verejnosti predstavila nová motorová jednotka série 840. Ako zdôraznili predstavitelia Železničnej spoločnosti (ZSSK), táto motorová jednotka znamená pre slovenských železničiarov niečo úplne nové. Konečne majú k dispozícii motorovú jednotku, ktorú môžu okamžite použiť v prímestskej doprave. A nielen v prímestskej! Je známe, že na regionálnych tratiach, vrátane prímestských dopráv, ZSSK prevádzkuje vozne neraz staršie ako 30 rokov. To isté platí aj pre rušne. Je dôležité, že v súčasnosti majú možnosť okamžite optimalizovať vozňový park a súčasne ponúkať cestujúcej verejnosti podstatne vyššiu úroveň a kvalitu cestovania. Tohtoročný veľtrh sa uskutočnil v období končiacej sa privatizácie strojárskych štátnych podnikov, vrcholiacej reštrukturalizácie strojárstva na Slovensku a v období vyvrcholenia snáh Slovenska o vstup na pôdu jednotného európskeho trhu. Produkcia priemyslu v porovnaní s rokom 2001 v tržbách vzrástla o 7,7 %, pričom hospodárske organizácie priemyslu vytvorili hospodársky výsledok pred zdanením vo výške 64,38 mld. Sk, čo oproti roku 2001 bol nárast o 14,3 %. Mesačná produktivita práce z pridanej hodnoty vzrástla o 8,3 % a objem vývozu o 5,8 %. Tieto výsledky sa dosiahli aj vďaka významnému príspevku strojárstva, ktorého vývoj smeroval k zlepšeniu vlastnej výkonnosti. Medzi rozhodujúce oblasti patrila predovšetkým výroba motorových vozidiel. Z hľadiska objemu exportu bola druhou najúspešnejšou oblasťou výroba strojov a zariadení, najmä výroba ložísk, súčastí prevodov, čerpadiel a obrábacích strojov. O vyše 17 % narástol objem exportu v komodite kovových konštrukcií. Podľa slov predstaviteľov ZSSK do konca roka bude na slovenských železniciach jazdiť už šesť takýchto nových jednotiek. V rámci ďalšej koncepcie a optimalizácie vozňového parku je možné i to, že práve tieto motorové jednotky môžu byť tými, ktoré sa budú ďalej rozvíjať. Veľa sa očakáva od praktickej prevádzky jednotiek série 840. Tá najlepšie ukáže, či sú motorové jednotky tým, čo chýba na prepravnom trhu na Slovenska. Môže sa celkom reálne stať, že po nasadení šiestich motorových jednotiek do prevádzky, sa na našich tratiach objavia ďalšie. Železničiari sa netaja tým, že by boli veľmi radi, keby ich prišlo na trate čo najviac. U odborníkov i laických návštevníkov nitrianskeho Medzinárodného strojárskeho veľtrhu sa nová jednotka tešila mimoriadnej pozornosti. Návštevníci obdivovali interiér aj exteriér, pracovisko rušňovodiča a nešetrili slovami obdivu a chvály. Neraz zaznelo aj konštatovanie, že takýto nádherný vlak ešte nevideli. Vystavenú jednotku si prišiel prezrieť aj veľvyslanec Švajčiarska na Slovensku Hans Peter Schöni. Prehliadku s ním absolvoval riaditeľ DŽKV Ing. Miroslav Dzurinda: Zdôraznil som, že si ctíme princípy, zákony a vzájomné vzťahy. Naše súčasné vzťahy považujem za nadštandardné. Ak sa v krátkom čase podarí doladiť technické detaily novej jednotky, výrobok bude úspešne pracovať a my budeme s jeho výkonom spokojní, bude to výhodné pre obe strany. Riaditeľ DŽKV zdôraznil, že ho mrzí, že sa nerealizoval tender na ľahké motorové jednotky. Dôsledkom toho je, že sa dodnes trápia na tratiach, kde nemáme elektrickú trakciu, s vozidlami sérií 830 a 850, ktoré prevádzkujeme veľmi neefektívne a s vysokými nákladmi. Keďže sa situácia dostala na mŕtvy bod, ponúka sa jedno z možných riešení aj v podobe rozšírenia dodávky pôvodného počtu šiestich kusov. Predpokladom však musí byť úspešná prevádzka novej motorovej jednotky a v neposlednej miere aj zjednotenie sa na obojstranne výhodných podmienkach. Dôsledné dodržanie všetkých zákonných noriem je samozrejmosťou. Novú motorovú jednotku série 840 ocenila odborná komisia jednou zo štyroch cien 10. Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre. Veľtrhu sa zúčastnilo 781 vystavovateľov a spoluvystavovateľov, ktorí zastupujú ďalších 440 firiem z 23 štátov. V porovnaní s minuloročným veľtrhom je to významný nárast, čo pravdepodobne signalizuje zastavenie recesie v strojárskom priemysle. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |