|
|||||||||||||||||
Utorok 3.Júna 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daňová reforma s výhradami
Takmer každý má pripomienky, výsledok je v rukách vlády a poslancov Zo stoviek pripomienok jednotlivých odvetví, ďalších štátnych inštitúcií, profesijných združení, odborov atď., bolo tvorcami reformy akceptovaných minimum. Prekvapujúco znejú ich vyjadrenia, podľa ktorých otázka dôsledkov na občana nebola zohľadňovaná, lebo oni dostali za úlohu dane reformovať a ostatné je mimo nich. Ide teda skôr o strohý matematický model a postup, do ktorých sa dosadzujú viac či menej spravodlivé údaje, predpoklady a zámery len preto, aby sa naplnili fiškálne predstavy. Tvorcovia koncepcie sa so svojimi oponentmi nedokážu dohodnúť, čo je a čo už nie je v súlade s negociovanými podmienkami počas nášho europrístupu. Pochybnosti sú také, že zamestnávateľské zväzy vyzvali na zastavenie týchto daňových zmien, kým sa nevyjasnia podmienky, možnosti a ich dôsledky. Opatrnosť k akceptovaniu radikálnych zmien je vedená aj skúsenosťami z uplynulých rokov, keď po nástupe prvej vlády M. Dzurindu a prijatí ekonomického balíčka sa sľubovalo, že o rok až dva občania pocítia jeho pozitíva. Prognóza sa však nenaplnila. Existuje podozrenie, že koncepcia môže byť v rozpore s niektorými predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je SR viazaná. Napríklad v oblasti environmentálnej politiky. Koncepcia sleduje presunutie daňového zaťaženia z priamych daní na nepriame (daň z pridanej hodnoty a spotrebné dane), ktoré sú z hľadiska výberu jednoduchšie. Výsledkom bude zníženie váhy priamych daní. Z makroekonomického hľadiska navrhnuté zmeny majú priniesť pozitívne efekty pre podnikateľské prostredie. Podnikatelia to však tak nevnímajú. Navrhované zmeny spotrebných daní nie sú v súlade s prístupovými krokmi Slovenska do Európskej únie, tvrdí Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ). Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR v rámci pripomienkového konania žiada ponechať zníženú sadzbu DPH pre oblasť bývania, prípadne sociálneho bývania vzhľadom na v negociačnej pozícii SR dohodnuté prechodné obdobie pre uplatňovanie zníženej sadzby DPH pre oblasť stavby a stavebné práce do 31. decembra 2008 a vyjadruje obavu zo zvýšenia nedostupnosti nového bytového fondu pre obyvateľstvo pri zjednotení sadzieb DPH. Ministerstvo financií túto požiadavku neakceptovalo, lebo ide, ako tvrdí, o jednu z nosných myšlienok koncepcie daňovej reformy. Ministerstvo kultúry žiada zachovať paušálnu daň pre remeselné, stavebné živnosti a reštaurovanie, rovnako ako pre umelcov v slobodnom povolaní z dôvodu, že paušálna daň je pri uvedených živnostiach nástrojom na zjednodušenie výkonu povolaní, čo má priamy vplyv na zachovanie a rozvoj zamestnanosti v týchto oblastiach. Podľa reakcie tvorcov koncepcie však paušálna daň v tomto prípade nepredstavuje žiadne zníženie administratívneho zaťaženia, len daňovo zvýhodňuje selektívnu skupinu. Toto ministerstvo požaduje, aby bola uplatnená znížená DPH pre knihy, kultúrne tovary a služby a stavebné práce. Navrhuje sadzbu 5 % podľa medzinárodných štandardov. Aj táto jeho požiadavka bola zamietnutá, lebo daňová politika má slúžiť na plnenie fiškálnych cieľov, prípadným iným cieľom slúžia iné nástroje. Ministerstvo pôdohospodárstva odporúča uplatniť na vybrané základné potraviny zníženú, 5-percentnú sadzbu dane, čo je v súlade i s návrhmi EÚ. Tento rezort taktiež žiada zaviesť nulovú daň z pozemkov v prípadoch, keď tieto slúžia na podnikanie v poľnohospodárstve s ohľadom na súlad so stavom, ktorý je v tejto oblasti v EÚ. Je to v rozpore s princípom daňovej spravodlivosti, konštatuje sa pri zamietnutí tejto požiadavky, hoci nikto iný u nás ani v zahraničí neplatí dane zo svojich výrobných prostriedkov. Ministerstvo životného prostredia zastáva názor, že koncepciu daňovej reformy treba zosúladiť s Národnou stratégiou trvalo udržateľného rozvoja, schválenou uznesením vlády SR č. 978 z 10. októbra 2001. Pripomienka je vraj bezpredmetná, lebo v uznesení vlády k tejto stratégii nebola uložená úloha zohľadniť ju pri zmenách daňovej sústavy (!). Ministerstvo hospodárstva nesúhlasí so zrušením paušálnej dane s odôvodnením, že ide o nesystémový prvok. Aj Slovenská obchodná a priemyselná komora navrhuje ponechať paušálnu daň pre vybrané skupiny živnostníkov. SOPK žiada dodržanie prechodných období v kapitole Dane v rámci negociačného procesu s EÚ, zachovanie používania zníženej 10-percentnej sadzby DPH na obdobie päť rokov, pri tepelnej a elektrickej energii, plyne a pri stavebných prácach a stavbách. Komora je proti rýchlejšej harmonizácii sadzieb spotrebných daní, ako bolo dojednané v rámci negociačných rokovaní o prechodných obdobiach. Otázkou teda ostáva, čo vlastne bolo a v akej podobe dohodnuté v prístupových rokovaniach. Zväz stavebných podnikateľov Slovenska navrhuje pre stavebné práce a stavebné materiály zníženú sadzbu DPH 10 %. Upozorňuje, že rast DPH prinesie zvýšenie ceny stavebných prác, pričom treba uvažovať so zvýšenými rozpočtovými výdavkami na stavby, ktoré sú financované zo štátneho rozpočtu, ale aj u stavieb financovaných za spoluúčasti pôžičiek alebo príspevkov európskych a svetových inštitúcií, u ktorých sa DPH hradí zo štátneho rozpočtu. Konečný verdikt povie vláda a poslanci pri schvaľovaní následných zákonov. Teda aj tí ministri, ktorí viaceré body zásad reformy odmietajú alebo navrhujú iný postup. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |