|
|||||||||||||||||
Streda 4.Júna 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CESTOU DO PEKLA
Dnes sa začína ďalšia odborárska rebélia. Bude to ďalšia protestná akcia, ktorej začiatok je stanovený na 6.00 hod. a potrvá do 9.00 hod., a má rovnaký scenár. Dáme najavo, že sme proti zlej sociálnej situácii, že chceme vyššiu minimálnu mzdu, že nesúhlasíme s daňovou reformou, ktorá žičí bohatým a chudobných ešte viac ožobračuje. Odborári dnes budú blokovať vybrané diaľničné úseky spomalenou jazdou. Isto tak strpčia život iným. Príslušná dopravná vyhláška hovorí, že na diaľnicu môžu vyjsť len vozidlá s minimálnou konštrukčnou rýchlosťou 50 km/h a musia ju aj dodržiavať. Odborári tvrdia, že ju neporušia, keďže pôjdu rýchlosťou 60 - 70 km/hod. Neupierame právo odborárom na vyslovenie ich kritiky, no už viackrát sme sa počudovali a znepokojili nad spôsobom ich protestu. Ten totiž zásadne obmedzuje práva spoluobčanov. A to by sa už vláda nemala nečinne prizerať na takéto aktivity. Protestné vlny isto nie sú ničím výnimočné. Aj naše okolie - Rakúsko, Česko, Francúzsko i Nemecko - v poslednom čase zažíva demonštrácie, štrajky, protesty. Ibaže ekonomika týchto štátov je na tom lepšie ako tá naša slovenská, takže straty z protestu jedných tí druhí až tak veľmi nepocítia. No ak na Slovensku zablokujeme tepny, ktorými prúdi obchod, ochudobňujeme v konečnom dôsledku najmä tých biednejších, za práva ktorých odbory, akože, dvíhajú fangle. Odboroví predáci už dávnejšie povedali, že protest má iba vtedy význam, ak spôsobí niekomu škody. Inak je zbytočný. Pravdou je, že nemáme na školstvo, na zdravotníctvo, na dopravu... Blokovaním diaľnic, hraničných priechodov však nič nevyriešime. Cestou k tomu, aby sa pracujúci mali lepšie, je to, že niekde nájdeme prostriedky. Peniaze musíme hľadať tam, kde sú. Ibaže odboroví predáci zatiaľ nepredložili konkrétnu predstavu, kde peniaze vziať. Preto by mali svoje snaženie zamerať na kontrolu hospodárenia so štátnymi prostriedkami v jednotlivých rezortoch. Šéfovia odborov majú pravdu, keď zdôrazňujú, že mnohé reformné kroky prevrátia vrecká väčšine občanov, zatiaľ čo príjmovo silných skupín sa takmer nedotknú. Ani príjmová stránka rozpočtu, zostávajúca jedna tretina zdrojov predpokladaných úspor, sotva poteší dušu jednotlivca so sociálnym cítením. Euro-americká civilizácia už dávno vie a jasne formulovala, že jediné spravodlivé dane sú dane osobné a priame, teda k daňovníkom smerujúce, a zároveň dane progresívne, teda stúpajúce s výškou príjmov. Azda preto konštruktéri slovenskej reformy sú odhodlaní urobiť pravý opak. Odborári dávajú najavo svoju nevôľu s krokmi vlády, vyčítajú jej, že sa odvracia od občianskej spoločnosti a ani tripartitu neberie vážne. Niekoľkokrát sme už napísali, že jediným riešením je dialóg. Vláda, odbory ani zamestnávateľské zväzy nemôžu rozhodovať bez toho, aby si nevypočuli argumenty tých druhých. Zodpovednosť za pokoj v tejto krajine majú všetci. Rovnakým dielom vláda, odbory i zamestnávatelia. Rovnako tak za ekonomiku. Naša spoločnosť dospela do štádia, keď sa bude rozhodovať, či chce poriadok, konštruktívny dialóg tripartitných partnerov alebo chaos. Malo by nám byť jasné, čo si zvolíme. Zvolávateľom dnešnej protestnej motoristickej akcie je Konfederácia odborových zväzov a koordinátorom spomaľovacích jázd Nezávislý odborový zväz verejnej cestnej dopravy. Zníženou rýchlosťou, ako je na nich zvyčajné jazdiť, zablokujú odborári diaľnice a rýchlostné komunikácie na piatich úsekoch vrátane protismerov: Ide o diaľnicu Bratislava - Kúty, Bratislava - Trnava, Piešťany - kruhový objazd v smere Púchov a Žilina, Liptovský Michal - Važec a Košice - Prešov. Vozidlá, ktoré pôjdu spomalenou jazdou, patria výlučne odborovým organizáciám. Eleonóra Bujačková Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |