|
|||||||||||||||||
Piatok 6.Júna 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Najúspešnejší exportéri roka
Vývoz je postavený na kvalite, tam sa nedá hrať s priemerom Export našich výrobkov do zahraničia patrí medzi veľmi významné ukazovatele. Výsledky posledných rokov nemôžu dávať spať najmä ministrovi financií a hospodárstva, pretože napriek určitému pozitívnemu obratu v roku 2002, stále to nie je v zahraničnom obchode to, čo by naša ekonomika potrebovala. Ako zdôrazňujú odborníci, efekt z exportnej činnosti je ten najlepší ekonomický výsledok pre každú ekonomiku. Aj preto už osem rokov organizuje ministerstvo hospodárstva, tentoraz v spolupráci s Eximbankou, súťaž Najlepší exportér Slovenskej republiky. Včera sa za účasti štátnej tajomníčky ministerstva hospodárstva Evy Šimkovej a guvernéra Eximbanky Ladislava Vaškoviča uskutočnilo vyhlásenie výsledkov súťaže za rok 2002. Určené kritériá, najmä 30-percentný podiel pridanej hodnoty vo vyvážanej produkcii, splnilo celkovo 27 prihlásených podnikov. Porota ocenila v kategórii veľkí podnikatelia päť súťažiacich, v kategórii strední podnikatelia šiestich a v kategórii malých podnikateľov štyroch súťažiacich. Medzi firmami do 50 pracovníkov bola ocenená aj spoločnosť Orgeco Nové Zámky, ktorá sa venuje predovšetkým výrobe svietidiel a svetelných dekorov. Pridaná hodnota ich výrobkov dosiahla hodnotu 35 %. V minulom roku uviedli na zahraničné trhy 25 druhov nových výrobkov. Generálny riaditeľ spoločnosti Ing. Ernest Haris na okraj ich umiestnenia okrem iného povedal: Naša podnikateľská činnosť sa začala v roku 1991, keď som spoznal Jean-Paul Blachera, ktorého firma je svetovou jednotkou v slávnostnej iluminácii miest a obcí. Zastupovali sme ich vo viacerých európskych krajinách. Po niekoľkých rokoch obchodnej, ale tiež výrobnej spolupráce sme sa dohodli, že budeme jeho výhradným dodávateľom určitých komodít. Stanovil nám veľmi tvrdé podmienky. Na obraznosť, produktivita práce sa musela po začatí spolupráce zvýšiť 25-násobne, kvalita musela, samozrejme, byť 100-percentná atď. Všetko sme zvládli, a tak sme získali ich dôveru. V roku milénia nastal doslova boom a našimi svietidlami sme vyzdobovali Paríž, Londýn, Varšavu a iné európske veľkomestá. Za tie roky som sa naučil, že ak chcete uspieť v zahraničnej konkurencii, musíte pracovať veľmi tvrdo, čestne a kvalitne. Verím, že v tejto súťaži uspejeme aj o rok, pretože zvyšujeme výrobu takmer o 50 %. Pre predstavu, na jedného pracovníka sme vyviezli do zahraničia produkciu v hodnote vyše 800-tisíc korún a pri produktivite 1,5 mil. Sk. na jedného pracovníka. V kategórii stredných podnikateľov v počte zamestnancov od 50 do 1500 získala ocenenie aj spoločnosť Rialto Partizánske, ktorá sa venuje predovšetkým výrobe obuvi. Pridaná hodnota pri ich exporte dosiahla 60 % a svoje výrobky vyvážajú do celej EÚ, ale aj do USA, Japonska i Kanady. Konateľ spoločnosti Miroslav Kožárik na okraj úspechu poznamenal: Pôsobíme od roku 2002 a od začiatku je našim partnerom talianska firma Ricosport. V súčasnosti sú naším hlavným závodom bývalé Koželužne v Bošanoch, kde v súčasnosti majú vyše tisíc zamestnancov. Kooperujem však aj s ďalšími firmami po celom Slovensku. Vyrábame iba značkovú obuv, napríklad pre firmu Puma a pre nemeckú firmu Lowa, čo je turisticko-športová značková obuv. Celkovo v tomto roku vyrobíme 2,3 milióna párov obuvi. Prakticky takmer všetku produkciu exportujeme. V tomto roku strojnásobíme objem výroby, takže dúfam, že dobre uspejeme v súťaži najlepšieho exportéra SR aj v budúcom roku. Medzi pravidelných účastníkov súťaže v kategórii veľkí podnikatelia s počtom nad 1501 pracovníkov patria aj Slovenské energetické strojárne Tlmače. Predmetom ich činnosti je predovšetkým výroba a dodávky zariadení pre elektrárne a strojárne. Vývoz na jedného pracovníka dosahuje 1,1 mil. Sk. Generálny riaditeľ Vladimír Haško na okraj tohtoročného úspechu zdôraznil: Export je pre nás jedinou možnosťou ako existovať, pretože na Slovensku sa neuživíme, naša energetika je prakticky dobudovaná, takže vyše 95 % produkcie exportujeme. V roku 2002 sme exportovali predovšetkým do Česka, Talianska a na Ukrajinu. V roku 2003 sa už prejaví aj efekt tohtoročného veľkého čínskeho kontraktu. Okrem každodenných úloh sa pripravujeme predovšetkým na vstup do EÚ a chceme, aby sa naše konkurencieschopné aktíva ešte zväčšili. Na záver vyhodnotenia súťaže o najlepšieho exportéra minulého roka vyhlásili zástupcovia organizátorov už 9. ročník súťaže Najlepší exportér SR roku 2003. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |