|
|||||||||||||||||
Utorok 1.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liečba, limity a zdravieObmedzenia pre lekárov i pacientov Väčšina nemocníc má u nás výrazné ekonomické problémy, no v niektorej z nich sú na tom horšie ako v ostatných. Prejavuje sa to aj chýbajúcim zdravotníckym materiálom - od infúznych roztokov cez gázu a rukavice až po lieky v nemocničnej lekárni. Stáva sa, že lekári v úsilí ušetriť menej liečia, a tak vykazujú zdravotným poisťovniam menej výkonov a v konečnom dôsledku im často ešte znížia aj limit. No toto nie je jediná oblasť nášho zdravotníctva, ktorú sprevádzajú obmedzenia. Obavy z nich však nemajú len lekári, ale aj pacienti. Najmä po skúsenostiach v posledných dňoch. Finančné limity na lieky, ktoré od júna stanovuje zákon, by si mala dohodnúť každá zdravotná poisťovňa osobitne. Aj vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni (VšZP) zavádzajú limity na lieky, no podľa vyjadrenia riaditeľa Františka Valaška v prvej etape, kým si lekári zvyknú, poisťovňa ich ešte za prekročené limity nebude sankcionovať. Zo Siderii-Istoty sa už ozvalo, že pokuty dominantou nebudú. Postihom má byť to, že lekár bude musieť zdôvodniť svoju vysokú preskripciu. Navyše zo spomínanej poisťovne chcú, aby si lekári sami stanovili svoje plány liečby, kde vyčíslia tzv. ťažko chronicky chorých pacientov a vykalkulujú predpokladané náklady na lieky. Takto chcú predísť direktívnemu stanovovaniu limitov, pretože podľa riadiacich pracovníkov Siderie-Istoty objektivizovať limity na lieky je veľmi ťažké. U lekárov prvého kontaktu treba do detailov vyriešiť otázku, na koho odporúčanie konkrétny liek predpisuje. Javí sa to všetko tak, že ide o sféru, v ktorej by mohli zúčastnené strany nájsť spoločnú reč. Spomínané sľuby a ochotu najlepšie preverí praktická terapia. Zostáva nám iba dúfať, že to nedopadne tak ako s doplatkami. V mnohých lekárňach vznikajú pri vydávaní liekov problémy a konflikty s pacientmi, farmaceuti tvrdia, že ministerstvo zdravotníctva nedokázalo vydať jasné usmernenia, normy sú vraj zle pripravené a nejednoznačné. A je tu i odporúčanie z riadiacej sféry - v prípade presvedčenia, že občan platil neoprávnene, môže sa sťažovať riaditeľovi zdravotníckeho zariadenia, ak ide o súkromné a neštátne ambulancie, zasa krajskému lekárovi. Celý proces však charakterizuje nízka kvalita služieb, chaos a veľký rozdiel medzi tým, koľko napríklad človek stredného veku po celý život platil v odvodoch a čo dnes za to dostáva. Eva Horká |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |