Hospodársky denník
USD36,759 Sk
EUR41,628 Sk
CHF26,885 Sk
CZK1,316 Sk
  Piatok  11.Júla 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Má čo ponúknuť vo výcviku, ale aj v boji

Aero Vodochody predstavilo koncom júna na vojenskej základni Kuchyňa pri Malackách svoj najnovší výrobok, ľahké cvičné a bojové lietadlo L 159 B. Zaujalo našich pilotov a prišiel sa naň pozrieť a vyskúšať jeho kvality aj veliteľ Vzdušných síl SR generál Jozef Dunaj. Tento stroj nadväzuje na mnohoročnú tradíciu úspešného leteckého priemyslu v Česku, na známe Delfíny a Albatrosy. Slovensko sa má rozhodnúť aj pre kúpu nových lietadiel pre svoju armádu, pričom L 159 B si zaslúži pozornosť odborníkov. „Som hrdý na tento výrobok nášho leteckého priemyslu, lebo reprezentuje novú etapu tohto odvetvia. Je to lietadlo vyrobené v širokej medzinárodnej kooperácii, v spolupráci s americkým leteckým priemyslom, ako aj európskymi dodávateľmi rôznych systémov,“ povedal pri prezentácii lietadla našim letcom veľvyslanec Českej republiky na Slovensku Rudolf Slánský.

Je tomu už 50 rokov, čo sa vo Vodochodoch neďaleko Prahy začali vyrábať lietadlá. V rámci licenčnej produkcie firma produkovala okrem iného aj MIG-y 15, 19 a 21. Aj tým získali pracovníci Aera dokonalé znalosti vo vývoji a výrobe prúdových lietadiel. Aero sa snaží nadväzovať veľmi dobré obchodné, výrobné a investičné kontakty, preto spolupracuje aj so spoločnosťou Boeing vo výrobe dielcov na lietadlá F/A-18 Super Hornet a B-757, ale aj s ďalšími známymi svetovými firmami. Aero Vodochody má všetky potrebné konštrukčné a vývojové možnosti.

Po vstupe Českej republiky a následne aj Slovenska do NATO sa aj my musíme zaoberať nákupom kompatibilnej techniky do výzbroje armády. Najnovší stroj v segmente cvičných a ľahkých bojových lietadiel L 159 má verziu „A“ (jednomiestne bojové lietadlo), ktorého 63 kusov už bolo dodaných do výzbroje českej armády, a verziu “B” (odvodené dvojmiestne cvičné a zároveň aj bojové lietadlo). Keby si našli svoje miesto aj v ozbrojených silách Slovenskej republiky, podľa niektorých odborníkov by to bolo v rámci komplexného zbraňového systému spolu s bojovými lietadlami MIG 29. L 159 má nízke prevádzkové náklady, čo je jeho výhoda.

V posledných rokoch došlo k výraznému napredovaniu vojenských technológií. Lietadlo L 159 je schopné zabezpečiť niekoľko bojových úloh. Platí to pre verziu „A“, ako aj dvojmiestnu verziu „B“, ktorá môže mať aj bojové použitie. Lietadlo L 159 B je určené aj na prípravu pilotov pre najmodernejšie viacúčelové nadzvukové lietadlá. Z interných zásad výrobcu vyplýva, že lietadlo je

zostavené modulovo,

aby bolo možné vyhovieť rozličných požiadavkám zákazníkov. Dá sa povedať, že tento stroj si môže záujemca objednať podobne, ako keď sa kupuje osobný automobil. Teda zákazník si vyberie takú výbavu a systémy, aké mu vyhovujú. Z jeho konštrukcie vyplýva, že pracovné prostredie osádky sa približuje zostaveniu kokpitu bojovým nadzvukovým lietadlám tak z hľadiska ovládania všetkých prvkov, ako aj logiky a členenia funkcií lietadla. Vzhľadom na pokrok v technológii leteckých palubných systémov Aero ponúka v L 159 B rad simulovaných funkcií. Má napríklad možnosť napodobniť použitie výzbroje bez toho, aby na stroji boli zavesené zbrane. Z toho, že lietadlo je štvrtou generáciou cvičných lietadiel z Aero Vodochody, je zrejmé, že táto česká firma je pravdepodobne

jedinou na svete,

ktorá si zachovala viac ako 50-ročnú neprerušovanú tradíciu vývoja a výroby prúdových cvičných lietadiel. Doteraz podnik vyrobil približne 6500 takýchto cvičných strojov vlastnej konštrukcie a má vo svete desiatky zákazníkov. Tým sa konkurencia Aera vo svete vôbec nemôže pochváliť.

L 159 A je vybavený viacúčelovým radarom. Ide o operačné bojové lietadlo, ktorého rádiolokátor je schopný zabezpečiť sledovanie a vyhľadávanie vzdušných cieľov, ako aj mapovanie pozemných. Funkčne je veľmi podobný tým, aké majú v súčasnosti napríklad novšie verzie lietadiel F-16. Lietadlo má aj systémy vlastnej bojovej ochrany a konštruované je tak na ničenie pozemných, ako aj vzdušných cieľov. Požiadavka českej armády znela, aby bolo kompatibilné so systémami NATO. Na jeho palube sú komunikačné, navigačné a identifikačné prostriedky, ktoré zodpovedajú štandardom aliancie. L 159 A má výlučne západnú výzbroj. Pilotovi je k dispozícii niekoľko viacúčelových displejov.

Pri verzii „B“ na požiadanie zákazníka Aero Vodochody vybaví lietadlo aj systémom tankovania počas letu. Má hydromechanické riadenie. Inštalovaný je rozsiahly palubný monitorovací systém. Je v ňom aj video, nahráva sa hlasová komunikácia a desiatky parametrov činností pilota, prístrojov, draku a motora. Keďže verzia „B“ vychádza z bojového „áčka“, má rad systémov, ktoré sú dvakrát až

trikrát zálohované,

čo vychádza z potreby udržať vysokú bojovú životnosť stroja. Pri cvičnom lietadle to prináša zvýšenú letovú bezpečnosť. Avionika lietadla je konštruovaná ako otvorená, to znamená, že sa k nej dajú pridať ďalšie systémy a funkcie podľa požiadavky zákazníka. Lietadlo je kompatibilné s okuliarmi na nočné videnie z nadzvukových strojov. Kabína poskytuje veľmi dobrý výhľad vzhľadom na prevýšenie sedadla. Záchranný systém je opäť modernejší, sedačky sú v kategórii 0 - 0, to znamená, že katapultovanie možno vykonať pri nulovej výške lietadla a nulovej rýchlosti. Na palube je dvojica rádiostaníc, ktoré pracujú v pásme od 30 až do 400 MHz. To znamená, že sa dá dohovoriť s pozemným vojskom, riadením letovej prevádzky, s inými vojenskými lietadlami, námornými prostriedkami, s pozemnými mobilnými prostriedkami atď. Po skončení letu je možné urobiť s inštruktorom jeho podrobnú analýzu vďaka dôslednému palubnému monitorovaciemu systému. Ten zbiera aj dáta o namáhaní konštrukcie (draku) lietadla, čo je dôležité pre údržbu a optimalizáciu ekonomiky prevádzky.

Silnou stránkou je pohonná jednotka. Ide o

americký motor

F 124-GA-100, čo

prináša zlepšenia z hľadiska jeho odolnosti, akcelerácie a ďalších parametrov. Dvojprúdový motor má modulovú konštrukciu (do opravy sa nemusí posielať celý) s ťahom 28 kN a nízkym obtokovým pomerom. Veľmi dobre akceleruje a má dvojitú digitálnu elektronickú reguláciu, ktorá stabilizuje jeho činnosť.

L 159 môže mať až sedem zbraňových závesov. Ich súhrnná nosnosť je 2700 kilogramov, pričom v súvislosti s nástupom riadenej výzbroje sa potrebná hmotnosť na zničenie cieľa výrazne znižuje. Ide o štandardnú výzbroj NATO, do ktorej patria bomby vrátane kontajnerových a navádzaných laserom a iné. Lietadlo môže mať šesťhlavňové alebo devätnásťhlavňové raketomety, kanónový kontajner (20 mm) na muníciu NATO, protilietadlové riadené strely a riadené strely proti pozemným cieľom. Na palube lietadla je digitálny systém ovládania výzbroje. Ak je

pilot pri útoku

na pozemné ciele prekvapený iným, nepriateľským lietadlom, tak jediným pohybom tlačidla konfiguruje všetky palubné systémy na okamžitý prechod do vzdušného boja, a to riadenými strelami alebo kanónom.

Stúpavosť lietadla je 53 metrov za sekundu s polovicou paliva v nádržiach. Dostupnosť má 13,20 kilometra a s vnútorným palivom lietadlo doletí 1450 kilometrov. Ak má prídavné nádrže, tak až 2360. Jeho maximálna rýchlosť je 936 kilometrov za hodinu. Ako sme sa dozvedeli od niektorých našich vojenských letcov, L 159 B, ktoré Aero Vodochody prezentovalo na leteckej základni Kuchyňa a mohli ho počas letu otestovať, „je pekný výrobok, ktorý má čo ponúknuť, či už vo výcviku, alebo v boji“.

do rámčeka niekde do textu

České lietadlá L-39 Albatros sa dajú v USA kúpiť aj pre zábavu. Kupujúcimi sú bohatí záujemcovia, ktorí chcú „lietať veľmi, veľmi rýchlo“, napísala agentúra AP. Lietadlá L-39 Albatros používajú vzdušné sily 25 krajín sveta.

tabuľka

Základné technické ukazovatele L 159 B

Dĺžka 12,75 m

Šírka 9,54 m

Výška 4,87 m

Hmotnosť 4350 kg

Vzletová hmotnosť 8000 kg

Max. rýchlosť 936 km/h

Výšková dostupnosť 13,20 km

Max. dolet 2360 km

Zdroj: Aero

Vladimír Turanský

Počasie

Predpokladáme prevládanie zväčša pozitívneho vplyvu počasia na pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Možnosť slabého zintenzívnenia anginóznych bolestí. Zvyšovanie tonusu u vegetatívne labilných osôb s nízkym tlakom krvi, ktoré môžu byť aktívnejšie a výkonnejšie. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy. Prevládajú výraznejšie ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Je sklon k vyššiemu krvnému tlaku, u psychicky labilných ľudí k výskytu depresií a k zhoršeniu ekzematóznych kožných ochorení.Zajtra pretrvávanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím. (zč)

n Dnes bude jasno až polooblačno, vo východnej polovici územia prechodne zväčšená oblačnosť a miestami prehánky. Najvyššia teplota 17 až 22, na juhozápade a juhu stredného Slovenska 23 až 27 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 6, na juhozápade miestami okolo 8 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo 12 stupňov.n V sobotu bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach prehánky a búrky. Nočná teplota 15 až 11, v dolinách najmä na východe okolo 9, denná teplota 21 až 25, na severe okolo 18 stupňov. V nedeľu bude polooblačno až oblačno a lokálne prehánky, ojedinele búrky. Nočná teplota 13 až 9, v horských dolinách okolo 7, denná teplota 21 až 25, na severe okolo 18 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 4.51 a zapadne o 21.01 hod.

Amsterdamprehánky18
Atényslnečno32
Belehradoblačno23
Berlínpolooblačno24
Bratislavajasno25
Bruselprehánky18
Budapešťpolojasno27
Bukurešťoblačno26
Frankfurtpolooblačno28
Helsinkidážď15
Istanbulpolojasno29
Kodaňprehánky17
Kyjevdážď18
Lisabonpolojasno30
Londýnoblačno22
Madridslnečno37
Moskvaoblačno24
Osloprehánky16
Parížprehánky23
Prahapolooblačno21
Rímpolooblačno30
Sofiadážď20
Štokholmoblačno20
Varšavapolooblačno21
Viedeňjasno27
Záhrebpolojasno27
Ženevaprehánky23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.