|
|||||||||||||||||
Piatok 11.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Má čo ponúknuť vo výcviku, ale aj v bojiAero Vodochody predstavilo koncom júna na vojenskej základni Kuchyňa pri Malackách svoj najnovší výrobok, ľahké cvičné a bojové lietadlo L 159 B. Zaujalo našich pilotov a prišiel sa naň pozrieť a vyskúšať jeho kvality aj veliteľ Vzdušných síl SR generál Jozef Dunaj. Tento stroj nadväzuje na mnohoročnú tradíciu úspešného leteckého priemyslu v Česku, na známe Delfíny a Albatrosy. Slovensko sa má rozhodnúť aj pre kúpu nových lietadiel pre svoju armádu, pričom L 159 B si zaslúži pozornosť odborníkov. Som hrdý na tento výrobok nášho leteckého priemyslu, lebo reprezentuje novú etapu tohto odvetvia. Je to lietadlo vyrobené v širokej medzinárodnej kooperácii, v spolupráci s americkým leteckým priemyslom, ako aj európskymi dodávateľmi rôznych systémov, povedal pri prezentácii lietadla našim letcom veľvyslanec Českej republiky na Slovensku Rudolf Slánský. Je tomu už 50 rokov, čo sa vo Vodochodoch neďaleko Prahy začali vyrábať lietadlá. V rámci licenčnej produkcie firma produkovala okrem iného aj MIG-y 15, 19 a 21. Aj tým získali pracovníci Aera dokonalé znalosti vo vývoji a výrobe prúdových lietadiel. Aero sa snaží nadväzovať veľmi dobré obchodné, výrobné a investičné kontakty, preto spolupracuje aj so spoločnosťou Boeing vo výrobe dielcov na lietadlá F/A-18 Super Hornet a B-757, ale aj s ďalšími známymi svetovými firmami. Aero Vodochody má všetky potrebné konštrukčné a vývojové možnosti. Po vstupe Českej republiky a následne aj Slovenska do NATO sa aj my musíme zaoberať nákupom kompatibilnej techniky do výzbroje armády. Najnovší stroj v segmente cvičných a ľahkých bojových lietadiel L 159 má verziu A (jednomiestne bojové lietadlo), ktorého 63 kusov už bolo dodaných do výzbroje českej armády, a verziu B (odvodené dvojmiestne cvičné a zároveň aj bojové lietadlo). Keby si našli svoje miesto aj v ozbrojených silách Slovenskej republiky, podľa niektorých odborníkov by to bolo v rámci komplexného zbraňového systému spolu s bojovými lietadlami MIG 29. L 159 má nízke prevádzkové náklady, čo je jeho výhoda. V posledných rokoch došlo k výraznému napredovaniu vojenských technológií. Lietadlo L 159 je schopné zabezpečiť niekoľko bojových úloh. Platí to pre verziu A, ako aj dvojmiestnu verziu B, ktorá môže mať aj bojové použitie. Lietadlo L 159 B je určené aj na prípravu pilotov pre najmodernejšie viacúčelové nadzvukové lietadlá. Z interných zásad výrobcu vyplýva, že lietadlo je zostavené modulovo, aby bolo možné vyhovieť rozličných požiadavkám zákazníkov. Dá sa povedať, že tento stroj si môže záujemca objednať podobne, ako keď sa kupuje osobný automobil. Teda zákazník si vyberie takú výbavu a systémy, aké mu vyhovujú. Z jeho konštrukcie vyplýva, že pracovné prostredie osádky sa približuje zostaveniu kokpitu bojovým nadzvukovým lietadlám tak z hľadiska ovládania všetkých prvkov, ako aj logiky a členenia funkcií lietadla. Vzhľadom na pokrok v technológii leteckých palubných systémov Aero ponúka v L 159 B rad simulovaných funkcií. Má napríklad možnosť napodobniť použitie výzbroje bez toho, aby na stroji boli zavesené zbrane. Z toho, že lietadlo je štvrtou generáciou cvičných lietadiel z Aero Vodochody, je zrejmé, že táto česká firma je pravdepodobne jedinou na svete, ktorá si zachovala viac ako 50-ročnú neprerušovanú tradíciu vývoja a výroby prúdových cvičných lietadiel. Doteraz podnik vyrobil približne 6500 takýchto cvičných strojov vlastnej konštrukcie a má vo svete desiatky zákazníkov. Tým sa konkurencia Aera vo svete vôbec nemôže pochváliť. L 159 A je vybavený viacúčelovým radarom. Ide o operačné bojové lietadlo, ktorého rádiolokátor je schopný zabezpečiť sledovanie a vyhľadávanie vzdušných cieľov, ako aj mapovanie pozemných. Funkčne je veľmi podobný tým, aké majú v súčasnosti napríklad novšie verzie lietadiel F-16. Lietadlo má aj systémy vlastnej bojovej ochrany a konštruované je tak na ničenie pozemných, ako aj vzdušných cieľov. Požiadavka českej armády znela, aby bolo kompatibilné so systémami NATO. Na jeho palube sú komunikačné, navigačné a identifikačné prostriedky, ktoré zodpovedajú štandardom aliancie. L 159 A má výlučne západnú výzbroj. Pilotovi je k dispozícii niekoľko viacúčelových displejov. Pri verzii B na požiadanie zákazníka Aero Vodochody vybaví lietadlo aj systémom tankovania počas letu. Má hydromechanické riadenie. Inštalovaný je rozsiahly palubný monitorovací systém. Je v ňom aj video, nahráva sa hlasová komunikácia a desiatky parametrov činností pilota, prístrojov, draku a motora. Keďže verzia B vychádza z bojového áčka, má rad systémov, ktoré sú dvakrát až trikrát zálohované, čo vychádza z potreby udržať vysokú bojovú životnosť stroja. Pri cvičnom lietadle to prináša zvýšenú letovú bezpečnosť. Avionika lietadla je konštruovaná ako otvorená, to znamená, že sa k nej dajú pridať ďalšie systémy a funkcie podľa požiadavky zákazníka. Lietadlo je kompatibilné s okuliarmi na nočné videnie z nadzvukových strojov. Kabína poskytuje veľmi dobrý výhľad vzhľadom na prevýšenie sedadla. Záchranný systém je opäť modernejší, sedačky sú v kategórii 0 - 0, to znamená, že katapultovanie možno vykonať pri nulovej výške lietadla a nulovej rýchlosti. Na palube je dvojica rádiostaníc, ktoré pracujú v pásme od 30 až do 400 MHz. To znamená, že sa dá dohovoriť s pozemným vojskom, riadením letovej prevádzky, s inými vojenskými lietadlami, námornými prostriedkami, s pozemnými mobilnými prostriedkami atď. Po skončení letu je možné urobiť s inštruktorom jeho podrobnú analýzu vďaka dôslednému palubnému monitorovaciemu systému. Ten zbiera aj dáta o namáhaní konštrukcie (draku) lietadla, čo je dôležité pre údržbu a optimalizáciu ekonomiky prevádzky. Silnou stránkou je pohonná jednotka. Ide o americký motor F 124-GA-100, čo prináša zlepšenia z hľadiska jeho odolnosti, akcelerácie a ďalších parametrov. Dvojprúdový motor má modulovú konštrukciu (do opravy sa nemusí posielať celý) s ťahom 28 kN a nízkym obtokovým pomerom. Veľmi dobre akceleruje a má dvojitú digitálnu elektronickú reguláciu, ktorá stabilizuje jeho činnosť. L 159 môže mať až sedem zbraňových závesov. Ich súhrnná nosnosť je 2700 kilogramov, pričom v súvislosti s nástupom riadenej výzbroje sa potrebná hmotnosť na zničenie cieľa výrazne znižuje. Ide o štandardnú výzbroj NATO, do ktorej patria bomby vrátane kontajnerových a navádzaných laserom a iné. Lietadlo môže mať šesťhlavňové alebo devätnásťhlavňové raketomety, kanónový kontajner (20 mm) na muníciu NATO, protilietadlové riadené strely a riadené strely proti pozemným cieľom. Na palube lietadla je digitálny systém ovládania výzbroje. Ak je pilot pri útoku na pozemné ciele prekvapený iným, nepriateľským lietadlom, tak jediným pohybom tlačidla konfiguruje všetky palubné systémy na okamžitý prechod do vzdušného boja, a to riadenými strelami alebo kanónom. Stúpavosť lietadla je 53 metrov za sekundu s polovicou paliva v nádržiach. Dostupnosť má 13,20 kilometra a s vnútorným palivom lietadlo doletí 1450 kilometrov. Ak má prídavné nádrže, tak až 2360. Jeho maximálna rýchlosť je 936 kilometrov za hodinu. Ako sme sa dozvedeli od niektorých našich vojenských letcov, L 159 B, ktoré Aero Vodochody prezentovalo na leteckej základni Kuchyňa a mohli ho počas letu otestovať, je pekný výrobok, ktorý má čo ponúknuť, či už vo výcviku, alebo v boji. do rámčeka niekde do textu České lietadlá L-39 Albatros sa dajú v USA kúpiť aj pre zábavu. Kupujúcimi sú bohatí záujemcovia, ktorí chcú lietať veľmi, veľmi rýchlo, napísala agentúra AP. Lietadlá L-39 Albatros používajú vzdušné sily 25 krajín sveta. tabuľka Základné technické ukazovatele L 159 B Dĺžka 12,75 m Šírka 9,54 m Výška 4,87 m Hmotnosť 4350 kg Vzletová hmotnosť 8000 kg Max. rýchlosť 936 km/h Výšková dostupnosť 13,20 km Max. dolet 2360 km Zdroj: Aero Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |