|
|||||||||||||||||
Piatok 11.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na lavici obžalovanýchHlavná súťaž MFF Karlove Vary sa pomaly blíži k záveru, pred divákmi i porotou zostávajú už len štyri snímky (zo 16), medzi ktorými je aj slovensko-česká smutná komédia režiséra Juraja Nvotu Kruté radosti . Mimoriadny záujem vyvolala dráma Pieseň za chudobného chlapca (Song for a Raggy Boy) írsko-britsko-dánsko-španielska koprodukčná dráma režisérky Aisling Walshovej. Príbeh jej filmu sa odohráva v Írsku v roku 1939 a vychádza zo skutočných udalostí. V cirkevnej chlapčenskej polepšovni má nad zavretými chlapcami (často za minimálne priestupky alebo preto, že ich rodičia nevládzu vychovávať) absolútnu moc sadistický a inkvizítorský brat John (Iain Glen), s ktorým sa do nezmieriteľného konfliktu dostane učiteľ angličtiny William Franklin (Aidan Quinn). Ak brat John je personifikáciou hrozného systému ovládania a ničenia individuality, Franklin je slušným človekom, ktorý nemôže a nechce s ním súhlasiť a spolupracovať. Scény krutého násilia, znásilňovania vyvolávajú v divákovi silné pocity, hlboké dojatie, zúfalstvo i bezmocnosť. Môj príbeh je portrétom stratených generácií takých detí. Ja sama mám priateľov, ktorí týmto výchovným systémom ako deti prešli, povedala pre Hospodársky denník režisérka. O tom, ako sa s deťmi zaobchádza v ústavoch sa vedelo, ale mlčalo celé roky. My, Íri, sa musíme vyrovnať so svojou minulosťou, nech je akokoľvek bolestná. Scenár čakal na svoje nakrútenie 6 rokov, kým sa nám podarilo dať dohromady potrebnú sumu. A všetky scény, ktoré film prináša, sú pravdivé a skutočne sa odohrali. Šokujúca naliehavosť a otvorenosť filmu prináša silné posolstvo - z dieťaťa nemôže vyrásť normálna, slušná bytosť, ak vyrastá v podmienkach surového ponižovania a útlaku. A ak si niekto myslí, že tento systém, v ktorom cirkevné organizácie ovládali ústavnú výchovu, je ďalekou minulosťou, treba pripomenúť, že v Írsku bol zrušený až v roku 1984. Napokon, len pred niekoľkými mesiacmi sa pri jednom zo zrušených ústavov, ktoré viedla Organizácia kresťanských bratov, našli kostry takmer 30 chlapcov. Nikto dodnes netuší, o koho vlastne šlo. Cirkev od štátu dostávala na každého chovanca peniaze na jeho oblečenie, stravu a vzdelanie. A často sa stalo, že keď chlapec zomrel, vedenie ústavu to neoznámilo a naďalej poberalo peniaze. Katolícka cirkev mala do konca 70. rokov minulého storočia obrovskú, takmer neobmedzenú moc, dokázala zabrániť akýmkoľvek kritikám či vyšetrovaniu. Preto si myslím, že môj film je potrebný. Musíme sa otvorene vyjadriť k našej histórii, dodáva Aisling Walshová. Podobnou témou sa zaoberá aj minuloročný víťazný film z Benátok - Sestry Magdalenitky (The Magadalene Sisters) režiséra Petra Mullana (premietal sa v rámci sekcie Horizonty - Ocenené filmy), kde režisér odvážne zobrazil írske kláštory, kam sa zatvárali (ešte v 60. rokoch minulého storočia) slobodné matky či ženy, ktoré sa správali príliš vyzývavo alebo boli znásilnené. Svoje hriechy si dievčatá museli odpykať nielen ťažkou 18-hodinovou dennou prácou, ale aj ustavičným ponižovaním a despotizmom rádových sestier. Ak sa táto snímka v Írsku stretla s mimoriadne kontroverzným prijatím, to isté pravdepodobne čaká aj Pieseň za chudobného chlapca. V stredu neskoro večer pricestoval do Karlových Varov aj najočakávanejší hosť festivalu americký herec Morgan Freeman, ktorý uviedol svoj najnovší film Pavučina snov režiséra Lawrencea Kasdana. Počas záverečného ceremoniálu si tento výborný charakterový herec prevezme Cenu za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii. Alena Gašparovičová, Karlove Vary Foto Film Servis Karlove Vary |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |