Hospodársky denník
USD36,966 Sk
EUR41,635 Sk
CHF26,839 Sk
CZK1,309 Sk
  Utorok  15.Júla 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hovorí sa o ďalšom delení

Komentuje Jozef Kunik

Už niekoľko dní poznáme nového generálneho riaditeľa Železníc SR. Je ním víťaz výberového konania, manažér R. Veselka. Dlhšiu železničiarsku prax síce nemá, avšak, ako zdôraznil minister P. Prokopovič, to nie je podstatné, rozhodujúce je, že je dobrým ekonómom a manažérom. Verme, že to bolo dobrá voľba, pretože novovymenovaný generálny riaditeľ ŽSR sa skutočne bude mať v nasledujúcich mesiacoch čo obracať. Železničiarov napríklad ubíjajú enormne vysoké dlhy, ktoré vznikli predovšetkým tým, že štát si v minulých rokoch neplnil platby za realizované výkony vo verejnom záujme. Po minulom rokovaní vlády sa však ľady prelomili aj tu a minister P. Prokopovič oznámil, že štát ako dlžník prevezme záväzky terajších železničných firiem v objeme 21 mld. Sk do štátneho dlhu od 1. januára 2004. Súčasný dlh ŽSR i Železničnej spoločnosti (ZSSK) v súčasnosti dosahuje výšku približne 48 mld. Sk. Podľa ministra P. Prokopoviča bude štát prispievať aj v budúcich rokoch na úhradu zvyšnej časti úverov so štátnou zárukou. Obe spoločnosti budú po oddlžení solídnym partnerom pre úverujúce banky.

Je to pre prípadných investorov veľmi pozitívny signál, pretože napríklad v súčasnosti sa uskutočňujú diskusie vrcholového manažmentu železničiarskych firiem s rezortným ministerstvom o aktualizácii stratégie Železničnej spoločnosti. Obsahom rozhovorov je skutočnosť, či vôbec a prípadne aký strategický investor vstúpi do spoločnosti. Jednou z možností je aj úplné oddelenie osobnej a nákladnej dopravy, čo by znamenalo rozčlenenie súčasnej Železničnej spoločnosti na ďalšie dve samostatné spoločnosti. Zatiaľ sú však východiská otvorené vo všetkých rovinách. Vstup súkromného kapitálu do ZSSK je potrebný predovšetkým z hľadiska obnovy parku koľajových vozidiel a technologických zariadení. Na druhej strane pre zlepšenie kvality služieb a zvyšovanie produktivity práce je nevyhnutné výraznejšie obnoviť aj technologické zariadenia a zavádzať moderné know-how. Vznik samostatnej spoločnosti so 100-percentnou účasťou štátu pre osobnú dopravu a samostatnej firmy pre nákladnú dopravu by však podľa odborníkov vyvolal aj väčšiu zodpovednosť zo strany štátu najmä v oblasti financovania výkonov vo verejnom záujme. Na druhej strane, a to vôbec nie je zanedbateľné, by sa takto sprehľadnilo financovanie osobnej dopravy a ukončilo by sa nielen tzv. krížové financovanie, ale aj ustavičné rozpory so štátom, koľko treba zaplatiť za výkony vo verejnom záujme.

Počasie

Na území Slovenska bude prevládať všeobecne priaznivé počasie s pozitívnym vplyvom na zdravotný stav a celkovú fyzickú a psychickú pohodu. Dobrý telesný a duševný stav podmieňuje dobrú výkonnosť, čomu napomáha aj priaznivý vplyv počasia na kvalitu spánku, ktorý je pokojný a občerstvujúci. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami by sa však mali šetriť. Môže byť sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Meteosenzitívni, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať zvýšenou náchylnosťou k migrénam a pocitom závratu.Zajtra očakávame pretrvávanie priaznivých účinkov počasia.

(zč)

n Dnes bude jasno až polojasno. Na severe a východe časom oblačno. Ojedinele prehánky alebo búrky. Najvyššia teplota 24 až 28, na severe a východe miestami okolo 22 stupňov. Slabý premenlivý vietor. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 15 stupňov.n V stredu bude jasno až polooblačno. Ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 14 až 10, v dolinách miestami okolo 8, denná 25 až 29, na severe a východe miestami okolo 23 stupňov. Vo štvrtok bude Polooblačno až oblačno. Miestami prehánky alebo búrky. Nočná teplota 15 až 10, denná 25 až 30 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 4.49 a zapadne o 21.04 hod.

Amsterdamjasno26
Aténypolojasno32
Belehradpolooblačno25
Berlínpolooblačno24
Bratislavapolojasno27
Bruseljasno28
Budapešťoblačno23
Bukurešťdážď23
Frankfurtjasno31
Helsinkipolojasno24
Istanbuljasno29
Kodaňpolooblačno23
Kyjevdážď20
Lisabonoblačno28
Londýnjasno26
Madridpolojasno22
Moskvapolojasno23
Oslooblačno20
Parížpolooblačno33
Prahapolooblačno25
Rímpolooblačno33
Sofiapolojasno24
Štokholmpolojasno21
Varšavapolojasno23
Viedeňjasno28
Záhrebpolojasno27
Ženevajasno30

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.