Hospodársky denník
USD36,906 Sk
EUR41,704 Sk
CHF26,869 Sk
CZK1,309 Sk
  Streda  16.Júla 2003

Vstupný pohovor podľa predstáv

Správna atmosféra pomôže kandidátovi ľahšie odhaliť vnútorné „ja“

Nie je ľahké viesť všedný rozhovor. Ešte náročnejšie je viesť rozhovor na profesionálnej úrovni. No a najťažšie je v obmedzenom čase a s obmedzenými možnosťami pochopiť na základe zopár otázok druhú osobu, vcítiť sa do nej a zistiť, či je to ten pravý človek na spoločnú kariéru. Toto konštatovanie určite potvrdia manažéri, do ktorých pracovných povinností spadá vyhľadávanie a výber nových pracovníkov. Sú ľudia, ktorí na to majú osobné danosti, iní sa to musia naučiť. Čo treba robiť, aby pracovný pohovor dopadol podľa vašich predstáv?

Na začiatok si treba uvedomiť, že nie je dôležité zistiť všetko o osobe, ktorá práve sedí oproti vám. Nechajte sa viesť vnútorným pocitom a zistite, čo je podľa vás podstatné vedieť o vašom kandidátovi. Počas rozhovoru by ste si mali všímať najmä:

organizačné schopnosti,

plánovanie a osobnú organizovanosť,

osobné hodnoty,

schopnosť a ochotu učiť sa,

tvorivosť,

schopnosť urobiť rozhodnutie,

nadhľad a schopnosť vidieť širšie súvislosti,

schopnosť spolupráce a práce v tíme,

flexibilitu,

individuálne výkony,

vedenie, inšpiráciu a charizmu,

špecifické vedomosti,

schopnosť správne sa vyjadrovať,

fyzickú kondíciu.

Zoznam nie je kompletný, avšak poskytne vám prvé záchytné body, podľa ktorých budete vedieť postupovať ďalej. Keď si budete pripravovať otázky a oblasti, o ktorých sa budete chcieť dozvedieť viac, zamyslite sa najmä nad:

ˇ Životopisnými údajmi - určite máte záujem dozvedieť sa viac o niektorých momentoch, ktoré kandidát vyzdvihol vo svojom životopise. Okrem toho ide o vhodný spôsob ako jednoduchými otázkami navodiť príjemnú atmosféru osobného rozhovoru.

ˇ Najdôležitejšími zážitkami - nechajte uchádzača, aby určil zlomové udalosti vo svojej kariére. Čo hovoria tieto udalosti o jeho osobe? Prečo nastala táto udalosť? Ako na ňu reagoval? Čo bolo na jeho vtedajšom prístupe pozitívne a čo negatívne? V čom sa z toho poučil a ako to neskôr využil?

ˇ Kľúčovými schopnosťami - otvorte otázku o silných stránkach vášho kandidáta. Priveďte ho k tomu, aby vám ich predstavil. Prečo sú práve tieto silné stránky jeho najväčšou výhodou oproti ostatným ľuďom? V čom boli prínosom pre minulých zamestnávateľov a v čom môžu byť prínosom pre vás? Čo ho predurčuje na pozíciu, o ktorú sa zaujíma?

Rovnako dôležité je nájsť najvhodnejší spôsob, ktorým môžete kandidáta viesť počas rozhovoru. Na každý typ interview sa hodí iný prístup. Medzi tie najzákladnejšie možno zaradiť:

ˇ Stres - niekedy potrebujete vyskúšať, ako váš kandidát reaguje na stresové podnety. Počas takéhoto rozhovoru sa budete od začiatku správať skôr odmerane a útočne. Uchádzača sa vám najľahšie podarí zneistiť, ak mu budete upierať akúkoľvek spätnú väzbu. Prvé momenty medziľudskej komunikácie charakterizuje snaha o pochopenie druhej osoby, nadviazanie osobného kontaktu a naladenie na vlnovú dĺžku partnera. Kandidáta zneistíte, ak mu neposkytnete nijakú emocionálnu oporu a náklonnosť a budete sa správať profesionálne odmerane.

ˇ Facilitatívne vedenie - počas rozhovoru budete klásť otázky a prijímať odpovede, avšak každá otázka bude smerovať k nejakému cieľu. Kandidáta budete viesť k presne stanoveným cieľom a neposkytnete mu voľnosť a možnosť prejaviť sa nad rámec naplánovaných otázok.

ˇ Koučingový prístup - od začiatku budete viesť rozhovor vy, avšak konečné smerovanie bude mať v rukách kandidát. Vy budete iba klásť pomocné otázky s cieľom odhaliť čo najviac podstatných faktov z jeho života. Ich cieľom bude snaha pochopiť charakter, smerovanie a odbornosť uchádzača.

Najväčšou výzvou bude pravdepodobne navodiť príjemnú atmosféru, v ktorej sa uchádzačovi bude čo najpohodlnejšie odkrývať pred svetom často ukryté časti svojho ja.

Čo treba urobiť:

l Zabezpečte, aby ste mali na každý pohovor dostatok času. V opačnom prípade budete aj vy pociťovať obmedzenia, ktoré vám nedovolia prepracovať sa k jadru veci, ak sa na to naskytne možnosť. Niekedy vám postačí pol hodiny, inokedy bude málo aj 60 minút.

l Nezabudnite, že musíte byť absolútne nerušení aj v prípade, že vám bude telefonovať riaditeľ spoločnosti alebo rodinný príslušník. Toto pravidlo by mal poznať každý, pretože potom ľudia ľahšie pochopia, keď im sekretárka odkáže, že dnes pravdepodobne nebudete mať čas.

l Relaxujte pred každým pohovorom aspoň krátku chvíľu. Skôr, ako budete svoju pozornosť a vlastné ja venovať kandidátovi a jeho osobe, sa potrebujete odosobniť od všetkých všedných a nevšedných problémov, uvoľniť svoju myseľ a otvoriť sa niečomu novému. Iba tak môžete pochopiť, čo vám kandidát prišiel povedať. Nemá zmysel prísť na stretnutie nepripravený - vnútorne či bez preštudovaných materiálov a pripravenej stratégie pohovoru.

l Nezabudnite si zobrať všetky potrebné podklady a niečo na zapísanie stručných poznámok.

l Pripravte uchádzačovi príjemné privítanie. Mal by sa cítiť ako niekto, o koho prejavujete záujem.

l Uistite sa, že poznáte najzákladnejšie fakty o kandidátovi: meno, stav, deti, povolanie a kľúčové body vyplývajúce zo životopisu.

l Začnite jednoduchšími otázkami. Nemá zmysel útočiť pred tým, ako ste sa obaja ešte nenaladili na rovnakú vlnovú dĺžku.

l Nezabudnite, že prvý dojem je najdôležitejší na získanie dôvery. Začnite správnym podaním ruky a oslovením. Nezabudnite sa predstaviť a poďakovať sa za ochotu prísť.

l Uchádzačovi dajte svoju vizitku, aby si bol istý, že nezabudne vaše meno, keď sa bude chcieť niečo opýtať.

l Poskytnite uchádzačovi niť myšlienok. Nepretrhávajte logický sled, inak by sa mohol stratiť, čo by vzájomnému porozumeniu určite nepomohlo.

l Nechajte viac priestoru na vyjadrenie kandidátovi. Sústreďte sa najmä na kladenie otázok, usmerňovanie diskusie a zhŕňanie a ujasnenie povedaného.

l Robte si len útržkovité poznámky, inak budete pôsobiť rušivo.

Na záver zostáva len jedna rada: Ak chcete, aby sa váš kandidát správal čo najprirodzenejšie, správajte sa tak aj vy. Buďte milý a prívetivý a snažte sa viac chápať ako rozprávať.

(HRweb.sk)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.