Hospodársky denník
USD36,906 Sk
EUR41,704 Sk
CHF26,869 Sk
CZK1,309 Sk
  Streda  16.Júla 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Na našom území očakávame prevládanie nepriaznivého vplyvu počasia miernej intenzity. Častejší je pocit nespokojnosti, nervozity, malátnosti až depresie, môže dôjsť k narušeniu koncentrácie. Pri telesnej a duševnej námahe nastáva rýchlejšie únava. Vyššia môže byť záťaž srdcovo-cievneho systému, predpokladáme mierne intenzívnejšie reumatické ťažkosti, bolesti hlavy, starších poranení a výskyt fantómových bolestí. Zhoršený môže byť priebeh ochorení dýchacieho, prípadne zažívacieho systému. Zajtra možnosť pretrvávania zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude jasno až polojasno. Najvyššia teplota 27 až 31, na severe a východe miestami okolo 25 stupňov. Slabý premenlivý vietor. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 18 stupňov.n Vo štvrtok bude jasno až polojasno. V západnej polovici popoludní pribúdanie oblačnosti a miestami prehánky a búrky. Nočná teplota 16 až 12, denná 28 až 32 stupňov. V piatok bude na západnom a strednom Slovensku prevažne oblačno a na mnohých miestach prehánky, búrky a miestami aj dážď. Na východe územia časom polojasno a zrážky len miestami. Nočná teplota 18 až 13, denná 21 až 25, na juhu a východe územia miestami okolo 27 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 4.46 a zapadne o 21.07 hod.

Amsterdampolojasno27
Aténypolojasno32
Belehradjasno29
Berlínjasno27
Bratislavajasno31
Bruseloblačno28
Budapešťjasno31
Bukurešťoblačno27
Frankfurtpolojasno31
Helsinkijasno28
Istanbuljasno29
Kodaňjasno28
Kyjevprehánky25
Lisabonoblačno28
Londýnoblačno27
Madridbúrky28
Moskvapolojasno25
Oslojasno27
Parížprehánky29
Prahapolojasno29
Rímpolojasno33
Sofiapolojasno26
Štokholmpolojasno28
Varšavapolojasno26
Viedeňjasno30
Záhrebpolojasno29
Ženevabúrky30

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.