Hospodársky denník
USD36,906 Sk
EUR41,704 Sk
CHF26,869 Sk
CZK1,309 Sk
  Streda  16.Júla 2003

Cestou spoločného auditu certifikácie

O problémoch zdravotníctva i navrhovaných riešeniach sa u nás v posledných rokoch hovorí pravidelne. No vlastne zatiaľ žiadna vláda ani žiadny minister zdravotníctva nepredložili komplexný materiál o tom, ako zlepšiť kvalitu poskytovanej starostlivosti v tomto rezorte. A s meraním kvality to tiež nie je jednoduché. V tejto situácii je u nás podľa odborníkov menej zviditeľňovaný postup identifikácie vlastných chýb (tie sa zvyčajne ťažko priznávajú, no nielen v zdravotníctve). Odborníci hovoria, aby riadenie a prevádzka organizácie boli úspešné, je nevyhnutné ju nasmerovať a najmä riadiť prehľadným, systematickým spôsobom. Snahou každej vyspelej krajiny je dbať na zdravie obyvateľstva, a tým aj na poskytovanie kvalitnej zdravotnej starostlivosti pri dostupných zdrojoch. Aj preto sa do zdravotnej starostlivosti zavádzajú rôzne normy či modely. V minulosti bola zdôrazňovaná

prvá skupina,

zameraná na štruktúru a proces, dnes ide predovšetkým o riadenie a klinickú prax zdravotníckych zariadení. Rizikové oblasti podnikania (letecký priemysel, vojenská technika a pod.) si vyžadujú vysokú mieru záruk, aby sa minimalizovali dosahy možných nepriaznivých udalostí. Tieto oblasti majú systémy riadenia akosti prepracované do najmenších detailov tak, aby pravdepodobnosť bola blízka k nule. Začiatkom roku 1999 šokovala americkú verejnosť informácia lekárskeho inštitútu s názvom „Mýliť sa je ľudské - budujte bezpečnejší zdravotnícky systém“. Táto správa obsahovala konštatovanie, že takmer stotisíc Američanov ročne zomiera nedôslednosťou prevencie v lekárskej praxi. Zo záverov správy vyplynulo, že príčinou nie je zlá práca lekárov a zdravotníckeho personálu, ale nedostatky aplikovaného systému práce, ktorý nie je dostatočne zameraný

na zber dát,

analyzovanie problémov a systematickú prevenciu voči chybám. Medzinárodná norma ISO 9001: 2000 je v súčasnosti vo svete najrozšírenejšia. Prístup k systému riadenia akosti je podľa tejto normy postavený na ôsmich základných princípoch. Zásady sa javia ako pomerne známe (v prvom bode sa napríklad hovorí o tom, ako všetci pracovníci dôsledne zohľadňujú záujmy pacienta pri všetkých aktivitách, v piatom sa zasa spomína, že riadenie procesov má preventívny charakter, vychádza zo znalosti kritických miest a dôslednej analýzy rizík. Je postavené na premyslenom stanovovaní cieľov pre plánovité rozvíjanie proces a pri sedmičke sa môžeme napríklad dozvedieť, že rozhodovanie sa musí opierať o fakty získané pomocou logických analýz údajov a informácií, zhromaždených pri monitorovaní procesov). Podľa toho všetkého by sa organizácia so zavedeným systémom akosti mala správať ako dobre organizovaný celok. Jednou z možností, ako zabezpečiť kvalitu zdravotníctva, sú aj spoločné certifikačné audity. Certifikácia systémov akosti je potvrdenie, realizované kompetentnou treťou stranou, že

systém riadenia

zodpovedá predpísaným štandardom. Certifikácia podľa už spomenutých noriem je rozšírená v Európe - najmä vo Veľkej Británii, v Írsku, vo Fínsku, v Rakúsku a čiastočne aj v Nemecku, kde sa systém úspešne aplikuje v zdravotníctve. Certifikácia zdravotníckych zariadení je rozšírená v ázijských krajinách (najmä v Japonsku a Singapúre, ale aj v Austrálii). Certifikát systému akosti v oblasti zdravotníctva nie je v žiadnej európskej krajine záväznou podmienkou, avšak posúdenie, realizované kompetentnou treťou stranou podľa daných kritérií, môže prinášať výhody. Napríklad vedúci certifikačného orgánu Certicom Slavomír Juráček v tejto súvislosti uviedol, že zavedenie systému manažérskeho riadenia kvality podľa týchto noriem umožňuje aj zdravotníckym organizáciám dosiahnuť dynamický prístup k zvyšovaniu kvality, ďalší rozvoj organizácie pri raste efektívnosti. Spomínaný Certicom je samostatnou organizačnou jednotkou Technického a skúšobného ústavu stavebného, n. o., Bratislava, ktorý vykonáva certifikáciu systémov manažérstva podľa medzinárodných noriem radu ISO 9000 a ISO 14000. Postupne rozšíril svoje pôsobenie

aj na iné oblasti

okrem stavebníctva - na zdravotníctvo, služby, vedu a výskum, vzdelávanie a verejnú správu). Nuž, informácie sú to nepochybne zaujímavé, no otázne je, ako by taký spoločný certifikačný audit dopadol v našich zadlžených nemocniciach či na samotnom ministerstve. A diskutabilný je zrejme aj záujem o túto činnosť. Nie zbytočne odznela k spomínanej téme i poznámka odborníkov, ktorá upozorňovala, že v našich podmienkach je potrebná v tejto oblasti i zmena myslenia.

Ľudmila Koníková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.