|
|||||||||||||||||
Pondelok 21.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V hre sú európske ťahyKompromisy sa budú rodiť ťažko Česká i Slovenská republika začali po roku 1993 robiť dopravnú politiku podľa vlastných predstáv. Aj preto sa zrejme európske cestné ťahy na slovenskej a českej strane doteraz nestretávajú. Vďaka iniciatíve predstaviteľov Trenčianskeho a Zlínskeho samosprávneho kraja rokovali v uplynulých dňoch obe strany, o spoločnej stratégii budovania cestných koridorov na území týchto krajov. Námestník ministra dopravy ČR Jiři Kubínek zdôraznil, že obe strany sa musia rozhodnúť, ktoré z týchto európskych ťahov povýšime na ťahy prvého stupňa a nadväzne uzavrieme medzištátnu dohodu. Problém je však v tom, že obe strany majú odlišné priority. Kým Trenčiansky kraj preferuje rýchlostnú komunikáciu E-50 Drietoma - Prievidza a Žiar nad Hronom v nadväznosti na rýchlostnú komunikáciu do Košíc, prioritou, Zlínskeho kraja je rýchlostná komunikácia E-49 smerom na hraničný prechod Střelná a na Slovensko by sa napojila pri Púchove. Podľa českých odborníkov severnejšia česká prioritná trasa vychádza z ekologických parametrov a tam bude ťažko hľadať kompromisy. Budúci rok má ČR dokončiť dvojprúdovú cestu z Brna do Trenčína, ale už nie ako diaľnicu. Česká strana prehodnotila rozhodujúcu dopravnú tepnu, ktorá zrejme nepôjde z Brna na Trenčín, ale severnejšie na Púchov. Odhadované investície sú približne 35 mld. českých korún. Praha chce aby aj Slovensko dobudovalo diaľnicu z Púchova na hranicu. Štátny tajomník ministerstva dopravy SR Ján Kotuľa v tejto súvislosti zdôraznil, že budeme investovať až vtedy, keď naši susedia dokončia celú stavbu. Výsledkom spomínaného pracovného rokovania oboch strán je vytvorenie expertných skupín, ktoré majú pripraviť do konca roka podklady pre ministrov na uzavretie medzivládnej dohody. To by bol rozhodujúci krok k vybudovaniu spoločného cestného koridoru európskych parametrov medzi Slovenskom a Českom. V uplynulých dňoch rokovali aj v iných samosprávnych krajoch. Napríklad predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík inicioval stretnutie s ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom, na ktorom rokoval o možnosti zaradiť do zásobníka štrukturálnych fondov EÚ rýchlostnú komunikáciu R-4 sever - juh z Poľského Rzeszowa cez Svidník, Prešov a Košice do maďarského Miškovca. S jej výstavbou by sa malo začať na území Pešovského kraja v roku 2007. Naši južní susedia sú však pripravenejší a tak by mohla byť slovensko-maďarská hranica prepojená rýchlostnou komunikáciou už v rokoch 2008-2009. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |