|
|||||||||||||||||
Piatok 25.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zrkadlo nastavené pre podnikRozšifruje postavenie v európskom hospodárskom priestore Benchmark Index - Európska štúdia, to je názov projektu Komisie EÚ, ktorý vypracovali pracovníci Ministerstva obchodu a priemyslu Veľkej Británie. Realizácia tohto projektu sa začala už v roku 1999 v rámci fondu REACTE v deviatich krajinách EÚ. Cieľom prvej etapy bolo zhodnotiť približne 1500 podnikov v spomínaných deviatich krajinách, pomocou dotazníkovej počítačovej verzie benchmarkingu, založenej na veľmi dobre vypracovanom holistickom dotazníku a najväčšej benchmarkingovej databáze na svete. Cieľom autorov tohto projektu je vytvoriť celoeurópsku sieť benchmarkingových centier, ktoré budú poskytovať najmä malým a stredným podnikateľom, špeciálne aktivity v rámci hospodárskeho podporného programu. Zároveň majú podnikatelia prístup do centrálnej databázy. Ide o metódu, ktorá nahrádza časovo a finančne náročný, a preto často nedostupný štandardný benchmarking, porovnávanie s jedným podnikom. Spomínaný projekt umožňuje porovnávanie s veľkým množstvom podnikov podobnej dimenzie a zamerania, v konkrétnom regióne či krajine, v rámci rozsiahlej a anonymnej databázy, a veľmi rýchlo tak zistiť svoju pozíciu na základe 80 hodnotiacich parametrov. Táto metóda umožňuje identifikovať silné, ale aj slabé stránky podnikania, ich úroveň a prípadne akútnosť potreby zlepšenia. Je to veľmi účinný nástroj, ktorý umožňuje veľmi rýchle, priam skokové zvýšenie výkonnosti podniku, a tým jeho konkurencieschopnosť. Implementáciu podnikového a odvetvového benchmarkingu v slovenskom priemysle realizuje spoločnosť Ekonom Servis na základe kontraktu s Ministerstvom hospodárstva SR. Na okraj spomínanej metódy Ing. Viliam Daniš z Ekonom Servisu okrem iného uviedol: Aj ministerstvo hospodárstva presadzuje politiku konkurencieschopnosti ako základ súčasnej priemyselnej politiky. Preto sa snaží pomáhať podnikateľom vytváraním optimálneho podnikateľského prostredia, sprostredkovaním informácií a špecifickej odbornej pomoci. Z tohto dôvodu bolo v roku 2000 založené Slovenské benchmarkingové informačné centrum (SBIC) ako súčasť stratégie rýchleho zvyšovania konkurencieschopnosti slovenského priemyslu. Hlavným zmyslom vzniku centra je šírenie informácií o metódach benchmarkingu a ich praktické využitie manažmentmi slovenských podnikov. Šírenie informácií je umožnené aj aktívnym využívaním webovej stránky centra a webových stránok prípadne periodík spolupracujúcich organizácií a inštitúcií. Doteraz bol benchmarking na Slovensku takmer neznámym pojmom a úplne neznámou, prakticky nevyužívanou metódou podnikového manažmentu. Jeho využívanie je limitované tým, že britské ministerstvo obchodu a priemyslu ho ako svoje duševné vlastníctvo podmienilo kúpou licencie na prístup do databázy. Keďže však ide o veľmi efektívnu metódu, spomínanú licenciu zakúpila Európska komisia. Po dlhšom vyjednávaní sa ju podarilo získať aj pre Slovensko. Projekt začal fungovať v minulom roku realizáciou pilotných projektov vo vybraných podnikoch elektrotechnického priemyslu v rámci Grantového programu na podporu exportu a investícií. V tomto roku projekt pokračuje druhou fázou zameranou na väčší počet podnikov slovenského priemyslu. Rýchlosť, s akou sa dajú poznatky z projektu v podniku uplatniť, kvalita získaných výstupov a z nich vyplývajúcich profitov, ako aj cenová nenáročnosť sú dobrým predpokladom na rýchle rozšírenie tejto novej služby vo všetkých podnikoch nášho priemyslu. Cieľom Slovenského benchmarkingového informačného centra je pomôcť malým a stredným podnikateľom, aby využívali túto dostupnú metódu v čo najširšom rozsahu. Týmto spôsobom budú môcť podniky spoznať svoju súčasnú pozíciu v rámci hospodárskeho priestoru krajín Európskej únie, v porovnaní s podobnými vybranými podnikmi. Získané informácie umožnia podnikateľom realizovať včas potrebné opatrenia, ktoré im zabezpečia, aby mohli nielen dôstojne čeliť konkurenčnému tlaku, ale im umožnia prosperovať na európskom či na ďalších globálnych trhoch. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |