|
|||||||||||||||||
Piatok 25.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mení sa rozchod i prepravný režimCezhraničný priechod v Maťovciach do prevádzkovej rekonštrukcie
Spolu s vybudovaním širokorozchodnej trate z Maťoviec do Hanisky pri Košiciach vyrástol na hraniciach s Ukrajinou v 60. rokoch minulého storočia areál špecializovaný na spracovanie záťaže, ktorá smerovala do košických železiarní a na prekládku substrátov z vozňov širokého rozchodu do vozňov normálneho rozchodu. Od roku 1988 je v Maťovciach v prevádzke aj technologické zariadenie na výmenu podvozkov železničných vozňov prichádzajúcich po širokom rozchode. Stredisko nákladnej prepravy Maťovce je ostro sledovaným pracoviskom. Cez tento hraničný priechod sa prepravujú hromadné substráty - hlavne železná ruda a uhlie, potom ropné výrobky, ďalšie produkty chemického priemyslu, v menšom množstve i potravinárske produkty. V roku 2002 vstúpilo na slovenské železnice po širokorozchodnej trati viac ako 114-tisíc vozňov, čo predstavuje okolo 9,1 milióna ton. Z celkových výkonov Železničnej spoločnosti v nákladnej preprave sa tento podiel šplhá až k dvadsiatim percentám. Najväčšiu časť zásielok predstavuje železná ruda, ktorá smeruje cez Hanisku pri Košiciach do spoločnosti U. S. Steel Košice, prípadne po prekládke do českých oceliarní v Ostrave a Třinci, informuje prednosta strediska nákladnej prepravy Maťovce Ambróz Tokár o strategickom postavení priechodu v prepravách východ - západ. Tranzitná ruda sa prekladá aj v samotných Maťovciach, ide pritom o dôležitý článok výkonov uzla. V minulom roku sa preložilo na tomto slovensko-ukrajinskom priechode na prekládkových rampách spolu 1,026 milióna ton železnej rudy. Výkony v tomto roku sú porovnateľné, dokonca mierne prevyšujú prekládku v roku 2002. Významný objem surovín sa po širokorozchodnej trati prepravuje aj do Vojan. Dominuje uhlie pre Elektrárne Vojany a tiež ropné produkty a skvapalnené plyny pre SWS Vojany, ktoré disponujú colným skladom kvapalných plynov. V roku 2002 sa v samotných Vojanoch vyložilo niečo vyše 903-tisíc ton nákladu. Tovar sa prekladá aj v Trebišove, kde má vlečku Vagónka Trebišov. Do obvodu strediska nákladnej prepravy Maťovce patrí aj vlečka Agrocentrum v Hatalove, kde je obvod prekládky hnojív a prekladajú sa tam previazané vozne, ktoré prichádzajú po trati normálneho rozchodu. Tovary, ktoré nie je možné prekladať pri dovoze, sa prepravujú bez prekládky vo vozňoch širokého rozchodu, na ktorých sa vymenia podvozky, aby ich bolo možné prepraviť po tratiach normálneho rozchodu. Vozne širokého rozchodu na podvozkoch normálneho rozchodu sa prepravujú podľa osobitných podmienok jednotlivo alebo v skupinách a smú opustiť územie Slovenska len na základe osobitného povolenia. Pretože však majú automatické spriahadlo, sú na oboch koncoch vybavované tzv. spojovacími vozňami, vysvetľuje detaily prepravy prednosta Ambróz Tokár. Výmena podvozkov sa vykonáva v Maťovciach. Samotná preväzovňa pripomína obrovský sklad podvozkov na dvoch priestranstvách oddelených halou. Hala ukrýva osem zdvihákov, pomocou ktorých sa vozne dvíhajú a menia sa im podvozky. Previazať možno najviac štyri vozne naraz, denná kapacita preväzovne je 66 vozňov. Každý podvozok je označený a presne evidovaný, pretože sa nesmú zamieňať a na každý vozeň sa musí vrátiť ten istý podvozok. Podobné predstavenie s lietajúcimi vozňami možno vidieť aj v neďalekom ukrajinskom Čope, kde sa však preväzujú osobné vozne. Od polovice júla až do septembra je naplánovaná v preväzovni rozsiahla ekologicko-prevádzková rekonštrukcia. Bude sa upravovať zberný kanál, ktorý je určený na zachytávanie nebezpečných látok, ak uniknú z vozňov. Počas prác sa zastaví činnosť preväzovne a čiastočne ju nahradí opravovňa v Čiernej nad Tisou. Tým dôjde aj k presmerovaniu vlakov z Ukrajiny cez Čop. Na slovensko-ukrajinskej hranici v Maťovciach sa mení nielen rozchod, ale i prepravný režim. Michalovský a Trebišovský okres patria medzi najviac postihnuté vysokou nezamestnanosťou, no stabilné výkony na priechode v Maťovciach zabezpečujú nielen vysoký podiel tržieb pre Železničnú spoločnosť, ale dávajú istotu práce pre železničiarov. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |