|
|||||||||||||||||
Piatok 25.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pod silným globalizačným tlakom Environmentálne výhody železničnej dopravy sa musia prejaviťDozorná rada Železničnej spoločnosti (ZSSK) sa na svojom júlovom zasadaní venovala, okrem hodnotenia výsledkov, aj silnému globalizačnému tlaku. Vzhľadom na veľkosť dopravného trhu SR a potenciálne ohrozenie bude preto potrebné znovu definovať rozsah podnikania firmy. Súčasné úspešné spoločnosti podnikajúce v doprave dosahujú až štvrtinu výnosov z iných činností, ako je hlavné zameranie firmy. Je však predpoklad, že pre najbližšie obdobie piatich rokov sa hlavné aktivity a budúca orientácia podniku nebude meniť, vzhľadom na environmentálne a bezpečnostné výhody železničnej dopravy. ZSSK sa chce stať dynamickou, modernou a akceptovanou dopravnou spoločnosťou, ktorá si napriek silnému konkurenčnému tlaku udrží a v určitých segmentoch rozšíri podiel na prepravnom trhu. Hlavnými podnikateľskými jednotkami, ktoré budú generovať viac ako 95 % výnosov podniku, budú nákladná a osobná doprava, kde je prioritou stabilizácia s cieľom rastu a rozvoja. Ďalšou etapou v reštrukturalizácii a transformácii železníc je príprava ZSSK na vstup súkromného kapitálu, ktorý je potrebný na urýchlenie obnovy parku koľajových vozidiel a technologických zariadení. Výraznejšia obnova technológie a zavádzanie moderného know-how sú nevyhnutným predpokladom na zlepšenie kvality poskytovaných služieb a zvyšovanie produktivity práce. Železničná nákladná preprava bude pre ZSSK dlhodobo nosnou, čo sa týka absolútnej hodnoty výnosov (v roku 2007 aspoň 70 % výnosov spoločnosti). Udržanie súčasného podielu výkonov nákladnej prepravy je podmienené rozšírením a skvalitnením poskytovaných služieb. V súvislosti s pokračujúcou reštrukturalizáciou priemyslu a budovaním otvorených priemyselných zón predpokladá dozorná rada aj výraznejší rast kombinovanej dopravy. V období do roku 2007 popri raste tranzitnej kamiónovej dopravy predpokladáme rozšírenie liniek RoLa a prepravy výmenných nadstavieb. Druhým najvýznamnejším segmentom podnikania ZSSK je a naďalej bude osobná doprava aj napriek tomu, že tržby z osobnej dopravy pri relatívne nízkych tarifách regulovaných štátom pokrývajú v súčasnosti len štvrtinu nákladov. Podľa projektu transformácie a reštrukturalizácie a opatrení prijatých prebieha v spoločnosti racionalizačný proces, ktorý predpokladá v najbližších rokoch znižovanie stavu zamestnancov. Na dosiahnutie optimalizovaného počtu zamestnancov sa racionalizácia orientuje predovšetkým na optimalizáciu pracovných procesov a modernizáciu zariadení (znižovanie podielu živej práce). S týmto procesom je bezprostredne previazané aj zavádzanie systému riadenia kvality. ZSSK pracuje na procese získavania certifikátov kvality ISO s cieľom dosiahnuť certifikáciu rozhodujúcich prepravných a servisných činností. Zavádzanie kvality nie je možné bez súčasného zavádzania systému na ochranu environmentu a systému riadenia bezpečnosti práce. V technickej oblasti sa ZSSK v najbližšom období zameria predovšetkým na znižovanie energetickej náročnosti a technické opatrenia súvisiace so zabezpečením interoperability koľajových vozidiel v čo najširšom rozsahu. Týmito opatreniami sa vytvoria lepšie východiskové podmienky na efektívne podnikanie na plne liberalizovanom dopravnom trhu v SR a EÚ. Založením ZSSK sa zavŕšila etapa projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Transformácia však nie je jednorazový akt, ale proces, ktorý bude trvať niekoľko rokov. Forma transformácie slovenských železníc je v zahraničných odborných kruhoch vnímaná ako odvážny krok, pretože sa ŽSR i ZSSK vyhli prechodným riešeniam a v plnej miere splnili požiadavky najnovších smerníc EÚ, týkajúcich sa železničných podnikov. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |